Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Høyfrekvent lyd ventilasjonsanlegg Video lagt til!

Startet av oggy007, torsdag 18. februar 2021, klokken 15:36

« forrige - neste »

oggy007

Hei folkens.
Har slitt ei lita stund med en helt sinnsykt irriterende høy frekvent lyd fra klima anlegget. (Noe jeg mener det kommer fra).
Lyden høres ut som en gresshoppe bare med veldig rask takt, og den kommer å går litt. Høres best på vifte innstilling 3-5, men også på 1-2-6-7. Etter jeg bytter vifte innstilling fra feks 4-3, så tar det kanskje 30-40 sekunder før lyden begynner igjen. Noen som har hørt om dette tidligere??
Var hos Tesla idag, og de mente det kunne være HEPA filteret, selvom de sa dem ikke hørte noe. Fikk bilen tilbake med nytt filter, og lyden var der enda. Returnerte til Tesla, og de satt seg inn med meg i bilen og hørte, men han som satt med meg i bilen hørte ikke lyden, men tenkte kanskje om det kunne være kupe filteret. Jeg ventet litt, og dem kom tilbake å sa den ene vifta på FSD computeren ikke gikk, og at dette kanskje kunne være feilen. Jeg hadde dårlig tid å måtte på jobb, men sitter nå her å tenker at det da ikke kan være FSD viftene, da lyden forsvinner når jeg slår av ventilasjons systemet!
Legger ved en video her, selvom det regner og dette forstyrrer videoen litt så hører jeg enkelt den høy frekvente lyden!

Edit: Nå skal video være oppe å gå.
https://www.dropbox.com/s/7z8aca97ywc2wvf/IMG_0635.MOV?dl=0
Tesla Model S75D Des 2018 Deep blue Premium+FSD
Vest-Agder
Mandal

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

oggy007

Ja, vil også tro det har noe med vifta å gjøre.
Men det virka ikke helt som de hadde trua på at det var noe med den, av en eller annen merkelig grunn. Kjedelig når de også ikke greier å høre lyden. Så du videoen? Du hører lyden? :P
Tesla Model S75D Des 2018 Deep blue Premium+FSD
Vest-Agder
Mandal

Amoss

Sitat fra: oggy007 på torsdag 18. februar 2021, klokken 21:50
når de også ikke greier å høre lyden. Så du videoen? Du hører lyden? :P

Jeg så videoen og hørte ingen slik lyd :p

Regner med at den er rimelig høyfrekvent, så man må ha ekstra god hørsel for å høre den?
Model S 85D

oggy007

Har fått tatt et nytt opptak. Her hører du forskjell fra når jeg skifter fra 5 til 4 i vifte hastigheten.
Er det bare meg som hører det!?

https://www.dropbox.com/s/0h4y526j9te3tl6/IMG_0642.MOV?dl=0
Tesla Model S75D Des 2018 Deep blue Premium+FSD
Vest-Agder
Mandal

Dave Karlson

Jeg hører den lett, og den minner ikke så rent lite om lyden min 2015 P85D plutselig begynte å gi fra seg et par år tilbake. Lyden dukket utelukkende opp når A/C-en var på, og den forsvant umiddelbart når man skrudde den av. Når kun klimaanlegget gikk hørtes derimot alt helt normalt ut.

Lyden i mitt tilfelle oppfattet jeg som en eller annen form for "lavmælt hvesing", og mens kjæresten min knapt kunne høre lyden og følgelig ikke lot seg affiserere av den i det hele tatt, så ble jeg for min del etterhvert drevet nesten til vanvidd av det enerverende og høyfrekvente jævelskapet. På et tidspunkt måtte jeg rett og slett bare slutte helt å bruke A/C-en.

Bestilte servicetime, og etter at det hadde blitt utført rens av A/C-systemet og fylt på ny kjølevæske var lyden borte og har aldri latt høre fra seg igjen. Alt ble tatt på garantien uten noen diskusjon.

Det er vel ikke helt usannsynlig at det kan være snakk om en lignende problematikk i ditt tilfelle oogså?

Amoss

Sitat fra: oggy007 på fredag 19. februar 2021, klokken 01:10
Har fått tatt et nytt opptak. Her hører du forskjell fra når jeg skifter fra 5 til 4 i vifte hastigheten.
Er det bare meg som hører det!?

https://www.dropbox.com/s/0h4y526j9te3tl6/IMG_0642.MOV?dl=0

Nei, hører fortsatt ikke noe høyfrekvent lyd her. Men ikke ta meg som noe sannhetvitne på om lyden er der eller ei, kun at noen hører det, og andre ikke. Dersom din "serviceadvisor" ikke hører lyden, be ham ta med en yngre medarbeider med bedre hørsel.
Model S 85D

Klykken

Sitat fra: oggy007 på fredag 19. februar 2021, klokken 01:10
Har fått tatt et nytt opptak. Her hører du forskjell fra når jeg skifter fra 5 til 4 i vifte hastigheten.
Er det bare meg som hører det!?

https://www.dropbox.com/s/0h4y526j9te3tl6/IMG_0642.MOV?dl=0
Hørte det bedre der ja. Gresshoppe-kvitring.
Prøv å slå av Aircondition (ikke vifteanlegget, slå kun av AC) og hør om lyden forsvinner som, Dave Karlson foreslår. Det høres mer plausibelt ut enn noen viftemotor. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

oggy007

Da har jeg fått testa litt til, og den gir seg ikke ved å switche av AC. Skal inn til Tesla nå å bytte FSD chippen, så får høre om noen andre kan høre det der nå..
Tesla Model S75D Des 2018 Deep blue Premium+FSD
Vest-Agder
Mandal

oggy007

Var som sagt inne i bilen igjen, og de fikk høre/sett filmen jeg linket her. Da hørte dem vertfall lyden.
FSD computeren ble byttet, uten hell. De prøvde også å smøre opp kupe vifta, men dette hjalp ikke. De har da bestilt ny kupe vifte for å prøve å bytte denne! Høres mer riktig ut spør du meg. Glad at det virka som litt mer «tak» i problemet idag, iforhold til dagen før. Satser på ny vifte fikser problemet før jeg tar livet av noen  :-X
Tesla Model S75D Des 2018 Deep blue Premium+FSD
Vest-Agder
Mandal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA