Hvor lenge varer momsfritak? Bil nr 2 bytte ICE til elbil nå eller senere?

Startet av bjorngb, mandag 15. februar 2021, klokken 22:54

« forrige - neste »

vinterdekk

Sitat fra: Trond.m på søndag 01. august 2021, klokken 20:12
Reaksjonene på at noen her faktisk synes det er på tide å innføre gradert mva er vel ikke akkurat overraskende. Å legge enda høyere avgift på ICE biler gir jo ingen vesentlige inntekter til fellesskapet og vil virke urimelig for de som fortsatt ikke kan gå over til nullutslippsbil. Dessuten er det er jo bare snakk om å begrense mva støtten slik at den blir på maks 120.000 kr enten du kjøper en bil til 600K eller ønsker en mer eksklusiv bil. Det vil jeg mene er en rettferdig ordning, men de rikeste i samfunnet har jo alltid ønsket å få mer. Det er ingen land i Europa som har noe i nærheten av en så generøs ordning. I tillegg slipper man engangsavgift, drivstoffavgift og får lavere trafikkforsikringsavgift.  Bare å håpe at politikerne snart tør å stramme inn, for alle bør forstå at dagens ordning ikke er bærekraftig. Å ta tilbake pengestøtte er alltid vanskelig. Det ser man på taxfriordningen som er helt meningsløs og som bare overlever fordi ingen politikere tør å endre det.

Engangsavgiften tilfaller vel bare nye biler. Og etter 2025 vil jo en økt engangsavgift på ICE biler ramme svært få og kanskje åpne døren for en framtidig engangsavgift på de mest ressurskrevende elbilene. Så det var en studie som viste at antall biler i verden vil fordobles fra 2016 til 2040, så jeg tror jobben med å redusere klimaavtrykk ikke ender med siste solgte ICE bil. Men det er bare høytenkning naturligvis.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Rosstopher

Sitat fra: Trond.m på søndag 01. august 2021, klokken 20:12
Bare å håpe at politikerne snart tør å stramme inn, for alle bør forstå at dagens ordning ikke er bærekraftig.

Ikke bærekraftig å ikke ha moms på elbiler? Spoken like a true Norwegian! Bare fordi vi er vant til noen av verdens høyeste avgifter på bil trenger ikke å bety at samfunnet ville ha kollapset uten skyhøye bilavgifter. Se f.eks på USA (ikke fordi det er noe spesielt med USA, bare fordi det er landet utenfor Norge hvor jeg kjenner avgiftene best), hvor bilavgifter består av 0 til 10 % avhengig av stat. At bil absolutt må være en stor melkeku for staten er ingen selvfølge selv om mange nordmenn har for det for seg.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Olemann

Selvsagt er det ingen naturlov at bilen skal være en melkeku for staten.
Men, slutter man å melke den, må man selvsagt melke noe annet i stedet. Mer skatt kanskje, dyrere flybilletter, høyere formuesskatt, eller noen helt nye skatter.

Eller; man kan be folk bruke mindre NAV ytelser, be dem gå litt sjeldnere til legen, be folk slutte søke bostøtte eller kanskje også godta at det skal koste penger å sende barna på skolen...

Jeg tror mange vil mene at det er bedre med gradert mva på elbiler, og spesielt de aller dyreste, enn det er å  begynne å betale skolepenger.  Men klart, får man folk til å hente ut mindre fra NAV ville det jo monnet.  Men, det er en jobb i motbakke.....tror jeg  :D

Wisd0m

Sitat fra: Olemann på mandag 02. august 2021, klokken 00:12
Selvsagt er det ingen naturlov at bilen skal være en melkeku for staten.
Men, slutter man å melke den, må man selvsagt melke noe annet i stedet. Mer skatt kanskje, dyrere flybilletter, høyere formuesskatt, eller noen helt nye skatter.

Eller; man kan be folk bruke mindre NAV ytelser, be dem gå litt sjeldnere til legen, be folk slutte søke bostøtte eller kanskje også godta at det skal koste penger å sende barna på skolen...

Jeg tror mange vil mene at det er bedre med gradert mva på elbiler, og spesielt de aller dyreste, enn det er å  begynne å betale skolepenger.  Men klart, får man folk til å hente ut mindre fra NAV ville det jo monnet.  Men, det er en jobb i motbakke.....tror jeg  :D
Statsbudsjettet er på 1500 mrd, ca. 300 000 NOK per nordmann. Det er ganske uproblematisk å finne ting å kutte der som ikke er grunntjenester. Vi har en av de høyeste statsbudsjettene per innbygger i verden. Det finnes penger å spare.

Olemann

Det er ikke spesielt interessant å lese forslag om kutt når det ikke skrives noe om hva skal skal kuttes.

Er det lett å kutte, så burde jo en liste med i alle fall 5 punkter være overkommelig?

Trond.m

Sitat fra: Rosstopher på søndag 01. august 2021, klokken 22:27
Ikke bærekraftig å ikke ha moms på elbiler? Spoken like a true Norwegian! Bare fordi vi er vant til noen av verdens høyeste avgifter på bil trenger ikke å bety at samfunnet ville ha kollapset uten skyhøye bilavgifter. Se f.eks på USA
USA er vel et godt nok svar. Et samfunn i forfall som de færreste av oss ønsker oss. Dessuten er det ikke skyhøye avgifter vi diskuterer....det er allerede 0 i avgifter og 0 i merverdiavgift. Merverdiavgift betaler vi som kjent på nær sagt alle varer som mat, medisiner (også livsviktige dersom de er så dyre at man ikke får de gratis ),kollektiv transport med tog og trikk, sykler, joggesko etc. Man betaler også sales tax på varer i USA, kanskje med unntak av våpen som regnes som samfunnskritisk.

Alt vi kjøper er det du kaller «melkeku for staten», eller bidrag til velferdssamfunnet som de fleste velger å se det som. Det overrasker meg at mange synes det er en selvfølge at skattebetalerne skal betale mva kompensasjon for personbiler i luksusklassen. Jeg er også av dem som har nytt godt av denne ordningen med fritak av mva siden 2013. Det gjør at jeg nå fristes til å kjøpe større og dyrere bil enn jeg egentlig ville gjort med et annet avgiftsregime. I tillegg er biler på nesten 2,5 tonn langs veiene en større risiko for de som ikke har råd til å utnytte fordelene. Det er også en sideeffekt av elbilpolitikken som mange glemmer.

Heldigvis vil mva på kjøp og bruksavgifter måtte tvinge seg fram uansett hva de fanatiske motstandere måtte mene. Men det interessante er hvor raskt det kan innføres. Det vil kanskje være vanskelig å få ordningen på plass til 1.1.22, og det har vært antydet at det blir utsatt til høsten 22. Det ville være bra og gi tilstrekkelig forutsigbarhet til bransjen og forbrukere. Jeg vil jo heller ikke se bort fra at det vil presse prisene noe ned, så kostnaden for forbrukere neppe blir merkbart for biler under 700.000.

jlan

Det beste ville vært om man ikke hadde klusset med momsen i det hele tatt, og heller gjort som for varmepumper, varebiler mm., gitt et Enova bidrag til alle nye elbilkjøp. Da kunne støtten gått mer på bilens egenskaper enn på graden av premium utstyr, og man hadde sluppet særordninger for firmaeide biler. Men det er for sent å innføre noe slikt nå. Jeg tror vi skal være rimelig fornøyd om momsfritaket begrenses til 120000, det kan gi stabilitet og forutsigbarhet noen år.

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Rosstopher

Sitat fra: Trond.m på mandag 02. august 2021, klokken 08:26
Sitat fra: Rosstopher på søndag 01. august 2021, klokken 22:27
Ikke bærekraftig å ikke ha moms på elbiler? Spoken like a true Norwegian! Bare fordi vi er vant til noen av verdens høyeste avgifter på bil trenger ikke å bety at samfunnet ville ha kollapset uten skyhøye bilavgifter. Se f.eks på USA
USA er vel et godt nok svar. Et samfunn i forfall som de færreste av oss ønsker oss. Dessuten er det ikke skyhøye avgifter vi diskuterer....det er allerede 0 i avgifter og 0 i merverdiavgift. Merverdiavgift betaler vi som kjent på nær sagt alle varer som mat, medisiner (også livsviktige dersom de er så dyre at man ikke får de gratis ),kollektiv transport med tog og trikk, sykler, joggesko etc. Man betaler også sales tax på varer i USA, kanskje med unntak av våpen som regnes som samfunnskritisk.

Alt vi kjøper er det du kaller «melkeku for staten», eller bidrag til velferdssamfunnet som de fleste velger å se det som. Det overrasker meg at mange synes det er en selvfølge at skattebetalerne skal betale mva kompensasjon for personbiler i luksusklassen. Jeg er også av dem som har nytt godt av denne ordningen med fritak av mva siden 2013. Det gjør at jeg nå fristes til å kjøpe større og dyrere bil enn jeg egentlig ville gjort med et annet avgiftsregime. I tillegg er biler på nesten 2,5 tonn langs veiene en større risiko for de som ikke har råd til å utnytte fordelene. Det er også en sideeffekt av elbilpolitikken som mange glemmer.

Heldigvis vil mva på kjøp og bruksavgifter måtte tvinge seg fram uansett hva de fanatiske motstandere måtte mene. Men det interessante er hvor raskt det kan innføres. Det vil kanskje være vanskelig å få ordningen på plass til 1.1.22, og det har vært antydet at det blir utsatt til høsten 22. Det ville være bra og gi tilstrekkelig forutsigbarhet til bransjen og forbrukere. Jeg vil jo heller ikke se bort fra at det vil presse prisene noe ned, så kostnaden for forbrukere neppe blir merkbart for biler under 700.000.

Som sagt: Spoken like a true Norwegian!
Jeg bruker som sagt bare USA som eksempel fordi jeg kjenner avgiftene der godt. 25 % moms på elbiler (eller biler generelt) er uansett høyt både i et globalt perspektiv og i et europeisk perspektiv, og det er ingen selvfølge at biler må ha 25% moms (eller andre avgifter).

Dersom du kun ønsker å sammenligne med "land vi liker å sammenligne oss med", altså land som konsekvent scorer høyt på livskvalitet, så blir resultatet det samme; altså 25% moms på bil er mye (for ikke å snakke om engangsavgift!). Se til f.eks. Tyskland, Sveits eller Luxemburg for å se land hvor bil ikke er en melkeku og ikke avgiftsbelegges så høyt som her.

At bil absolutt må være et stort "bidrag til velferdssamfunnet" som du kaller det, eller melkeku som jeg kaller det, er ingen selvfølge med mindre man er vokst opp med skyhøye avgifter og har blitt indoktrinert til at slik må det være.

Det er ikke slik at skattebetalere må betale kompensasjon for elbiler. Det er en annen feilslutning som har oppstått nylig: altså at dersom en bilklasse ikke har høyeste avgiftssats så fører den til et direkte tap for staten. Pussig at man aldri hører om at staten taper store penger hver gang det importeres en varebil, lastebil, buss, taxi, bruktbil, veteranbil, etc.

Bare så det er sagt så er jeg ikke imot at det innføres moms på elbiler, men jeg er motstander av tankegangen om at biler må ha høye avgifter for at samfunnet skal gå rundt. Jeg setter også spørsmålstegn ved motivasjonen for å fjerne insentiver der de trengs mest (høy prisklasse) og beholde de det de trengs minst (lav prisklasse) da dette går mot hele formålet med momsfritak på elbiler.

EDIT: Ser at ordet "indoktrinert" kan føre til reaksjoner. Definisjon fra Wikipedia er "Indoktrinering kan bety dels opplæring, instruering, dels politisk påvirkning, hjernevask." Mener altså ikke at du er hjernevasket, men når man ikke ser at samfunnet kan fungere fint uten høye bilavgifter er man i hvertfall opplært, instruert og/politisk påvirket
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Wisd0m

Vi kan sikkert ikke kutte en eneste krone i budsjettet uten at vi er på USA nivå (sarkasme). Under er statens totale utgifter sammenlignet med andre land. Her er vi på topp. Vi kunne nærmet oss Finland og Sverige:

Du kan ikke vise dette vedlegget.

I gi fem poster som skal slankes her blir bare provoserende og tror jeg vil spore av debatten ytterligere, men for den som er spesielt interessert kan jeg nevne at vi ligger høyt på alle postene. Alle poster må bidra, noen i større grad enn andre.

Trond.m

Ja, vi har allerede kuttet i brillestøtten til barn som må bytte briller til flere tusen kroner i året. Og det finnes helt sikkert andre svake grupper som kan få redusert støtten så de mer bemidlede kan kjøpe luksusbiler med 500 hk som går fra 0-100 på under 3 sekunder, uten å bidra til vårt felles velferd. Skal ikke karakterisere slike holdninger, og heldigvis er det langt færre av de på gaten enn på nettforum

Wisd0m

Sitat fra: Trond.m på mandag 02. august 2021, klokken 12:39
Ja, vi har allerede kuttet i brillestøtten til barn som må bytte briller til flere tusen kroner i året. Og det finnes helt sikkert andre svake grupper som kan få redusert støtten så de mer bemidlede kan kjøpe luksusbiler med 500 hk som går fra 0-100 på under 3 sekunder, uten å bidra til vårt felles velferd. Skal ikke karakterisere slike holdninger, og heldigvis er det langt færre av de på gaten enn på nettforum
Her var det mye hersketeknikker, og ufine påstander. Vanskeligere å diskutere med deg når du drar så absolutte kort og drar fram enkeltsaker. Jeg har vist deg absolutte tall som viser at andre land greier å drive staten mer effektivt, mens du hovedsakelig ønsker å ta penger fra folk uavhengig om staten kan bruke disse effektivt eller ikke.

Ingeniøren

Liker ikke tanken på at AP skal bestemme hva slags elbil jeg skal kjøpe, for det er jo det de vil 😠
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

Jambo

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 02. august 2021, klokken 14:43
Liker ikke tanken på at AP skal bestemme hva slags elbil jeg skal kjøpe, for det er jo det de vil 😠
Er det verre når det er Ap som bestemmer det enn når det er Høyre? Siden du trekker dem fram spesielt.

trykkertor

Ja, vi har allerede kuttet i brillestøtten til barn som må bytte briller til flere tusen kroner i året. Og det finnes helt sikkert andre svake grupper som kan få redusert støtten så de mer bemidlede kan kjøpe luksusbiler med 500 hk som går fra 0-100 på under 3 sekunder, uten å bidra til vårt felles velferd.
Tenker du at samme dagen det blir innført moms på elbiler, så er brille- og tannreguleringsstøtten gjeninnført?
Var det på grunn av momsfrie elbiler de måtte kutte brillestøtten?
Henge de to sakene helt sammen?

1Ampera

Alle som kjøper ICE bil, bidrar til felleskapet, de betaler engangsavgift og mva på bilen. Den siste bilen jeg kjøpte ny i 2019, bidro jeg med kr. 568.000 i engangsavgift og kr. 349.000 i mva.
Jeg har også EL bil, den kjøpte for at det var økonomisk gunstig og fordeler i bommer.
Så hvis det blir slutt på ICE biler, må det samme legges på EL biler. De fleste som kjøper EL bil tenker ikke på miljøet, de  tenker kun på miljøet i egen lommebok.

De fleste som kjøper EL bil ble spurt: økonomiske fordeler eller miljøhensyn?
Her svarte 74,43 prosent at økonomiske hensyn veide tyngst, mens 23,22 prosent svarte at miljøhensyn var den viktigste årsaken:
2024 BMW i4 M50
2018 Ampera-E, levert 14.06.18, hvit alt utstyr.
2017 Ampera-e, levert 16.05.17, hvit alt utstyr.(Solgt)
2020 BMW M5 Individual Competition
2015 BMW M5 Individual Competition
2015 VW E-up, siden 10.11.14(Solgt, en gledens dag, endelig ferdig med Møller)
2014 Opel Insignia 4x4, Biturbo(solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA