Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Bil vask i vinter  (Lest 588 ganger)

Rafa ali

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 39
    • Vis profil
Bil vask i vinter
« på: Torsdag 25. Februar 2021, klokken 01:35 »
Hei jeg ikke peiling om bilvask i vinter
Jeg vasker en gang i uke i vaske halen og bilen er 4 år gammel
Etter undersøkt mye så mange ting som er forvirrende som jeg forstår
I grundig vask
First
1.Avspillingen rent vann
2.Avfetting la virker 5 min
4.Salt og asphalt fjerner over avfetting og vent  5 ny minutter?
5.skum eller soap over de 2 og la alle 3 tilsammen å virke noen minutter
7.høyrtykk
8.soap igjen
9.Håndvadk
10.hoytrykk spilling..
Hvis det er riktig rekkefølge så må jeg bruke avfetting og salt, asphalt fjerne hver gang og er det riktig kan man bruker salt og asphalt fjerne rett over avfetting ? Ikke skadlig for lakken?kan avfetting bruke på hjulbuene.?

RJK

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2510
  • Hyundai Kona -19 Dark Knight, Soltak
    • Vis profil
Sv: Bil vask i vinter
« Svar #1 på: Torsdag 25. Februar 2021, klokken 01:51 »
Sikkert endel detailere som vil være uenig med meg, men avfetting bør begrenses til maks 2 ganger i året, og da kun når du har tenkt å vokse og polere opp bilen igjen. Avfetting fjerner det ytterste beskyttende laget, og bilen vil lettere bli skitten og matt om man ikke avslutter med voks og polering.

Salt og asfaltfjerning kan brukes oftere, men da må man uansett på med refresh av polish, men da holder en slik spraypolish for vedlikeholdet.

I det vanlige vil det holde med å spyle bilen, og så gå på med shampoo, og så skylle av bilen igjen. Det fjerner og endel salt og asfalt og andre forurensninger, så lenge man er rask med å ta det.

Venter man, så øker behovet for å gå på med sterkere midler, men det krever og at man ettergår med refresh av voks og polering.

Husk også å tenke på understellet. Å få spylt bilen under, der godt vedlikehold. Og er ikke bilen antirustbeskyttet, bør du være enda nøyere med dette. Det er her bilen er mest utsatt, men samtidig der det er vanskeligst å komme til skikkelig.

Det som er litt spesielt med vasking om vinteren, er at bilen bør få tørke litt et annet sted enn der det er kaldt, så ikke vannet bare hjelper til med å fryse fast dører og andre åpninger.

Så har du vaskehall nært et lukket parkeringshus eller garasje der det ikke er kulde, så benytt dette. Og kjør bilen hjem når den har fått tørket noem og faren for fryste dører og vinduer er langt mindre.

Bruk silikonstift/spray om høsten, og kanskje også etter at du har vært på med avfetting eller andre sterke rensemidler, så er det langt mindre fare for problemer.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

1000kwh

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2447
    • Vis profil
Sv: Bil vask i vinter
« Svar #2 på: Torsdag 25. Februar 2021, klokken 06:31 »
Ville tatt avfetting på tørr lakk, og det holder å venter 2-3 min.. Kun opp til halve døra det det er værst. Det skader ikke lakken, men gjør det mulig å få av dritt som sitter fast.

Muffinman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12783
    • Vis profil
Sv: Bil vask i vinter
« Svar #3 på: Torsdag 25. Februar 2021, klokken 07:54 »
Sikkert endel detailere som vil være uenig med meg, men avfetting bør begrenses til maks 2 ganger i året, og da kun når du har tenkt å vokse og polere opp bilen igjen. Avfetting fjerner det ytterste beskyttende laget, og bilen vil lettere bli skitten og matt om man ikke avslutter med voks og polering.
Det finnes da flust med LSP som tåler det meste av avfetting, så det der stemmer ikke nødvendigvis. Bruker man coating eller sealer som f.eks. Fusso kan man avfette med omtrent alt som finnes hele vinteren uten at det forsvinner.

Det er også meningsløst å polere fordi man avfetter. Polering gjør man for å fjerne riper og swirls og det gjøres ved å fjerne litt av klarlakken for hver gang. Faktisk bør man bruke kjemi for å fjerne mest mulig av dritten for å unngå riper og dermed behov for ny polering. Det innbefatter avfetting så ofte som nødvendig. I vinterhalvåret innebærer det gjerne ved hver vask.
« Siste redigering: Torsdag 25. Februar 2021, klokken 07:59 av Muffinman »

Klykken

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4768
    • Vis profil
Sv: Bil vask i vinter
« Svar #4 på: Torsdag 25. Februar 2021, klokken 08:42 »
Som Muffinman sier, helt klart ingen problemer med å bruke avfettinger med tanke på overflatebehandling. Tåler den ikke dette er det LSP som ikke er laget for nordisk klima. Og får du skjolder i lakken etter bruk av avfetting, bruker du feil avfetting, at den ligger for lenge og tørker på lakken og/eller for sterk blanding av den alkaliske.

Ellers, petrokjemisk avfetting (som fjerner asfaltnupper) er ofte ikke nødvendig hver uke hvis du vasker så regelmessig. Kjenn forsiktig nede på dørsidene om den er nuppete etter at du har spylt av første runde med avfetting, så kan du vurdere om det er nødvendig med asfaltfjerner. Alkalisk avfetting i vinterblanding gjør mye av jobben også, så da sparer du deg potensielt et steg.

Legg første runde avfetting på tørr bil som de andre sier (og gjerne gjenta en runde med avfetting hvis det ikke har fjernet alt), og tilføy tørking av bilen etter steg 10 (kun hvis bilen er håndvasket), så slipper du kalkflekker og flekker etter vanndråper som tørker, og bilen holder seg ren lengre. Ellers ser rutinene grei ut.

I og med at du vasker så ofte regner jeg med du kjøper inn avfetting i større bolker, altså 5 og 10L-dunker. Hvis ikke så ville jeg vurdert det, for du sparer ganske mange kroner på det. :)

Alkalisk avfetting benytter jeg Bilt Hamber Surfex HD, som kan blandes 1:40 om sommer og rundt 1:20 på vinter. Kjøper i 5L-dunker, så har potensielt 200L med avfetting.

Petrokjemisk benytter jeg Mac124 Prickbort. Kan kjøpes på 200L-fat eller 1L-flaske samt 5- og 10L-dunk

Sjekk ellers ut DCN.no for gode tips og rutiner vedr. vask og bilstell.
« Siste redigering: Torsdag 25. Februar 2021, klokken 08:46 av Klykken »
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Reservert TMY LR 14.10.20 "med alt".
Helelektrisk bilpark <3

RJK

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2510
  • Hyundai Kona -19 Dark Knight, Soltak
    • Vis profil
Sv: Bil vask i vinter
« Svar #5 på: Torsdag 25. Februar 2021, klokken 09:07 »
Sikkert endel detailere som vil være uenig med meg, men avfetting bør begrenses til maks 2 ganger i året, og da kun når du har tenkt å vokse og polere opp bilen igjen. Avfetting fjerner det ytterste beskyttende laget, og bilen vil lettere bli skitten og matt om man ikke avslutter med voks og polering.
Det finnes da flust med LSP som tåler det meste av avfetting, så det der stemmer ikke nødvendigvis. Bruker man coating eller sealer som f.eks. Fusso kan man avfette med omtrent alt som finnes hele vinteren uten at det forsvinner.

Det er også meningsløst å polere fordi man avfetter. Polering gjør man for å fjerne riper og swirls og det gjøres ved å fjerne litt av klarlakken for hver gang. Faktisk bør man bruke kjemi for å fjerne mest mulig av dritten for å unngå riper og dermed behov for ny polering. Det innbefatter avfetting så ofte som nødvendig. I vinterhalvåret innebærer det gjerne ved hver vask.


Svaret mitt var basert på bil slik det er levert fra produsent, altså ikke ekstra beskyttelse som coating f.eks.. Om man legger på en beskyttelse utenom dette, så vil det selvsagt være det produktets spesifikasjoner og anbefalinger som gjelder.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Muffinman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12783
    • Vis profil
Sv: Bil vask i vinter
« Svar #6 på: Torsdag 25. Februar 2021, klokken 09:43 »
Biler leveres med hurtigvoks i de fleste tilfeller som uansett er borte etter en vask eller to. Blank ved levering og mist mulig tidsbruk til klargjøring er det som gjelder der, og da er lakken uansett ubeskyttet etter kort tid. Det er ikke en bra tilstand, avfetting eller ei. Antar de fleste som er interessert i hvordan bilen bør vaskes også har et forhold til å beskytte lakken, og har lagt en eller annen form for beskyttelse. Uansett er det tullete å anbefale å ikke bruke kjemi for å fjerne mest mulig smuss, for det innebærer mer mekanisk arbeid for å gjøre det samme. Og da blir hele bilen full av riper etter svært kort tid. Jeg vil påstå at det er et såpass grunnleggende prinsipp at man ikke trenger å være detailer for å ha et forhold til det.

Rafa ali

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 39
    • Vis profil
Sv: Bil vask i vinter
« Svar #7 på: Fredag 26. Februar 2021, klokken 00:27 »
Som Muffinman sier, helt klart ingen problemer med å bruke avfettinger med tanke på overflatebehandling. Tåler den ikke dette er det LSP som ikke er laget for nordisk klima. Og får du skjolder i lakken etter bruk av avfetting, bruker du feil avfetting, at den ligger for lenge og tørker på lakken og/eller for sterk blanding av den alkaliske.

Ellers, petrokjemisk avfetting (som fjerner asfaltnupper) er ofte ikke nødvendig hver uke hvis du vasker så regelmessig. Kjenn forsiktig nede på dørsidene om den er nuppete etter at du har spylt av første runde med avfetting, så kan du vurdere om det er nødvendig med asfaltfjerner. Alkalisk avfetting i vinterblanding gjør mye av jobben også, så da sparer du deg potensielt et steg.

Legg første runde avfetting på tørr bil som de andre sier (og gjerne gjenta en runde med avfetting hvis det ikke har fjernet alt), og tilføy tørking av bilen etter steg 10 (kun hvis bilen er håndvasket), så slipper du kalkflekker og flekker etter vanndråper som tørker, og bilen holder seg ren lengre. Ellers ser rutinene grei ut.

I og med at du vasker så ofte regner jeg med du kjøper inn avfetting i større bolker, altså 5 og 10L-dunker. Hvis ikke så ville jeg vurdert det, for du sparer ganske mange kroner på det. :)

Alkalisk avfetting benytter jeg Bilt Hamber Surfex HD, som kan blandes 1:40 om sommer og rundt 1:20 på vinter. Kjøper i 5L-dunker, så har potensielt 200L med avfetting.

Petrokjemisk benytter jeg Mac124 Prickbort. Kan kjøpes på 200L-fat eller 1L-flaske samt 5- og 10L-dunk

Sjekk ellers ut DCN.no for gode tips og rutiner vedr. vask og bilstell.
Hei takk for gode tipsene
Dere som jeg forstår fra forskjellige svarene så kun avfetting er nok behovet uker salt og asphalt fjerne over det ved behov en ny Runde med avfetting er nok..en ting som fremdeles uklar det finnes 2 type avfetting
PETROKJEMISK
ALKALISK
Hva er  forskjellen mellom de to sterk, forskjellige lakk.årstid

hvordan jeg velger hvilken av dem er som passer bedre ?min bil er ikke så skitten ?
Ingen svarte om at avfetting kan brukes på hjulbuene ?

Klykken

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4768
    • Vis profil
Sv: Bil vask i vinter
« Svar #8 på: Fredag 26. Februar 2021, klokken 08:52 »
Avfetting finnes i hovedsakelig tre typer
Asfaltfjerner (petrokjemisk)
Metallpartikkelfjerner
Smuss og trafikkfilm-fjerner (alkalisk)

Asfaltfjerner benyttes regelmessig på vinteren, i tillegg til metallpartikkelfjerner for å ta bremsestøv og metallspon fra piggdekk. Om sommeren benyttes disse bare en gang i blant ved behov. Disse bør ikke benyttes på glass da det kan gi skikkelig ille merker. Metallpartikkelfjerner bør heller ikke benyttes på kromlister da de kan bli misfargede. Asfaltfjerner og metallpartikkelfjerner brukes i all hovedsak fra undersiden av vinduer og ned.

Smuss og trafikkfilm fjernes med alkalisk avfetting og bør benyttes ved hver vask i tilpasset blanding, på hele bilen. Unngå vinduer, med mindre det er akutt behov.

Petrokjemisk og alkalisk avfetting kan benyttes i hjulbuer, sammen med en børste.

Eksempel på de forskjellige typene avfettinger:
Alkalisk, tar smuss og trafikkfilm: https://bilnerden.no/bilt-hamber-surfex-hd
Metallpartikkelfjerner, tar piggdekkspon, bremsestøv etc: https://bilnerden.no/bilt-hamber-korrosol
Petrokjemisk, asfalt og tjære: https://bilnerden.no/mac-124-prickbort

Omfattende guide til hvordan man vasker bilen:
https://www.detailersclub.no/forums/topic/15504-guide-for-sk%C3%A5nsom-vask-av-bil/
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Reservert TMY LR 14.10.20 "med alt".
Helelektrisk bilpark <3

Rafa ali

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 39
    • Vis profil
Sv: Bil vask i vinter
« Svar #9 på: Fredag 26. Februar 2021, klokken 12:32 »
Avfetting finnes i hovedsakelig tre typer
Asfaltfjerner (petrokjemisk)
Metallpartikkelfjerner
Smuss og trafikkfilm-fjerner (alkalisk)

Asfaltfjerner benyttes regelmessig på vinteren, i tillegg til metallpartikkelfjerner for å ta bremsestøv og metallspon fra piggdekk. Om sommeren benyttes disse bare en gang i blant ved behov. Disse bør ikke benyttes på glass da det kan gi skikkelig ille merker. Metallpartikkelfjerner bør heller ikke benyttes på kromlister da de kan bli misfargede. Asfaltfjerner og metallpartikkelfjerner brukes i all hovedsak fra undersiden av vinduer og ned.

Smuss og trafikkfilm fjernes med alkalisk avfetting og bør benyttes ved hver vask i tilpasset blanding, på hele bilen. Unngå vinduer, med mindre det er akutt behov.

Petrokjemisk og alkalisk avfetting kan benyttes i hjulbuer, sammen med en børste.

Eksempel på de forskjellige typene avfettinger:
Alkalisk, tar smuss og trafikkfilm: https://bilnerden.no/bilt-hamber-surfex-hd
Metallpartikkelfjerner, tar piggdekkspon, bremsestøv etc: https://bilnerden.no/bilt-hamber-korrosol
Petrokjemisk, asfalt og tjære: https://bilnerden.no/mac-124-prickbort

Omfattende guide til hvordan man vasker bilen:
https://www.detailersclub.no/forums/topic/15504-guide-for-sk%C3%A5nsom-vask-av-bil/
..
Takk for hjelpen

Rafa ali

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 39
    • Vis profil
Sv: Bil vask i vinter
« Svar #10 på: Fredag 26. Februar 2021, klokken 13:19 »
Avfetting finnes i hovedsakelig tre typer
Asfaltfjerner (petrokjemisk)
Metallpartikkelfjerner
Smuss og trafikkfilm-fjerner (alkalisk)

Asfaltfjerner benyttes regelmessig på vinteren, i tillegg til metallpartikkelfjerner for å ta bremsestøv og metallspon fra piggdekk. Om sommeren benyttes disse bare en gang i blant ved behov. Disse bør ikke benyttes på glass da det kan gi skikkelig ille merker. Metallpartikkelfjerner bør heller ikke benyttes på kromlister da de kan bli misfargede. Asfaltfjerner og metallpartikkelfjerner brukes i all hovedsak fra undersiden av vinduer og ned.

Smuss og trafikkfilm fjernes med alkalisk avfetting og bør benyttes ved hver vask i tilpasset blanding, på hele bilen. Unngå vinduer, med mindre det er akutt behov.

Petrokjemisk og alkalisk avfetting kan benyttes i hjulbuer, sammen med en børste.

Eksempel på de forskjellige typene avfettinger:
Alkalisk, tar smuss og trafikkfilm: https://bilnerden.no/bilt-hamber-surfex-hd
Metallpartikkelfjerner, tar piggdekkspon, bremsestøv etc: https://bilnerden.no/bilt-hamber-korrosol
Petrokjemisk, asfalt og tjære: https://bilnerden.no/mac-124-prickbort

Omfattende guide til hvordan man vasker bilen:
https://www.detailersclub.no/forums/topic/15504-guide-for-sk%C3%A5nsom-vask-av-bil/
..
Takk for hjelpen
Petrokjemisk og alkalisk avfetting kan benyttes i hjulbuer, sammen med en børste?
Børste bruker på hjulbuene der er plastikk ?
Jeg tenker børste er bare til hjulene?
Er det ikke bare avfetting og avspilling etter på børste lager ikke hul på hjulbuene plastikk.
Så alkaliske avfetting kan bruke i uten tenke mye om lakkk skade på hele bilen og i min tilfelle passer best for min bil vaskes Hver uke og ikke så skitten.
På avfetting flaske står det tydelig at den er lagd av
 Pertromiske
Alkaliske eller blanding av de to som heter mikroavfetting?