Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Audi Q6 e-tron (eMacan derivat)

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), mandag 01. mars 2021, klokken 14:06

« forrige - neste »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Nye rykter om Q5  Q6 e-tron på PPE plattformen som Porsche eMacan skal benytte:
https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/audi-q5-e-tron-porsche-macan-ev-sibling-due-300-mile-range

Navnet er senere bekreftet til Q6.

bmw2002

Vurderer både denne og Macan, spennende og se hvor pris havner.  Porsche har sagt 20-30% under Taycan, men så kommer vel mva før disse bilene.

daktari

Nå ser det ut som de døper den om til Q6 e-tron, kanskje oppdatere trådtittel?

Klarer ikke helt å se at de skal beholde både Q4, en Q6 og vanlig e-tron, 3 like biler så nære i størrelse? Synes også denne nye Q6 e-tron så ganske stor ut så vil tro "classic" går ut når (hvis) denne kommer i produksjon, etter litt overlapp. Hvis denne Q6 er omtrent like stor, men tilbyr enda raskere lading med 800V, vil det sikkert bety nok et slag mot bruktprisen.

https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/audi-q6-e-tron-porsche-macan-ev-sibling-confirmed-2022
https://www.tu.no/artikler/audi-bekrefter-q6-e-tron-kommer-i-produksjon-neste-ar/508173

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

bmw2002

Det sies at denne skal være mellom Q4 og dagens E-tron.  Tenker at hvis denne er billigere enn E-tron er det jo ingen som kjøper den gamle.

Amatøren

Si ikke det, bmw2002.

Alt er ikke bare pris og rekkevidde. Selvfølgelig bør den bli billigere enn dagens e-tron når den blir mindre, men også selvfølgelig ekstra kostnad med bedre rekkevidde.

Blir den mindre så er det ikke sikkert Q5 e-tron passer for alle. Som hyttebil er dagens e-tron i minste laget for meg. Gikk fra Sharan (via e-Golf en kort periode) til e-tron og det merkes på bagasjeplassen.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Kamuflars

Q6 e-tron skal visstnok også bygges i Belgia. Virker kanskje litt rart at to såpass like modeller skal produseres side om side på samme fabrikk?
2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Kamuflars på mandag 05. juli 2021, klokken 17:29
Q6 e-tron skal visstnok også bygges i Belgia. Virker kanskje litt rart at to såpass like modeller skal produseres side om side på samme fabrikk?

Etter det jeg har sett så skal Q6 basert på PPE plattform bygges i Ingolstadt i Bayern, mens kommende Q8 (også PPE) skal bygges i Belgia om noen år og erstatter da dagens e-Tron.

Kamuflars

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på mandag 05. juli 2021, klokken 22:17
Sitat fra: Kamuflars på mandag 05. juli 2021, klokken 17:29
Q6 e-tron skal visstnok også bygges i Belgia. Virker kanskje litt rart at to såpass like modeller skal produseres side om side på samme fabrikk?

Etter det jeg har sett så skal Q6 basert på PPE plattform bygges i Ingolstadt i Bayern, mens kommende Q8 (også PPE) skal bygges i Belgia om noen år og erstatter da dagens e-Tron.

Ja, det har du rett i, det er jeg som surrer!
2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

bmw2002

Audi har sagt denne skal komme i 2022. Begynner å tvile på det nå som det sies ar Macan skal lanseres 6 måneder før.

https://www.auto-motor-und-sport.de/elektroauto/porsche-macan-2023-elektro-suv-und-verbrenner/

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: bmw2002 på søndag 18. juli 2021, klokken 14:34
Audi har sagt denne skal komme i 2022. Begynner å tvile på det nå som det sies ar Macan skal lanseres 6 måneder før.

https://www.auto-motor-und-sport.de/elektroauto/porsche-macan-2023-elektro-suv-und-verbrenner/
Tipper som før at den blir lansert 2022 og produksjon og kundeleveringer starter i 2023 ;)

daktari

Stadig spionbilder av denne. Blir fortsatt overrasket hvis fat-tron og Q6 e-tron selges lenge side-ved-side.
https://www.motor1.com/news/543129/audi-q6-e-tron-spied/
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på mandag 25. oktober 2021, klokken 20:15
Stadig spionbilder av denne. Blir fortsatt overrasket hvis fat-tron og Q6 e-tron selges lenge side-ved-side.
Hvis fat-etron får drastisk bedre rekkevidde kan den kanskje fortsatt ha en rolle.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Men hvordan skal de få til det? Større batteri kan hjelpe litt naturligvis. Men 2x planetgirkasser generer nok endel indre motstand i girboksene sammenlignet med en Model3/ID.4 girboks. Motortypen?
Bilen er jo svintung, så lettelser i chassis med mye mer alu kan hjelpe.
Et komplisert kjølesystem drar opp vekta.
Optimalisere sw for motorstyring ala Tesla.
Men fikser man alt dette så har man en Q6 e-tron kanskje?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

På Motor1 spekuleres også i at fat-tron utgår når den kommer. Spennende med ryktet om en RS-versjon. Utvendig som Q5. Innvendig som Q7. Det motsatte av fat-tron som er innvendig som Q5 men utvendig som Q7?
https://www.motor1.com/news/544619/2023-audi-q6-etron-rendering/
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

bmw2002

Lurer på hvordan de vet den blir billigere enn dagens E-tron.

En greit utstyrt Q4 koster fort 700K, så denne blir vel fort en 800-900K

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA