Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Siste nytt om reservasjon av intromodell

Startet av elektro, onsdag 24. februar 2021, klokken 10:38

« forrige - neste »

Gnist


telcontar

Sitat fra: Really på torsdag 25. februar 2021, klokken 21:38
Sitat fra: telcontar på torsdag 25. februar 2021, klokken 21:29
Etter alle konkurrentene har lansert sine biler, så heller jeg mer mot Model Y. Hadde ikke trodd det, men er nok den som sjekker av flest bokser

Tesla har noen sterke sider, de er innovative, har et ladenettverk og er best på Battery management sammen med Hyundai, men byggekvaliteten på de bilene gjør dem helt uaktuelle.

Satser på at tyskbygd Y er av bedre kvalitet enn de fra usa

kodax

#62
Sitat fra: ProsjektX på torsdag 25. februar 2021, klokken 22:26
Sitat fra: Really på torsdag 25. februar 2021, klokken 21:38
Sitat fra: telcontar på torsdag 25. februar 2021, klokken 21:29
Etter alle konkurrentene har lansert sine biler, så heller jeg mer mot Model Y. Hadde ikke trodd det, men er nok den som sjekker av flest bokser

Tesla har noen sterke sider, de er innovative, har et ladenettverk og er best på Battery management sammen med Hyundai, men byggekvaliteten på de bilene gjør dem helt uaktuelle.
Sammenlignet med konkurrenter som Ioniq5 så fremstår TMY mer og mer gammeldags, eksteriørdesignet er rett og slett kjedelig, og med ultrakjipt interiør i tillegg. Har helt slått fra meg TMY ihvertfall, Ioniq5, CV, Enyaq eller id4 som står igjen...
Jeg har lagt inn bestilling på Ioniq5 fordi svigers skal ha elbil og er skeptisk til Tesla (som så mange andre eldre). Jeg tror Ioniq5 er det beste kjøpet utenom en TMY i den størrelsen, men ikke i nærheten av den. Jeg syns førermiljøet i Inoniq5 ser jo temmelig rotete ut, plastikkfølelsen er garantert påtrengende, frunken er håpløs, kjøreopplevelsen er nok ikke i nærheten, og bilen vil være helt ny i motsetning til TMY som vil ha over et år på å ha fikset barnesykdommer. I tillegg er som allerede nevnt software, batteri-løsninger og ladenettverk overlegent.
Jeg kommer til å la svigers teste ut de Teslaene vi har på min side i familien, og så får de avgjøre selv. Pga fordommene tror jeg de uansett velger noe annet enn Tesla, og de får da sikkert en helt ok bil uansett.
(At Tesla sender ut noen biler med feil stemmer nok, men at det er noe særlig mer enn det andre gjør, stemmer nok ikke. I tillegg er de raske på å fikse det meste. Ryktet om dårlig byggekvalitet er jo derimot mange flinke til å viderebringe;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Øyvind.h

Sitat fra: telcontar på torsdag 25. februar 2021, klokken 21:29
Etter alle konkurrentene har lansert sine biler, så heller jeg mer mot Model Y. Hadde ikke trodd det, men er nok den som sjekker av flest bokser
Y har plutselig blitt mer aktuell ja. Får se litt hva som skjer med prisen på Y, men er ikke så stort hopp prismessig fra Ioniq 5 opp til Y Performance
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Folk som er opptatt av miljø og velferdssamfunn etter nordisk standard velger ikke Tesla.
Tesla sin inntreden i Bitcoin er ikke bra for klima og Bitcoin sin grunnide bygger på en tanke om at pengene man eier skal være fri for statlig innblanding og påvirkning.
De som holder miljø,klima og tanken om å bygge videre på den norske velferdsmodellen høyt,bør tenke seg om 2 ganger før de velger Tesla. Jeg synes man skal bruke forbrukerkraft når man mener noen velger ut feil kurs,og akkurat her har Tesla staket ut en kurs som ikke er bærekraftig. Så mitt råd til de som også ønsker å tenke i slike baner ved bilkjøp,er å velge produsenter som sier de vil bli grønnere og hjelpe dem i det,og velge bort de som går en annen vei.

Litt off topic på en måte,men et bilvalg er også et valg der andre elementer enn bare selve bilen teller for mange.

Electric cars in Norway

#65
hELgenen: Det var litt av en påstand  :D kan dette dokumenteres? Tror vel at mange av de som velger elbil uansett merke er vil opptatt av slikt. Et det noe spesielt nytt nå, eller bare Bitcoin saken?

Men jeg ser ellers poengene dine du nevner overfor.

"Folk som er opptatt av miljø og velferdssamfunn etter nordisk standard velger ikke Tesla."

ProsjektX

At Tesla roter seg bort i pyramidespillet bitcoin svekker troverdigheten min sterkt til dette selskapet også. Bitcoin vil på et tidspunkt bli historie når myndigheter begynner å sette ned foten for en måte å overføre verdier uten transparens og sporing. Bitcoin i dag kan ikke brukes som valuta da det er for volatilt, og egner seg mest for å flytte verdier fra kriminalitet og terrorfinansiering... og omgåelse av internasjonale avtaler
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

hELgenen

Jeg laget en egen tråd på dette tidligere - det gikk både en og to kuler varmt der.
Her er den tråden :

https://elbilforum.no/index.php?topic=54878.0

I tråden kommer det frem en del informasjon som kan være nyttig å tenke gjennom dersom en vurderer å handle Tesla. Så får hver og en ta sitt eget valg ut fra egne premisser og holdninger. 

Tafsern

Også sklir denne tråden ut i å diskutere Tesla...bra folkens. Dere har skjønt greia med forum.

andy99

Bare 40 min igjen til listen stenges. Eller blir fristen forlenget?  eller blir det en ny runde neste uke ;)
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

hELgenen

Sitat fra: Tafsern på fredag 26. februar 2021, klokken 09:18
Også sklir denne tråden ut i å diskutere Tesla...bra folkens. Dere har skjønt greia med forum.

Som du ser - så prøver i alle fall jeg å lede diskusjonen på dette temaet over på en egen tråd mer egnet for den slags. Ellers enig at videre diskusjon på dette kan holdes utenfor denne tråden. Men det vil alltid være slik at en diskusjon kan komme inn på relaterte emner som berører emnet i hovedtråden - og litt slingringsmonn burde være innenfor.

hELgenen

Sitat fra: andy99 på fredag 26. februar 2021, klokken 09:23
Bare 40 min igjen til listen stenges. Eller blir fristen forlenget?  eller blir det en ny runde neste uke ;)

Lurer på når vi som har fått mail får vite om vi er blant de 3000 eller ei - i dag eller må vi vente til neste uke?

andy99

Så på den engelske FAQ, at de skulle få svar innen 2 uker... Håper ikke det gjelder Norge. Har vel allerede tatt nok tid dette her.
"Once you have submitted your reservation request for IONIQ 5 Project 45 we will collate all requests and will be in touch within two weeks with further information.  "
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

arthur

Sitat fra: andy99 på fredag 26. februar 2021, klokken 09:23
Bare 40 min igjen til listen stenges. Eller blir fristen forlenget?  eller blir det en ny runde neste uke ;)

Jøss, så bra, da kan man jo fortsatt bestille en bil?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

andy99

Sitat fra: arthur på fredag 26. februar 2021, klokken 09:42
Sitat fra: andy99 på fredag 26. februar 2021, klokken 09:23
Bare 40 min igjen til listen stenges. Eller blir fristen forlenget?  eller blir det en ny runde neste uke ;)

Jøss, så bra, da kan man jo fortsatt bestille en bil?
Ikke bestille, men sette deg på venteliste. Ingen som har bestilt bilen enda.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA