Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tang vs model y

Startet av MyMuffin, tirsdag 02. mars 2021, klokken 18:49

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: automat på lørdag 20. november 2021, klokken 16:50
Sitat fra: Tesla88 på lørdag 20. november 2021, klokken 14:28

https://en.wikipedia.org/wiki/Vault_7

Hva vil du frem til ved å poste den linken?

Kanskje det er at USA ikke er så uskyldige som du fremstiller dem som, og at f.eks. at Google ikke lukker lekkasjehull mot f.eks. CIA, som de har kontrakt med....litt sånn som du sier Kina gjør med selskaper.

"WikiLeaks stated: "Most of these lagging companies have conflicts of interest due to their classified work with US government agencies. In practice such associations limit industry staff with US security clearances from fixing holes based on leaked information from the CIA. Should such companies choose to not secure their users against CIA or NSA attacks users may prefer organizations such as Mozilla or European companies that prioritize their users over government contracts".[28][29]

I USA har de jo og "presidentordre" som ikke må innom noen andre,  samt at noen i USA bruker alt mulig av løgner osv for å få gjennom sin mening, og bruker samme kommunikasjonsmåter som Hitler.
Tesla Model Y                         2021-

automat

Jeg har ikke fremstilt USA som uskyldige. Men deres etteretningstjenster operer under helt andre rammebetingelser en Kinas.

Og Kina kunne neppe wikileaks gravd frem dette, som i USA.

Og USa er tross alt et demokratisk land som er vår nærmeste allierte, og som vi har sikkerhetssamarbeid med.

Og en urett legitimerer ikke en annen og større urett.  Så å komme med at USA og Google og Facebook er så ille er en avsporing. Og en annen debatt.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Ingeniøren

#62
Hvis vi ikke kan handle kinesiske biler, fordi de er et regime vi ikke vil støtte, er det veldig mye vi ikke kan handle...

Og når det gjelder demokrati så er vel USA et todelt samfunn som ikke snakker sammen og et politiker velde ingen stoler på ... lenger. Forøvrig er vi vel på vei ditt selv etter siste hendelser på Stortinget - en farlig utvikling.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

automat

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 21. november 2021, klokken 09:41
Hvis vi ikke kan handle kinesiske biler, fordi de er et regime vi ikke vil støtte, er det veldig mye vi ikke kan handle...

Og når det gjelder demokrati så er vel USA et todelt samfunn som ikke snakker sammen og et politiker velde ingen stoler på ... lenger. Forøvrig er vi vel på vei ditt selv eller siste hendelser på Stortinget - en farlig utvikling.

Å unngå alle kinesiske varer er umulig. Til det er de for sammenved i mange av produktene vi kjøper.

Men et kinesisk bilmerke er enkelt å plukke ut. Og bil er en av de dyreste varene de fleste av oss kjøper. Man skal kjøpe bra mange duppeditter før man har bidratt med like mye penger til Kina som man gjør med en enkelt bil.

Kina har ennå ikke fått fotfeste på det europiske bilmarkedet. Det vil ikke jeg hjelpe dem med, ved å kjøpe kinesisk bil. Kina har stor nok dominans i verdenshandelen allerede.

Så er den urovekkende utviklingen i USA litt på siden av temaet her. Men det er ikke sikkert at å redusere handelen med USA vil bidra så positivt.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

JorgenM

Dette er jo veldig enkelt.

De som ikke vil kjøpe varer fra Kina må bare unngå dette selv.
De som ikke vil kjøpe varer fra USA må bare unngå dette selv.

De finnes da mange som ikke kjøper norske varer også, pga hvalfangst osv.

Får være opp til hver enkelt. Nytter ikke å diskutere, dere blir aldri enige uansett :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Kristian O

Sitat fra: automat på søndag 21. november 2021, klokken 10:43
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 21. november 2021, klokken 09:41
Hvis vi ikke kan handle kinesiske biler, fordi de er et regime vi ikke vil støtte, er det veldig mye vi ikke kan handle...

Og når det gjelder demokrati så er vel USA et todelt samfunn som ikke snakker sammen og et politiker velde ingen stoler på ... lenger. Forøvrig er vi vel på vei ditt selv eller siste hendelser på Stortinget - en farlig utvikling.

Å unngå alle kinesiske varer er umulig. Til det er de for sammenved i mange av produktene vi kjøper.

Men et kinesisk bilmerke er enkelt å plukke ut. Og bil er en av de dyreste varene de fleste av oss kjøper. Man skal kjøpe bra mange duppeditter før man har bidratt med like mye penger til Kina som man gjør med en enkelt bil.

Kina har ennå ikke fått fotfeste på det europiske bilmarkedet. Det vil ikke jeg hjelpe dem med, ved å kjøpe kinesisk bil. Kina har stor nok dominans i verdenshandelen allerede.

Så er den urovekkende utviklingen i USA litt på siden av temaet her. Men det er ikke sikkert at å redusere handelen med USA vil bidra så positivt.
Vi er fleire som tenker slik  :+1:
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

automat

Sitat fra: JorgenM på søndag 21. november 2021, klokken 14:08
Dette er jo veldig enkelt.

De som ikke vil kjøpe varer fra Kina må bare unngå dette selv.
De som ikke vil kjøpe varer fra USA må bare unngå dette selv.

De finnes da mange som ikke kjøper norske varer også, pga hvalfangst osv.

Får være opp til hver enkelt. Nytter ikke å diskutere, dere blir aldri enige uansett :)
Man klarer nok uansett ikke å overbevise de som ikke bryr seg. Enten det gjelder sikkerhetsrisikoen, eller at Kina bruker sin økende økonomiske makt til å fremme sin politiske interresser. (Norge ble f.eks. skjøvet ut i kulden pga en fredspristildeling)

Men for de som ikke har tatt noe standpunkt, så kan man kanskje klare å trigge en refleksjon.

Derfor kommer jeg med argumentasjonen når noen prøver å bortforklare eller bagatellisere problematikken.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: JorgenM på søndag 21. november 2021, klokken 14:08
Dette er jo veldig enkelt.

De som ikke vil kjøpe varer fra Kina må bare unngå dette selv.
De som ikke vil kjøpe varer fra USA må bare unngå dette selv.

De finnes da mange som ikke kjøper norske varer også, pga hvalfangst osv.

Får være opp til hver enkelt. Nytter ikke å diskutere, dere blir aldri enige uansett :)

Og det er jeg enig i.

Å bruke forbrukermakt kan jo være vel å bra - men det er så mange fasetter her som kan tale begge veier - så det er neimen ikke lett. Mange steder i verden vil folk ikke ha demokrati. Det høres rart ut for oss i vesten - men slik er det faktisk. Erika Fatland skrev en bok for noen år siden, Sovjetistan, der vi fikk litt innblikk i tankesettet til innbyggere i en del "-stan" stater som var mer diktatur enn noe annet. Og mange ønsker seg faktisk en sterk leder da demokrati rett og slett gir grobunn for kaos.  Og det har de jo faktisk rett i.

Demokrati er ikke noe man kan tvinge frem - det må vokse frem fra innsiden over tid. Og gir man innbyggere i et land økt levestandard, så vil man også se at de kanskje ønsker mer selvstendighet over tid også. Så kjøper man kinesisk så bygger man også opp velferden i Kina og således er med på å så et frø som kan være viktig for oppbygging av demokrati...

USA er det andre ytterpunktet hvor ledere i f.eks bilindustrien er ganske diktatoriske i sin måte å håndtere arbeidsstyrken på. Å organisere seg er fy fy - og forskjellen i betaling mellom gulv og topp er helt uforståelig for de fleste i Norden.  Skal vi kjøpe varer fra USA og støtte en slik måte å organisere arbeidslivet på?
Elon Musk driver jo nå et slik forsøk i Tyskland der bonuser og splitt og hersk teknikk skal hindre arbeidstakere å organisere seg. Er det bedre å støtte slike tankesett?

Nei - mange fasetter her - så det enkleste er nok å la folk få velge bil selv ut fra eget behov og ønsker - og ferdig med den saken.

automat

Sitat fra: hELgenen på søndag 21. november 2021, klokken 15:29

Nei - mange fasetter her - så det enkleste er nok å la folk få velge bil selv ut fra eget behov og ønsker - og ferdig med den saken.

Klart, det enkleste er å lukke øynene, og slippe å tenke på de moralske sidene ved bilkjøpet sitt.

Jeg undrer meg forøvrig over at du som har kommet med så mange kritiske kommentarer om Teslas forretningsdrift, og de moralske sidene ved dette, så til de grader er villig til å overse hva det kinesiske regimet holder på med.

Musk sin fagforeningsvegring blir som et lite fnugg sammenlignet med overgrepene og menneskerettighetsbruddene det kinesiske diktaturet holder på med.

Vi hjelper neppe uigurene ved å sprøyte enda mere penger inn i den kinesiske økonomien og til det kinesiske regimet.

Så kunne det være interressant og visst om arbeidsforholdene er veldig mye bedre hos BYD enn hos Tesla. Siden du var inne på arbeiderrettigheter.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Kjell Leaf

#69
Kan ikke de med politiske teorier være så snill å finne seg et politisk forum i stedet for å skrive her inne? De av dere som aldri i verden ville kjøpt en kinesisk bil, hva i helvete gjør dere egentlig inne på denne siden? 🤔 🤔
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

geear

Sitat fra: automat på søndag 21. november 2021, klokken 15:10
Man klarer nok uansett ikke å overbevise de som ikke bryr seg. Enten det gjelder sikkerhetsrisikoen, eller at Kina bruker sin økende økonomiske makt til å fremme sin politiske interresser. (Norge ble f.eks. skjøvet ut i kulden pga en fredspristildeling)

Men for de som ikke har tatt noe standpunkt, så kan man kanskje klare å trigge en refleksjon.

Derfor kommer jeg med argumentasjonen når noen prøver å bortforklare eller bagatellisere problematikken.
Og dere som kaster stein på alle andre, bagatelliserer eget forbruk av kinesiske varer med at en bil er mye dyrere?

Får litt samme følelse av dette som når klimaskeptikerene sier at det ikke betyr noe uansett hva vi gjør i Norge, "for se på Kina og India".

automat

Sitat fra: geear på mandag 22. november 2021, klokken 08:20

Og dere som kaster stein på alle andre, bagatelliserer eget forbruk av kinesiske varer med at en bil er mye dyrere?

Får litt samme følelse av dette som når klimaskeptikerene sier at det ikke betyr noe uansett hva vi gjør i Norge, "for se på Kina og India".

I motsetning til klimaskeptikerne så etterlyser jeg handling. I stedet for å lukke øynene og gjøre ingenting.

Men både i denne saken og klimasaken så er det jo lurt å starte med de tiltakene som er enklest å gjennomføre, og som har størst effekt.

Folk må gjerne unngå kinavarer i andre sammenhenger også, men det blir fort en krevende øvelse. Og effekten er mye mindre enn ved bilkjøp.

Det er forøvrig ikke et mål å stanse all handel med Kina. Det vil føre til kaos. Målet er å redusere handelsdominansen. Kinas økende økonomiske og millitære makt kan bli en trussel mot demokratiet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

automat

Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 22. november 2021, klokken 02:25
Kan ikke de med politiske teorier være så snill å finne seg et politisk forum i stedet for å skrive her inne? De av dere som aldri i verden ville kjøpt en kinesisk bil, hva i helvete gjør dere egentlig inne på denne siden?
Kjøp av Kinabil har en politisk side, enten man liker det eller ikke. Da jeg påpekte dette, henviste jeg til en annen forumtråd som omhandler nettopp dette. Likvel valgt flere å ta opp debatten her. (Deriblandt deg.)
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: geear på mandag 22. november 2021, klokken 08:20
Og dere som kaster stein på alle andre, bagatelliserer eget forbruk av kinesiske varer med at en bil er mye dyrere?

Får litt samme følelse av dette som når klimaskeptikerene sier at det ikke betyr noe uansett hva vi gjør i Norge, "for se på Kina og India".
Sånne ting handler jo ikke om enten / eller. Bilhandel er en ting som det er relativt lett å gjøre noe med og som gir ett ganske stort bidrag, det merkes kun på lommeboka og at man får ett snevrere utvalg av biler.

Å unngå kinesiske varer totalt er derimot nesten umulig. Man trenger ikke la det perfrekte komme i veien for det gode.

Sammenligningen med klimaskeptikere passer vel bedre for de som fortsetter å handle kinesiske varer ufortrødent...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Atle85

Kjøp Citroën, så støtter dere ingen av dem dritt landa 🤣 Eller kjøp fra dem som tilbyr den bilen du ønsker, også gir du F*** og er fornøyd. Etisk sett så er verken Amerika eller Kina noe å kjøpe fra. Men vi som ikke har moral driter da i det og handler BYD og Tesla hvis vi ønsker oss det. Stein i glasshus? Ja absolutt.😂

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA