Videoer og bilder

Startet av elektro, fredag 26. februar 2021, klokken 00:09

« forrige - neste »

ElAlf

Sitat fra: andy99 på torsdag 11. mars 2021, klokken 09:42
Sitat fra: ElAlf på torsdag 11. mars 2021, klokken 08:41
Jeg synes de bilene i det segmentet vi snakker om nå er noenlunde like i praksis når det gjelder størrelse. Karrosseri og design utgjør forskjell, f.eks. mer skrånende bakluke på Ioniq 5, likedan praktisk utforming og fleksibilitet i interiøret.

Ikke mye diskutert egentlig, men Ioniq 5 med største batteripakka har kraftig maskineri, med 605 Nm/305 Hk er det en bil med mye krefter, med Mach-E hakk i hel, VAG-bilene ligger et stykke bak.
Nja det er nok noen forskjeller på størrelse, noen cm her og der utgjør forskjellen feks på om bakluka går igjen med samme pakkmengde ;). Men jeg lever i håpet at ioniq 5 vil dekke de behov jeg har, både i det daglige og til feriepakket bil.

I fare for å tråkke noen på beina :P
Det med krefter og 0-100 tider faller litt igjennom på flesteparten av de som kjøper Hyundai. Var det ikke f.eks bladet motor som påpekte at KONA hadde for mye krefter.. For min del er det et stort pluss sammen med designet som virkelig skiller seg fra alle andre.
Det samme er betydningen av V2L, som for min del med en fjellhytte uten strøm gjør at jeg kan lade batteribanken på hytta uten å bruke bensinaggregatet.

Du tråkker ikke på beina mine.. ;) 0-100 har aldri vært veldig viktig i boka mi. Men krefter er viktig når man endelig får krok som kan trekke tunge lass. Opp til hytta mi er det bratte bakker(!) og grusvei. Der venter det ft. mye arbeid og tunge lass, så krefter og awd er viktig.
VW ID.4 GTX
Ioniq 5 Project 45
E-Golf

MooCow

Sitat fra: EspenM3 på torsdag 11. mars 2021, klokken 09:58
Jeg synes de bilene i det segmentet vi snakker om nå er noenlunde like i praksis når det gjelder størrelse. Karrosseri og design utgjør forskjell, f.eks. mer skrånende bakluke på Ioniq 5, likedan praktisk utforming og fleksibilitet i interiøret.

Ikke mye diskutert egentlig, men Ioniq 5 med største batteripakka har kraftig maskineri, med 605 Nm/305 Hk er det en bil med mye krefter, med Mach-E hakk i hel, VAG-bilene ligger et stykke bak.
Nja det er nok noen forskjeller på størrelse, noen cm her og der utgjør forskjellen feks på om bakluka går igjen med samme pakkmengde ;). Men jeg lever i håpet at ioniq 5 vil dekke de behov jeg har, både i det daglige og til feriepakket bil.

Det med krefter og 0-100 tider faller litt igjennom på flesteparten av de som kjøper Hyundai. Var det ikke f.eks bladet motor som påpekte at KONA hadde for mye krefter.. For min del er det et stort pluss sammen med designet som virkelig skiller seg fra alle andre.
Det samme er betydningen av V2L, som for min del med en fjellhytte uten strøm gjør at jeg kan lade batteribanken på hytta uten å bruke bensinaggregatet.

Solcellepanelet lader batteribanken på hytta mi, men med Ioniq5 kan jeg blant annet trakte kaffe og støvsuge uten å starte aggregatet. Gull  :D

For tradisjonelle Hyundai kundar så har nok ikkje 0-100 km/t å seia, men kan definitivt trekka nye kundegrupper (som meg). Når dei sa at Hyundai Kona nesten hadde for mykje krefter så var det nok garantert på grunn av at han berre har framhjulstrekk og det då er vanskeleg å få alle kreftene ned i bakken :)

RJK

Sitat fra: turfsurf på torsdag 11. mars 2021, klokken 06:45
Sitat fra: RJK på torsdag 11. mars 2021, klokken 01:19
Sitat fra: andy99 på onsdag 10. mars 2021, klokken 21:26Overraskende hvor stor Ioniq 5 tydeligvis er. Den ser ofte litt liten ut på bildene ellers.
Takk for denne. Helt enig i at Ioniq 5 virker liten, så dette gir jo en god sammenligning.
Ganske klart her at Ioniq er den minste her. Men lang akselavstand gir bedre komfort og kan gi bedre plass i kupeen.Vanskelige valg dette, med biler som er sterke på forskjellige ting. Ioniq best på lading, og med fleksibelt interiør. Mach-e er klart best på rekkevidde, og med 100l frunk og bredest innvendig. Enyaq blir vel plassvinner både med benplass og bagasje. Pussig nok er ID.4 nesten 200kg lettere en Enyaq.Men egentlig er det så små variasjoner på størrelse at det bør være andre ting som teller. Kjører man virkelig langt ofte så man trenger flere ladestopp vil Ioniq klart være vinneren. Har man 30 mil til hytta og ikke vil lade, så er vel Mach-e det sikreste kortet.Kjører man innenfor rekkevidden til alle og kun sjelden på lengre turer ville jeg valg etter "den jeg liker best". Veldig spent på interiørkvalitet og kjøreopplevelse på Ioniq.

Når man ser eksempelbildene, så ser man fort hvor endel av cm'ene stammer fra, og f.eks. Enyaq har jo bare litt leppe på frontfangeren, og mer bulky hekkfanger, mens resten av bilen er nesten identisk. Og min kommentar gikk på at jeg synes bilen så mye mer kompakt ut enn tallene tilsa, som viser seg å stemme når man ser sammenligningen.

Forskjell på bagasjeromsplass kan være forskjellig prioritering, som at Ioniq 5 prioriterer innvendig plass i kupéen, og har mer skrånende bakdør. Det kan gi store utslag på måltallene, men om man dytter frem baksetene, så er kanskje ikke plass i praksis så mye større. For min del er uansett ikke disse literne i forskjell veldig avgjørende. Rundt 500 liter er stort nok for min del.

Sitat fra: MooCow på torsdag 11. mars 2021, klokken 20:59
Sitat fra: EspenM3 på torsdag 11. mars 2021, klokken 09:58

Nja det er nok noen forskjeller på størrelse, noen cm her og der utgjør forskjellen feks på om bakluka går igjen med samme pakkmengde ;) . Men jeg lever i håpet at ioniq 5 vil dekke de behov jeg har, både i det daglige og til feriepakket bil.

Solcellepanelet lader batteribanken på hytta mi, men med Ioniq5 kan jeg blant annet trakte kaffe og støvsuge uten å starte aggregatet. Gull  :D

For tradisjonelle Hyundai kundar så har nok ikkje 0-100 km/t å seia, men kan definitivt trekka nye kundegrupper (som meg). Når dei sa at Hyundai Kona nesten hadde for mykje krefter så var det nok garantert på grunn av at han berre har framhjulstrekk og det då er vanskeleg å få alle kreftene ned i bakken :)

Solcellepanelet er kjekt å ha for mitt bruk, der bilen står ute, og gjerne 1 dager i strekk noen ganger, ihverttfall nå med Korona-restriksjonene. Da rekker den å fylle på litt frem til neste gang jeg skal kjøre. Og om jeg forlot den haltom, så kanskje den nærmer seg 80 % uten at jeg må koble meg til på laderen i borettslaget. Samme med kjøring på tur. Sal man stå noen dager før bil flyttes, så var det kanskje ikke så ille å ankomme med lite strøm, og finne ut at stoppestedet ikke har lademulighet, men at jeg må stoppe innom ved nærmeste lader. Kanskje rekker jeg til en som gir god fart, fremfor å først måtte stoppe på en tregere lader.

For min del var/er Kona kjapp nok til å ta masse andre biler i aksen, og jeg synes den er morro å kjøre i Sportsmodus, selv om det bare er av og til at jeg gjør dette. Men kjekt med muligheten. Men jeg merker jo at motoriseringen er sterk nok til at den bør kunne gi langt bedre tider, men den blir definitivt for lett i fronten og spinner veldig fort selv på tørt føre. Noe kan sikkert tilskrives Nexen-dekkene. Dog viser praksis at den er kjappere i aksen enn oppgitt. Den er målt til 6,8 og 6,9 litt etter hvordan man treffer med grepet, mot 7,6 som oppgitt. Men, sier selvsagt ikke neitakk til enda sprekere bil, som Ioniq 5 er.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

AUK

Mener det ble informert om at solcellene kan bidra med 5km rekkevidde per dag under ideelle forhold. Hvis man forholder seg til wltp på 450km tar det da nesten 1 måned å lade 50-80%, hvis alle dagene har 100% sol.

Det virker ikke veldig nyttig på meg for rekkevidde. Men for at 12v-batteriet aldri blir tomt er det fint hvis man som regel parkerer i sola uten takboks.

bno

Fremstår mer som en relativt sett dyr gimmic som jeg ikke vil betale for.

andy99

Ja blir fint å få en bil som er selvladende  ;)
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

ElAlf

Jeg har selv tidligere vært inne på at solcellepanelet er noe jeg ikke ville ha betalt for om det var valgbar opsjon, ut fra forventningen om at det koster en del. Er ikke så sikker lenger.
Personlig er jeg nå i ferd med å elektrifisere familiens bilpark 100% av flere grunner. Én av dem er faktisk det grønne skiftet, og erkjennelsen av at vi må gjøre noe for fremtidens generasjoner. Hvis vi alle gjør litt, så blir det en stor effekt globalt.
Derfor følgende eksempel: Vi har ca. 2,8 mill biler i Norge. Dersom solcellepanelet gir 5 km rekkevidde på en god dag fra panelet (jfr. eksempel i post over - har ikke regnet på det selv) - og alle biler i landet hadde hatt slikt panel, så ville det gitt 14000000 km kjøring på solenergi totalt - for ladingen den dagen.
Når vi kjøper elbil i dag så får vi sterke, kjappe, stillegående biler med enkelt vedlikehold i forhold til fossile biler - uten å betale statlige avgifter. Hvis vi mener noe med det grønne skiftet - bør ikke da solcellepanel være obligatorisk, slik det er på P45?
Det var dagens etiske refleksjon på morgenkvisten... :)
VW ID.4 GTX
Ioniq 5 Project 45
E-Golf

feistydolphin

:+1: :) Det er jo fint å utnytte de flatene som er. For min del er ikke panoramatak noe must, så bare kjekt at dette følger med på P45.

daktari

Fine sammenligningsbilder. Den lange akselavstanden til Ioniq5 gjør at de kan flytte baksetene lenger bakover. Heldigvis er de flyttbare, for utvendig lengde viser at bagasjerommene blir omtrent like dype - avhengig av hvor baksetet plasseres. Enyaq vinner noe plass på en mer vertikal bakluke som gir noe overlastingskapasitet i vindushøyde.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

andy99

Nye data for bagasjerom fra prislisten til Sveits. Nytt er vel høyden opp til seter og himling, samt lastekant.

Bagasjerom (målt med benken i midtposisjon)
Lasteplass foran l 24
Bagasjeromsvolum (min. VDA / maks. VDA) l 531/1591
Bagasjeromsdybde mm 1016
Lasteplassbredde mm 1041
Lasteplasshøyde (seter / overside) mm 480/809
Lastekantens høyde mm 759

Originaltekst:
Gepäckraum (gemessen mit Sitzbank in Mittelposition)
Laderaumvolumen vorne l 24
Laderaumvolumen hinten (min. VDA / max. VDA) l 531 / 1591
Laderaumtiefe mm1016
Laderaumbreite mm1041
Laderaumhöhe (Sitze / Dachhimmel) mm480 / 809
Höhe Ladekante mm759

RJK

Sitat fra: AUK på fredag 12. mars 2021, klokken 06:32
Mener det ble informert om at solcellene kan bidra med 5km rekkevidde per dag under ideelle forhold. Hvis man forholder seg til wltp på 450km tar det da nesten 1 måned å lade 50-80%, hvis alle dagene har 100% sol.

Det virker ikke veldig nyttig på meg for rekkevidde. Men for at 12v-batteriet aldri blir tomt er det fint hvis man som regel parkerer i sola uten takboks.
Det er uansett greit å få "gratis" strøm når den uansett bare står parkert ute. Så om det er inkludert, er det lite å klage på. Men klart, men kan hurtiglade endel for prisen av solcelletaket. Blir nok bedre etter hvert, med tredje generasjon, og solceller innebygget i panseret også.

Sitat fra: andy99 på fredag 12. mars 2021, klokken 07:52Ja blir fint å få en bil som er selvladende  ;)

Ja, i motsetning til Toyota som lyver på seg dette, så vil denne faktisk være selvladende.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svolar

Sitat fra: andy99 på fredag 12. mars 2021, klokken 22:47
Nye data for bagasjerom fra prislisten til Sveits. Nytt er vel høyden opp til seter og himling, samt lastekant.

Bagasjerom (målt med benken i midtposisjon)
Lasteplass foran l 24
Bagasjeromsvolum (min. VDA / maks. VDA) l 531/1591
Bagasjeromsdybde mm 1016
Lasteplassbredde mm 1041
Lasteplasshøyde (seter / overside) mm 480/809
Lastekantens høyde mm 759

Originaltekst:
Gepäckraum (gemessen mit Sitzbank in Mittelposition)
Laderaumvolumen vorne l 24
Laderaumvolumen hinten (min. VDA / max. VDA) l 531 / 1591
Laderaumtiefe mm1016
Laderaumbreite mm1041
Laderaumhöhe (Sitze / Dachhimmel) mm480 / 809
Höhe Ladekante mm759

Marginalt mindre enn e-tron. Lavere lasteeterskel enn etron. Slik jeg har rgenet på det så har ikke etron noe høyere bagasjerom...

elektro

Sitat fra: Svolar på lørdag 13. mars 2021, klokken 07:21

Marginalt mindre enn e-tron. Lavere lasteeterskel enn etron. Slik jeg har rgenet på det så har ikke etron noe høyere bagasjerom...

Det er ikke min konklusjon. Synes e-tron virker såpass mye mer romslig at det ikke er aktuelt å bytte. Har f.eks. oftest en Large «duffelbag» med klær i frunken på e-tron.. Eller det meste av matvarer for en weekend. Under gulvet i bagasjen har vi f.eks. alt av ladekabler, verktøy/jekk, flytevester/skisko, vin/øl og andre drikkevarer. Så har vi fortsatt hele bagasjerommet på 600 liter igjen til andre ting. Og man kan laste trygt til taket. For bilen er alltid stappfull på ferie, men uten noe bagasje i kupeen.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

andy99

Tror nok det er enighet om at Audi E-tron er en større bil. Den er jo også bygget på den største plattformen til Volkswagen. ID4 og Enyaq er bygd på en mindre platform som er mer sammenlignbar med Ioniq 5.

elhansen

Sammenlignbare er Audi og Hyundai heller ikke på pris. Jeg tenker at det er noe som må med i regnestykke for de flest av oss. Jeg ville heller hatt Audi, men sluttsummen med tanke på rekkevidde, utstyr mm så utgår det.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA