Videoer og bilder

Startet av elektro, fre 26. feb 2021, kl. 00:09

« forrige - neste »

elektro

Full gjennomgang av bilen i sort, med fort interiør. Mye snacks må jeg si!
https://youtu.be/5rnvzLmT4-w
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Bra gjennomgang! Mye fornuftig her. Bagasjerommet ser romslig ut, de putter jo ikke på falske vegger som f.eks. Audi. Den trenger et sikkerhetsnett til kupeen hvertfall.
770 liter SAE som måles på en annen måte enn VDA, høres veldig bra ut.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Jorn01

feistydolphin

Sitat fra: Jorn01 på lør 27. feb 2021, kl. 17:20
Grønn versjon ute på veien:
https://m.youtube.com/watch?v=8Y6FMBokQ1M
Takk for deling! Det er den jeg forsøksvis har reservert. Litt 70-80-talls, den grønnfargen? Men tror jeg går for den, om jeg får muligheten.

ElAlf

Jeg la inn den grønne i konfigureringen, synes den er ok.
De siste 30 årene har jeg eid for det meste svarte biler (aldri mer!), samt grå og hvit. Synes hvite biler er ok, men de er aldri "rene", skitt vises med en gang.
VW ID.4 GTX
Ioniq 5 Project 45
E-Golf

elektro

2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: daktari på lør 27. feb 2021, kl. 12:58
Bra gjennomgang! Mye fornuftig her. Bagasjerommet ser romslig ut, de putter jo ikke på falske vegger som f.eks. Audi. Den trenger et sikkerhetsnett til kupeen hvertfall.
770 liter SAE som måles på en annen måte enn VDA, høres veldig bra ut.

Ja, lurer på hvordan man skal løse det med lastsikring. Rart ikke alle biler har løsninger for dette med dagens fokus på sikkerhet. Mens skiluke og denslags kanskje er særnorsk, skulle man tro alle har behov for å stappe bagasjen full fra tid til annen. ::)

Av andre ting noterer jeg meg at det står 478 km WLTP i videoen. Det er et valg mellom V2G og V2L i menyen..? Og man kan sette individuell ladegrense for DC og AC lading. :+1:

feistydolphin

Stusset også på V2G! Googlet litt og fant ikke noe som tydet på at det var aktuelt nå. Men rart det da er i skjermbildet.

Olemann

Sitat fra: elektro på søn 28. feb 2021, kl. 22:02
Av andre ting noterer jeg meg at det står 478 km WLTP i videoen. Det er et valg mellom V2G og V2L i menyen..? Og man kan sette individuell ladegrense for DC og AC lading. :+1:

Ja, ser ut som de tar med seg det beste fra eNiro, håper også de tar med muligheten for å styre AC kompressor og varmekolbe separat.
Stusser på WLTP tallet, med nesten 73 Kwt og tilsvarende effektivitet som Kona/eNiro så bør denne bilen lett kunne kjøres godt over 50 mil på sommer.  Rett nok tyngre, men også nesten 9kWt mer.

daktari

Sitat fra: Olemann på søn 28. feb 2021, kl. 23:32

Ja, ser ut som de tar med seg det beste fra eNiro, håper også de tar med muligheten for å styre AC kompressor og varmekolbe separat.
Stusser på WLTP tallet, med nesten 73 Kwt og tilsvarende effektivitet som Kona/eNiro så bør denne bilen lett kunne kjøres godt over 50 mil på sommer.  Rett nok tyngre, men også nesten 9kWt mer.
Den har jo mye større hjul, ergo mer rullemotstand. Samt større og tyngre bil. Forbruket må jo bli høyere enn e-niro og Kona?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

feistydolphin

Sitat fra: daktari på man 01. mar 2021, kl. 08:53
Den har jo mye større hjul, ergo mer rullemotstand. Samt større og tyngre bil. Forbruket må jo bli høyere enn e-niro og Kona?
Skulle gjerne sett en grundig analyse av hvorfor den har høyere forbruk enn Model Y Long Range, bare sånn av nysgjerrighet. Så vidt jeg kan se har de omtrent samme totalvekt, ca like stort batteri og omtrentlig samme 0 - 100. Hadde håpet at Hyundai, med et nyere design, ville klare å i alle fall matche Tesla her. Aerodynamikk og dekk er kanskje en stor del av svaret?

elektro

Sitat fra: Olemann på søn 28. feb 2021, kl. 23:32

Helt enig, og firehjultrekk.. Selv om de skulle klare å koble den ene motoren delvis ut, så vil økt vekt, rullemotstand og luftmotstand garantert gjøre forbruket merkbart høyere enn sine mindre brødre/søskenbarn.

For å nå 50 mil må forbruket ned i 146 Wh/km, forutsatt at man får all energien ut fra batteriet og triller inn på ladestasjonen. Det er kanskje ikke umulig, men krever nok en fin, men ikke alt for varm sommerkveld med en liten bris i ryggen, 60-70 km/t snitthastighet og høyt dekktrykk.  :)

40 mil krever imidlertid 175 Wh/km, med noe mer realistiske 70 kWh ut av batteriet. Det tror jeg man fint kan klare sommertstid. Da snakker vi fem til ti minutters ladepause på distanser som Oslo-Bergen eller Oslo-Trondheim. Det er til å leve med. Og "alle" kommer til hytta uten lading, hele året. :+1: Med firehjulstrekk, plass til bikkje, litt bakkeklaring og bra med utstyr, for godt under 500.000. Uten at bilen ser ut som en brøddeig. Det er en attraktiv pakke!

PS: Varmepumpe er standard, i alle fall på Project 45 modellen.

Stikkkontakt

Har de oppgitt luftmotstanden?
Kan da umulig være under 0,30 med så firkantet fasong. Ligner igrunn litt på legende Lancia Delta Integrable. Og DET er et kompliment!!

elektro

Sitat fra: feistydolphin på man 01. mar 2021, kl. 10:03
Skulle gjerne sett en grundig analyse av hvorfor den har høyere forbruk enn Model Y Long Range, bare sånn av nysgjerrighet. Så vidt jeg kan se har de omtrent samme totalvekt, ca like stort batteri og omtrentlig samme 0 - 100. Hadde håpet at Hyundai, med et nyere design, ville klare å i alle fall matche Tesla her. Aerodynamikk og dekk er kanskje en stor del av svaret?

Du har nok svaret selv der. Dessuten vet vi jo ikke om Model Y går så mye lenger, kjørt sammen under like forhold, med samme dektrykk og samme målte kupétemperatur. Vi snakker om foreløpige WLTP tall for begge biler på 460 mot 505 km. Det kan imidlertid være at Model Y i større grad kobler ut den ene motoren. Det vi vet er at IONIQ 5 pt. lader raskere, så du vil kunne reise raskere. I teorien.. I praksis blir nok dette veldig likt, og det koker ned til hvilken bil man liker best, og som passer lommeboken best.

Jeg forventer at Model Y har noe bedre plass men ørlite mindre bakkeklaring. Svak 1-0 til Tesla. Men hvem har best komfort og støynivå? Hvordan fester man takstativet og hvordan sikrer man bagasjen? Sånne ting er nok mer avgjørende for de fleste enn de siste kilometerne med teoretisk rekkevidde.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA