Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

SW oppdateringer i fremtiden

Startet av ENTO, mandag 01. mars 2021, klokken 22:50

« forrige - neste »

ENTO

Etter det jeg forstår så er SW og oppdateringer av det ganske vesentlig på en el-bil. Hva etter 5 år og utgått garantitid, hvem tar regningen da ? Det vil sikkert komme oppdateringer i hele el-bilens levetid, noen mer nødvendige enn andre.


Trond.m

Sitat fra: ENTO på mandag 01. mars 2021, klokken 22:50
Etter det jeg forstår så er SW og oppdateringer av det ganske vesentlig på en el-bil. Hva etter 5 år og utgått garantitid, hvem tar regningen da ? Det vil sikkert komme oppdateringer i hele el-bilens levetid, noen mer nødvendige enn andre.
Tja, godt spørsmål. Men hvorfor skal det egentlig være nødvendig med Sw oppdateringer. Etter 5 år må vi forvente at leverandøren har klart å rette de fleste feil. Men som alle vet, så introduseres nye feil ved hver oppdatering. Hvis siste oppdatering i garantien som leverandøren automatisk leverer til bilen fører til feil eller mangler, så skulle man forvente at garantien fortsetter. Jeg tipper at retten nåtil nye oppdateringer forlenges så lenge du har service hos merkeverksted, og kostnaden dekkes inn gjennomserviceprisen.

Hanhijnn

Sitat fra: ENTO på mandag 01. mars 2021, klokken 22:50
Etter det jeg forstår så er SW og oppdateringer av det ganske vesentlig på en el-bil. Hva etter 5 år og utgått garantitid, hvem tar regningen da ? Det vil sikkert komme oppdateringer i hele el-bilens levetid, noen mer nødvendige enn andre.

Det er foreløpig umulig å vite hva VW kommer til å gjøre, men hvis de velger å gjøre det på samme måte som Tesla, så fortsetter de å oppgradere og tilføye bilen nye funksjoner, sålenge bilene er operative.
Men ærlig talt så tviler jeg på at VW kommer til å gjøre dette på samme måte.
2012-mod. Nissan Leaf
2017-mod. Mitsubishi Outlander PHEV
2021-mod. Tesla Model Y bestilt

ID4

Sitat fra: ENTO på mandag 01. mars 2021, klokken 22:50
Etter det jeg forstår så er SW og oppdateringer av det ganske vesentlig på en el-bil. Hva etter 5 år og utgått garantitid, hvem tar regningen da ? Det vil sikkert komme oppdateringer i hele el-bilens levetid, noen mer nødvendige enn andre.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/dlLolJ/tilkoblede-biler-kan-miste-oppdateringer

Trond.m

Bilene med fossil motor har jo også programvare. Man står jo fritt til å la bilens funksjonalitet være uendret slik de fleste er vant til, og da ser jeg ikke at det blir noe problem. Skjer det en feil som krever at programvare på installeres på nytt, så er det en reparasjon på linje med at en del på bilen må byttes.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA