Videoer og bilder

Startet av elektro, fredag 26. februar 2021, klokken 00:09

« forrige - neste »

ElAlf

Sitat fra: andy99 på tirsdag 09. mars 2021, klokken 10:51
Hvert sitt valg, men jeg føler meg tryggere med et sikkerlig nett eller bagasjeromsgitter. Seteryggene tåler ikke stort heller og på hyundai/kia er stroppefestene festet i plasten og tåler maks 35 kg.
Så det blir nok bare å innse at last må på tak eller hengerfeste på denne bilen.

Sier du her at Hyundai er (betydelig) dårligere på lastsikkerhet enn andre fabrikat?
VW ID.4 GTX
Ioniq 5 Project 45
E-Golf

andy99

Sitat fra: ElAlf på tirsdag 09. mars 2021, klokken 11:20
Hvert sitt valg, men jeg føler meg tryggere med et sikkerlig nett eller bagasjeromsgitter. Seteryggene tåler ikke stort heller og på hyundai/kia er stroppefestene festet i plasten og tåler maks 35 kg.
Så det blir nok bare å innse at last må på tak eller hengerfeste på denne bilen.

Sier du her at Hyundai er (betydelig) dårligere på lastsikkerhet enn andre fabrikat?
Nei ikke dårligere enn øvrige amerikanske og asiatiske produsenter. De eneste som tar dette på alvor er Volvo og tyske produsenter, der det er ofte standard eller tilbehør.
Problemet til Ioniq 5 er at det blir meget vanskelig å kjøpe et 3 parts gitter/lastesikring pga det ikke er noe å feste det i. Mangler sidevinduer bak og heller ikke noe feste av seterygg i bilen, siden de er frittstående.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

ElAlf

Tenkte mer på at du tok med seteryggene i kommentaren din, mener du soliditeten er bedre på tyske biler...? Du kommer med momenter nå som er nye for meg, og som KAN endre min mening om Ioniq 5..
VW ID.4 GTX
Ioniq 5 Project 45
E-Golf

mfd

Sitat fra: andy99 på tirsdag 09. mars 2021, klokken 09:33
Sitat fra: elektro på tirsdag 09. mars 2021, klokken 09:01
Ganske grei plass til mannen på 192 cm. både foran- og bak seg selv. :+1:

Synes imidlertid det ser helt snålt ut uten noen fester for nettingvegg. Klarer liksom ikke å se for meg denne feriepakket..

Ja litt kjedelig at det ikke  er noen nettingvegg. Mangel på bakre sidevinduer og ikke noe baksete som festes i sidene gjør det vanskelig med 3 partsløsinger også. Hadde vært fint om Hyundai kunne levert noe som gikk fra gulv til tak.

Hva med denne fra Thansen: https://www.thansen.no/bil/utstyr/innvendig-utstyr/hund-i-bilen/hundegitter/n313/pn9968/
IONIQ 5 - Project 45 - bestillt.

andy99

:)
den er for å holde hunder borte fra baksetet, tilnærmet null funksjon i forhold til sikkerhet.

1 kg = 25 kg @80 km/t

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 09. mars 2021, klokken 10:36
Sitat fra: andy99 på tirsdag 09. mars 2021, klokken 10:27
...
Her er det jo pakket over seteryggen og løst. Pakker man intill seteryggen med lokk over (evt nett), så vil ikke dette skje. Her ser man jo og at selve seteryggen svikter, da hjelper det ikke mye med netting over heller.

Synes tydelig jeg ser alt det andre som ligger under seteryggen også kommer flyvende.
Nei - skikkelig netting kan være gull og bør være standard på alle biler som frakter barn.

elektro

Dette er altså en av grunnene til at jeg velger å beholde e-tron. Den har en kraftig netting fra bagasjeromsgulv til tak, som ikke bare forhindrer at ting flyr over bakseteryggen, men også avlaster den. En løsning jeg setter mer og mer pris på, etter hvert som jeg har blitt mer oppmerksom på problematikken som er illustrert i videoklippet til @andy99 og omtalt i norske medier så sent som i desember: https://www.nrk.no/mr/bekymra-for-sikkerheita-i-baksetet-pa-bilar-etter-dodsulykke-1.15293064

Inngår belastningstest av bakseteryggen i noen krasjtester? Jeg kan vanskelig tenke meg noe som er viktigere ved min bil enn sikkerheten til de små personene som sitter i baksetet. Med fare for å forsøple tråden her, i noens øyne; Er man i markedet for en IONIQ 5 som familiebil, så kan man jo faktisk også være i markedet for å kjøpe en e-tron 50. I alle fall brukt. Hvis man da ikke vurderer rekkevidde og ladehastighet som viktigere enn sikkerhet. En e-tron 55 langt på vei tette gapet på disse områdene, men koster fort litt mer, selv brukt.. Jeg er altså her selv med en oppriktig interesse for å kjøpe IONIQ 5, men sikkerhet (og plass/komfort) går imidlertid foran artig teknologi. Jeg vil oppfordre alle til å tenke gjennom hva som er viktigst for seg og sine ved valg av bil..

Litt tilbake til topic; Jeg ser det er noen tilsynelatende solide festekroker i bagasjen, men bare to? Kan man bruke disse til å lage en slags not som holder bagasjen på plass ved en kollisjon? Her kan man kanskje utfordre forhandler/importør. Ford fikk jo bla. laget skiluke i Mach-E. Det bør være mulighet for å få laget en løsning for å sikre lasten som norskmontert utstyr. Enten med stålgitter eller solid sikkerhetsnetting. Sånne holder vel lett noen tonn, så lenge festene er sterke nok. Her er vel alt bedre enn ingenting. Problemet med å lage noe permanent er kanskje at det krever ny typegodkjenning?

EDIT: Hvis noen lurte, så har Porsche Taycan Cross Turismo også bagasjeromsnett. Som ekstrautstyr, selvfølgelig: "The partition net can be flexibly hung from the roof lining in two different positions and increases safety of the loaded vehicle." Da skulle også rekkevidde og ladehastighet være ivaretatt. Rene kinderegget der altså! :P
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ElAlf

Dette ble en nyttig tråd! Her i gården blir det ingen Ioniq 5 før jeg vet mer omkring lastsikkerheten i bilen, muligheter og reell beskyttelse ved evt. kollisjon. Enig med deg elektro..
VW ID.4 GTX
Ioniq 5 Project 45
E-Golf

mfd

Sitat fra: andy99 på tirsdag 09. mars 2021, klokken 11:39
den er for å holde hunder borte fra baksetet, tilnærmet null funksjon i forhold til sikkerhet.

1 kg = 25 kg @80 km/t

Auda.. ser jo at jeg har noe å lære på lastesikkerhet ;-).
IONIQ 5 - Project 45 - bestillt.

SurSnasen

Sitat fra: andy99 på tirsdag 09. mars 2021, klokken 11:39

1 kg = 25 kg @80 km/t

Nja, _litt_ funksjon har den i forhold til sikkerhet. Men innfestingen er særdeles begrenset. Du ønsker ikke å stramme den opp med særlig trykk da gulvet i bagasjerommet er relativt svakt og ettergivende, og de to pad'ene som går opp i taket vil gi mye trykk på takinnredning og tynn blikkplate i taket. Så er det også mange biler som har panoramatak, og da vil du ikke ha mye trykk på glasset.

I en kollisjon vil Thansen-løsningen kunne redusere energien på det som ligger baki, men det vil fort gi etter. Dermed: Litt funksjon i forhold til sikkerhet, men meget begrenset. Beste løsningen er naturligvis egne forankringspunkter i topp og bunn.

Og jeg synes det er ufattelig at ikke dette er et viktig testpunkt i kollisjonstestene.

andy99

Sitat fra: andy99 på tirsdag 09. mars 2021, klokken 11:29
Sitat fra: ElAlf på tirsdag 09. mars 2021, klokken 11:20

Nei ikke dårligere enn øvrige amerikanske og asiatiske produsenter. De eneste som tar dette på alvor er Volvo og tyske produsenter, der det er ofte standard eller tilbehør.
Problemet til Ioniq 5 er at det blir meget vanskelig å kjøpe et 3 parts gitter/lastesikring pga det ikke er noe å feste det i. Mangler sidevinduer bak og heller ikke noe feste av seterygg i bilen, siden de er frittstående.
For å unngå forvirring :)
Nå har også hyundai lastegitter i sitt sortiment, men er ofte bare en rebranding av 3 parts løsninger (fra feks travall eller guardsman). Problemet for ioniq 5 er at det ikke er noe å feste i, som gjør den litt spesiell.

https://www.mobisparts.eu/de_de/custom/mobis_accessories_db/details.php?part_no=N7150ADE00&brand=H&carmodel=188

andy99

Glede

Som flere nevner så er det mye synsing rundt lastesikring her rundt utydelige bilder fra pre-produksjonsmodeller.
Blir spennende å se hvilke løsninger for lastesikring som blir tilgjengelig i endelig oppsett av bilen. Helt enig at god/sikre løsninger er en vesentlig og avgjørende faktor for mange. 

elektro

Sitat fra: andy99 på tirsdag 09. mars 2021, klokken 13:32
Nok lastesikring.  :)
Ny video, bare å nyte.

https://www.youtube.com/watch?v=mTY5jOBOLpk

Kult! Ser litt ekstra mystisk ut med de sotede rutene. Tror dere kjørelysene bak blir en hel stripe, også i dagslys, på de norske bilene? Det blir vilt interessant å se Teslabjørn gjøre 1000 km. test og div. andre tester med denne. :)
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

telcontar

Sitat fra: elektro på tirsdag 09. mars 2021, klokken 18:12
Sitat fra: andy99 på tirsdag 09. mars 2021, klokken 13:32
Nok lastesikring.  :)
Ny video, bare å nyte.

https://www.youtube.com/watch?v=mTY5jOBOLpk

Kult! Ser litt ekstra mystisk ut med de sotede rutene. Tror dere kjørelysene bak blir en hel stripe, også i dagslys, på de norske bilene? Det blir vilt interessant å se Teslabjørn gjøre 1000 km. test og div. andre tester med denne. :)

Håper farga ruter er et tilvalg, vil helst slippe solfilm dill etterpå.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA