Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte Sikringer på i-MiEV ?

Startet av Ronnyschafer, onsdag 03. mars 2021, klokken 13:17

« forrige - neste »

Ronnyschafer

Noen som har erfaring med å bytte sikringer på i-MiEV?

Min i-MiEV stoppet plutselig på mandag. Gul varsellampe med bil og utropstegn lyser sammen med rød ikon av batteri. 12V batteri var dødt og tok ikke lading. Nytt batteri er satt inn men samme felimeldinger og bilen starter fortsatt ikke.

Leste på forumet :
Det viste seg at en bruker på facebookgruppa for trillingene (med mer erfaring enn meg) med suksess hadde byttet sikringen i topplokket på inverteren så jeg ba verkstedet om å gjøre akkurat dette.

DA forsvant feilmeldingen og bilen fungerte fint igjen.

Kan dette være løsningen her.

Bilen er gått 164.000 km så ikke veldig lysten på dyre reparasjoner på den......

ACCEPTUS

Hei.
Når obc ryker, så tar den med seg nevnte sikring. Den er enkel å bytte, men vanskelig å få tak i. Når den byttes, lades 12v batteriet når du kjører, dvs bilen er fullt brukendes med hurtiglading. Straks du prøver å lade hjemme, ryker sikringen igjen. Ryker den ikke, så ryker den garanteri ila di neste 2-4 mnd.

TB

Om sikringen er har slått ut pga defekt on-board charger (OBC) vil den permanente løsning være å bytte, eller reparere OBC? Var omtalt i en annen tråd at OBC kan repareres, det er noen store kondensatorer som blir defekte. Men, disse sitter ikke så enkelt til?

Bytte til ny vil ikke være mulig pga. pris, koster mer enn bilen er verdt vil jeg tro?

Bytte med brukt har den store ulempen at den som det byttes til er lik, og dermed kan samme feil oppstå på den. (Men, ved å velge en bil som har kjørt færre km kan det ta lengre tid - da lader trolig er benyttet mindre.)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

ACCEPTUS

90% av gangene obc ryker så er det innstøpte transistorer som ryker, disse er umulig å bytte da du må lodde av en "baffelplate" under lretskortet, det er 70-80 loddepunkt for å få denne av. Altså en umulig jobb, helt likt som på leafene. Di andre 10%ene er er det andre ting som f.eks noen små runde kondensatorer til 2kr stk som ryker.
Ny obc er uakuellt. Brukt obc er ett bra valg, den varer trolig bilens levetid.

Moggen

Jeg har hatt samme feilen. Bestillte sikringen fra mitsubishi i japan. Tok 2 måneder. I mellomtida byglet jeg sikringen, gikk fint. Nye sikkringen gikk på nytt etter 2månter. Heldigvis kjøpte jeg 2.. Den siste har gått fint i over 1 år nå, daglig bruk å lading. Vis den går kjører jeg nok med bygling, så får evt OBC ødelegges worst case.

engolf

Vet du möjligtvis vad slags säkring det är, volt/amp?
Det borde finnas andra motsvarande säkringar på marknaden som är lättare att få tag i.

Moggen

Mitsubishi 9499A656.
Det er en litt speciell type sikring som "går langsamt", fylld med sand.
Trur det er 400volt.
Kostar 12 dollar, så ikke lønt å lete etter noe annet.

Moggen

#7
En annan intressant aspekt av detta, som jeg fannt ut av for 1år siden når problemet oppsto;
OBCerne for imiev frem til ÅM 2015(?) inneholder ett kjennt komponentfeil, som leder til dette problemet (premature aging and failure).
I US har alle iMiev fått utøkt garantiperiode for OBCn til 10år.
Mitsubishi har publicert en innegående beskrivelse av problemet for US. Kanske vi bør be NAF ligge på MMC Norge, slik at vi også får dette utbedret?

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2019/MC-10166283-9999.pdf&ved=2ahUKEwjEuZ75353vAhUvx4sKHfvBC80QFjAAegQIDBAD&usg=AOvVaw26caj9EAoRE6tHb5WL7pVM

Ronnyschafer

Synes det høres lurt ut. Jeg er i alle fall NAF medlem og de er de som har tauet meg til Motor Forum begge gangene bilen har stoppet ned dette problemet.

Det som er pussig er at når bilen ankom Motor Forum første gang i forrige uke startet den uten protester. De gjorde ikke annet enn å feilsøke før de slettet noen gamle feilkoder og jeg hentet bilen. Kjørte ca 5 km parkerte og handlet. Kjørte 2 km til barnehagen og der ville den på nytt ikke starte igjen.
Samme lamper lyser igjen.
Frustrerende....

TB

Slik jeg leser - normalt er det slik at defekt on-board charger (OBC) gjør at bilen ikke tar lading. Her har Mitsubishi laget en beskrivelse av feilen, og bytter obc opp til 10 år på garanti i USA. I Norge byttes obc på garanti frem til bilen er 5 år. Deretter er produsent og importør uten ansvar.

Men, når feilen oppstår - da vil bilen normalt kunne kjøres som selv om denne feilen oppstår?
Den kan også hurtiglades, men mulig feilkode må fjernes først?
Om en prøver å AC lade vil feilkode komme tilbake. Dvs, må bare hurtiglade i så fall.

Dvs, at bil ikke starter, og ikke kan kjøres - er det sikkert det er pga defekt on-board charger (OBC) ?
Og, ved at den kom til liv igjen - når OBC blir defekt er det gjerne pga. defekte kondensatorer?
Når de blir defekt, så må de byttes, eller hele OBC byttes. Å sette inn en brukt er en risiko da den som settes inn også har samme feil. (Er 2015 og nyere lik? De har ikke denne feilen.)

At bil stopper "av og til" høres mer ut som en sensor, eller kontaktfeil som enkelte ganger gir feil melding til bilens systemer om å stoppe. Da kan den ikke kjøres før feilkoder fjernes?
Men, at det er pga. defekt OBC er mindre trolig?

Bør kunne avklares om det avleses feilkoder når feilen er til stede?
Mistenker at lysene i instrumentpanelet ikke gir god nok beskrivelse av feilen.

(Eksempel, om en bytter bremselys fra glødepære til led vil det gi en generell feilkode, ikke bare indikere feil på bremselys pærene.)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Moggen

Når sikringen i OBCn har gått (som følge av ustabilitet i spænningen i OBCn når kapasitorerne børjer svikte) er symptomet fast varningslampa for 12v (obc kan ikke lengre lade 12v) sammen med gul varningslampe. Langsamlading starter ikke,  grunnet selvtesten når man skal starte lading misslykkes. Men bilen går fint å kjøre frem til 12v batteriet blir urladdet.

Tok opp dette med Motorforum, og viste til feilbeskrivelse fra US. De bare viste til att generalagenten (MMC Norge) må ta slik besluttning. Ringte dem, men de spilte bare uvitendes idioter. Her må man møte dem med juss eller media, vis de skal våkne.

TB

#11
Kan en bil med defekt OBC (i teorien) brukes slik?
- hurtiglader bilen (da OBC er defekt.)
- lader opp 12 V batteri manuelt / via 12 V batteri lader.

Ikke at det er holdbart, men bare som illustrasjon på hvordan feilen oppfører seg.

Spørsmål er om juss og media vil få MMC Norge til å snu. At Mitsubishi bytter OBC uten kostnad i 10 år i USA er nyttig. Men, vil føre til samme konkusjon i Europa og Norge?

De første trillingene ble levert til Norge høsten 2010, dvs. de elste er nå over 10 år gamle. Her har MMC mye å tjene på å ikke gjøre noe...
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Moggen

Vis dette er en feil som føljd av feilaktig konstruksjon (noe de selv har konkludert), dvs ikke normalt slitage, så vil de måtte ta ansvar om følgene er potentiellt farlige. Vad skjer vis jeg blir stående uten å få ladet bilen noendsans remote på vinterstid?
I US er følgene av en slik forsummelse så ekonomiskt allvorlige, at MMC valgt å ta ansvar.

TB

Vakuumpumpen for bremsekraftforsterker blir byttet på utvidet garanti, da det potensielt er farlig.
Om OBC blir regnet som "farlig" på samme måten jeg usikker på. Men, saken bør vurderes av jurister.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Orbit

#14
Ref 20A/450V sikring som ikke er helt standard type. Lenke i annen tråd til orginalsikring viser mål og bruddkarakteristikk.

Tilsvarende er også å få kjøpt i Norge hos Farnell (fra hovedlager i UK). Det er fra en annen produsent, men plassering/dimensjon på monteringsterminalene er identisk, det samme med brytekarakteristikken. Den tåler litt høyere spenning (500V mot 450V orginalt), så om noe forskjell, er den en smule bedre. De selger riktignok bare til bedriftskunder, men kjenner en noen mer org-nummer lar det seg ordne.

Datablad: http://www.farnell.com/datasheets/3178216.pdf
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA