Ny Eier: Oppgradere Audi Sound System

Startet av Kim Kim, lørdag 27. februar 2021, klokken 23:11

« forrige - neste »

Kim Kim

Hei

Akkurat gått over fra 4 stk Tesla til min første E-tron.

Min bil har dessverre ikke B&O men kun standard Audi Sound System.
Lyden gjør meg på dårlig humør så lurte på om noen har oppgradert og bygd noe bedre selv i bilen?

Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

elektro

Er i samme situasjon selv. Finnes verre standard anlegg, men det gir heller ingen glede over hodet. Heldigvis er jeg ikke så godt vant. :)

Dette er det nærmeste jeg har kommet det du spør om (vet ikke noe om det);
https://www.bergenbilstereo.no/categories/audi-lydpakker
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Martin-

Hei! Jeg har oppgradert med ekstern forsterker og subwoofer i bagasjerommet, og med litt justeringer er i alle fall jeg meget fornøyd. Bygget en tilpasset kasse for 2 x 10" elementer som passer i "undergulvet" og den dypere brønnen helt bakerst. Hvis jeg husker korrekt, fikk jeg da ca 70 liter kassevolum. Tidkrevende byggeprosjekt, og litt utfordrende å finne egnet kabelføring for strømkabel fra 12V batteriet 🙂
2024 Tesla Model Y 7-seter "Daily driver"
2021 Tesla Model 3 SR+ "Byttet inn"
2020 Audi e-tron 50 "Solgt"
2017 Renault Zoe R90 "Solgt"
2013 Nissan Leaf Tekna "Byttet inn"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2012 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert"

elbilnett

Jeg tenker på å gjøre det samme. Noen som vet om det er kabling til mellomdiskantene på begge frontdører? Vet at disse er inkludert i B&O og om det er mulig å sette inn ett element på hver side der, tror jeg det vil ha mye å si på lydopplevelsen. I følge "Audi technical document" skal høyttalerelementene være de samme (samme delenumre) som B&O, men man mangler de ekstra høyttalerne i a-stolpen og bak mm. Noen som vet om dette er tilfellet? Isåfall er vel forsterkeren flaskehalsen, eller?

Nicko

Enig, snakket med bilradiospesialisten. De hadde en løsning på dette, men var ikke så gira å være pilot på dette. Lyden er ok, men savner trøkk. Har en TM3, det er en annen verden. Såfort det finnes en løsning satser jeg på å installere.
Audi etron 50
Tesla Model 3
Kia Soul 2015 (solgt)

Orbit

Sitat fra: elbilnett på mandag 01. mars 2021, klokken 13:06
Jeg tenker på å gjøre det samme. Noen som vet om det er kabling til mellomdiskantene på begge frontdører? Vet at disse er inkludert i B&O og om det er mulig å sette inn ett element på hver side der, tror jeg det vil ha mye å si på lydopplevelsen. I følge "Audi technical document" skal høyttalerelementene være de samme (samme delenumre) som B&O, men man mangler de ekstra høyttalerne i a-stolpen og bak mm. Noen som vet om dette er tilfellet? Isåfall er vel forsterkeren flaskehalsen, eller?
Kablingen til disse elementene er ikke merket i koblingsskjema med at det varierer mellom modeller, men er samtidig bare med i skjema for 9VS (B&O-anlegg). Signalet går uansett gjennom samme 21-pins dørkontakt som brukes på alle modeller, og å kable seg frem dit inni døra når du først har dørtrekket nede bør være kurant.

Så spørsmålet blir om kabelstammen gjennom bilen er lik for alle modeller, og om det går kabel fra dørkontakt til B&O-forsterkerens posisjon, selv om bilen ikke har denne. Den ligger på venstre side av bagasjerommet, innenfor oppbevaringslommen på siden. Det vil i så fall ligge to store og en litt mindre kontakt der som ikke er i bruk. (Forsterkeren i standardanlegget ligger mellom forsetene).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA