Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

OTA oppdatering

Startet av erlend_oyen, torsdag 25. februar 2021, klokken 20:32

« forrige - neste »

Happy crow

Har nå kjørt vår XC40-EV sen midten av desember og er i stort sett fornøyd. Fikk for et par dager sen brev i posten at man må laste ned en oppdatering OTA, vilket er greit, men:

Når jeg laster ned en oppdatering til dator eller mobil så ser jeg at den laster ned programvare, det gjør man ikke på Volvoen, så jeg har ikke noen aning som helst om den laster ned eller hva. At se nedlastingen på en eller annen måte har vært mulig så lenge jeg har hatt en dator, dvs, sen 1990.

Ser frem emot å bytte til Apple Car når det forhåpentligvis blir mulig. DAB radioen fra Google er patetisk. Når jeg slår på den så viser bilden programmet jeg hørt på dagen før og bytter ikke til programbilden som gjelder for øyeblikket. Fast det er bare når radioen viser en bild, før det gjør den bare ibland. Musikkinformasjonen, hvis den vises, ligger som regel 20 minutter etter. Utrolig dårlig oppdatering av info. Hadde en Sony DAB radio i vår gamle fossilbil som bytte info samtidig som musikken.




Tafsern

Sitat fra: Happy crow på tirsdag 30. mars 2021, klokken 16:15
Har nå kjørt vår XC40-EV sen midten av desember og er i stort sett fornøyd. Fikk for et par dager sen brev i posten at man må laste ned en oppdatering OTA, vilket er greit, men:

Når jeg laster ned en oppdatering til dator eller mobil så ser jeg at den laster ned programvare, det gjør man ikke på Volvoen, så jeg har ikke noen aning som helst om den laster ned eller hva. At se nedlastingen på en eller annen måte har vært mulig så lenge jeg har hatt en dator, dvs, sen 1990.

Ser frem emot å bytte til Apple Car når det forhåpentligvis blir mulig. DAB radioen fra Google er patetisk. Når jeg slår på den så viser bilden programmet jeg hørt på dagen før og bytter ikke til programbilden som gjelder for øyeblikket. Fast det er bare når radioen viser en bild, før det gjør den bare ibland. Musikkinformasjonen, hvis den vises, ligger som regel 20 minutter etter. Utrolig dårlig oppdatering av info. Hadde en Sony DAB radio i vår gamle fossilbil som bytte info samtidig som musikken.

Du kjører en bil, ikke en pc.

Den laster den ned av seg selv, også får du beskjed når den er klar for innstallering. Slapp av, er ikke verre.

hemsedal

Oppdateringer må gjøres på verksted i følge min forhandler, fikk beskjed om det idag, det er en oppdatering som er sluppet, inneholdt en del ifølge forhandler, men ikke appen, den er ikke klar

Egil Haugli

Stemmer ikke helt - det spørs hvilken versjon bilen ble levert med. De tidligste leverte bilene som ikke har fått uke5(?) oppdateringen må inn på verksted for å oppdatere for å få muligheten til OTA.

Jeg skulle selv inn for dette da jeg var usikker på hvilken versjon jeg hadde installert, rett før påske stod oppdateringen klar for installasjon i bilen - uten å måtte reise på verkstedet.

oivindg

Noen som har fått OTA oppdatering i det siste? Ser på YouTube at noen har fått en programvareversjon som har dato mars, og som gir tilkobling til VOC-appen. Selv har jeg fortsatt januarversjonen.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

erlend_oyen

#20


siste OTA som kom er fra mars.

versjoneringen fra Volvo kunne vært klarere, kernel versjon gir en indikasjon på hvilken programvare versjon man er på, men er ingen fasit

oppdateringen som er beskrevet her fra april, har ikke kommet som OTA enda: https://www.volvocars.com/no/support/software-release-notes/xc40-recharge-pure-electric/2020w37

OTA som gir VOC støtte er forsinket, status for et par dager siden:

-------------------------------------

Takk for din henvendelse.

Vi beklager at Volvo on Call ikke er klar for lansering ennå!

Dessverre viste det seg i våres tester at kommunikasjonen mellom app og bil ikke fungerer slik den skal ennå. Derfor utsettelsen.
Dette er noe det jobbes intenst med og har høyeste prioritering, men Volvo valgte altså å vente med lansering til appen virker slik den skal.

Håpet er at dette skal bli klart nå i mai.
Vi kommer til å sende ut informasjon om dette til alle våres kunder.

Igjen, beklager dette, men det er viktig for oss at alt fungerer optimalt etter lanseringen.


Ønsker deg en fin dag!

---------------------------------

ja du kan få nødvendig oppgradering på verksted for å få satt opp voc, men det virker ikke stabilt enda.

oivindg

Fikk OTA oppdatering i dag. Oppdateringen feilet, så nå må jeg innom Volvo for å få ordnet det.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

oivindg

Sitat fra: oivindg på fredag 04. juni 2021, klokken 19:29
Fikk OTA oppdatering i dag. Oppdateringen feilet, så nå må jeg innom Volvo for å få ordnet det.
Bilen ble oppdatert hos Volvo i dag. Ser da ut som at jeg har fått juni-oppdateringen som er beskrevet her: https://www.volvocars.com/no/support/software-release-notes/xc40-recharge-pure-electric/2020w37

Har ikke fått testet noe særlig ennå.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

oivindg

#23
Har fått kikket litt mer på endringene i siste oppdatering.

Styrehjelp i Pilot Assist slås av og på i innstillinger. Du kan ikke gjøre dette med knappene på rattet lenger. Dette er bra, i mine øyne. Vi liker ikke å kjøre med styrehjelp på, og kona har fått aktivert det uten å vite det et par ganger når hun har trykket feil på rattknappene, noe hun har syntes har vært ubehagelig. Fint å slippe at det skjer igjen. Ikonet for Pilot Assist er endret til en litt mer logisk utgave. Nå er avstandsstripene synlige så lenge adaptiv cruise er på. Du ser også hele tiden hvor stor avstand du har stilt inn på.

Ellers er det en endring som jeg ikke har sett nevnt noe sted. Hvis du lukker bilen med lyden på i stereoen vil den komme på igjen automatisk neste gang du starter opp bilen. Også en ting jeg setter pris på.

Har også fått koblet opp Volvo Cars-appen (tidligere Volvo on Call) på iPhone mot bilen. Fikk kontakt med bilen etter rundt fire timer, men mistet den igjen etter en stund. Volvo opplyser selv at appen er i beta og at det derfor kan ta 24-36 timer før kontakt er opprettet. Blir spennende å se om jeg får stabil kontakt etterhvert, eller om den vil fortsette å være ustabil til appen er ferdig utviklet.

Forøvrig observerer jeg at bremseskivene ikke ruster, så det ser ut som at det fortsatt er en aktiv funksjon for å fjerne rust fra skivene. Det har vært noe diskusjon om Volvo endret funksjonen eller fjernet den helt tidligere i år da den ble fjernet på Polestar. (Dette har ikke noe med siste versjon av OTA å gjøre.)
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Elbileier fra Sandnes

Sitat fra: oivindg på lørdag 19. juni 2021, klokken 12:09
Styrehjelp i Pilot Assist slås av og på i innstillinger. Du kan ikke gjøre dette med knappene på rattet lenger. Dette er bra, i mine øyne. Vi liker ikke å kjøre med styrehjelp på, og kona har fått aktivert det uten å vite det et par ganger når hun har trykket feil på rattknappene, noe hun har syntes har vært ubehagelig. Fint å slippe at det skjer igjen.

Synd at nyttig funksjonalitet blir fjernet på grunn av enkelte ikke klarer å bruke det riktig. Ikke lett å skifte mellom Autopilot og ACC under kjøring hvis man må inn på Settings i midtdisplayet. :( Med norsk veistandard er det mange veistrekninger, også europaveier, som ikke er egnet for autostyring. PilotAssist vil nå bli mindre brukt.
VW ID.3 Sport 10.2022 -
Volvo XC40 P8 12.2020 -
x Leaf 01.2013 - 12.2020

oivindg

Sitat fra: Elbileier fra Sandnes på lørdag 19. juni 2021, klokken 12:18
Synd at nyttig funksjonalitet blir fjernet på grunn av enkelte ikke klarer å bruke det riktig. Ikke lett å skifte mellom Autopilot og ACC under kjøring hvis man må inn på Settings i midtdisplayet. :( Med norsk veistandard er det mange veistrekninger, også europaveier, som ikke er egnet for autostyring. PilotAssist vil nå bli mindre brukt.
Virker for meg som at Volvo hele tiden prioriterer trafikksikkerhet og har funnet ut at den nye løsningen er bedre i så måte. Det er jo viktig at bilen er sikker for "dumme" brukere også.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Oddaa

Sitat fra: oivindg på lørdag 19. juni 2021, klokken 12:59
Sitat fra: Elbileier fra Sandnes på lørdag 19. juni 2021, klokken 12:18
Synd at nyttig funksjonalitet blir fjernet på grunn av enkelte ikke klarer å bruke det riktig. Ikke lett å skifte mellom Autopilot og ACC under kjøring hvis man må inn på Settings i midtdisplayet. :( Med norsk veistandard er det mange veistrekninger, også europaveier, som ikke er egnet for autostyring. PilotAssist vil nå bli mindre brukt.
Virker for meg som at Volvo hele tiden prioriterer trafikksikkerhet og har funnet ut at den nye løsningen er bedre i så måte. Det er jo viktig at bilen er sikker for "dumme" brukere også.
Tja, har kjørt SPA-biler med muligheten til å bytte med rattknappene siden 2016 uten å ha hatt noen vansker i den forbindelse. Jeg synes denne endringen er en feilprioritering.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Durango64

Har nettopp oppdatert. Nå er det altså bare to display, map og "calm". Jeg synes at Volvo kunne ha fått annen info fra skjermen inn i "calm", f.eks. radio eller telefon.
☞ Volvo XC40 P8 AWD Recharge
14 bensin og diesel biler før denne

Oddaa

Sitat fra: Durango64 på onsdag 30. juni 2021, klokken 22:13
Har nettopp oppdatert. Nå er det altså bare to display, map og "calm". Jeg synes at Volvo kunne ha fått annen info fra skjermen inn i "calm", f.eks. radio eller telefon.
Jeg har gått ut fra at oppdateringene skulle legge til funksjonalitet, ikke fjerne...


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

oivindg

Fikk beskjed om at 1.7 var klar for installering OTA i går kveld. Installerte i morges uten noen problemer. Blir spennende å sjekke forbedringene rundt forbruk.

Mer info om oppdateringen her: https://www.volvocars.com/no/support/software-release-notes/xc40-recharge-pure-electric/
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA