Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når kommer oppgraderingen av TWC? TM3 fortsatt kun 19A på 3-fas 230V IT-nett

Startet av stefse, mandag 15. februar 2021, klokken 10:53

« forrige - neste »

jlan

Sitat fra: sjokomelk på torsdag 11. mars 2021, klokken 10:32
Men setter man DIP2 (Legacy) inni TWC til OFF, droppes CAN-bus og den snakker kun normal J1772.
Og hvilken amperstyrke sender den da på pilotsignalet ?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

jlan

Sitat fra: stefse på torsdag 11. mars 2021, klokken 10:26
Så det første spørsmålet er om ladestasjonen skjønner at det er en TM3 som er koblet til, og at denne bilen kan motta noe annet enn TS/TMX.
Ellers blir det alltid det samme pilotsignalet uansett hva som er i andre enden?
Tesla har som nevnt over sitt eget opplegg, men hvis det er snakk om en enkel lader av et annet fabrikat (eller en TWC med DIP2 til Legacy ?), så får den ikke noe  særlig info om bilen. Bilen kan signalere at den er tilkoblet (belaster CP med 2740 Ω). Ladestasjonen forteller da bilen hvor mye strøm den maksimalt kan få, ved å sende pulser med en gitt pulsbredde (8%-97%) på CP lederen. Da kan bilen signalere at den ønsker strøm (ved å belaste CP med 880 Ω), og evt. at den trenger ventilasjon (ved å belaste CP med 246 Ω). 

Det finnes en mulighet, en avansert ladestasjon/lader kan sende pulser med 5% pulsbredde på CP. Dette brukes mest for DC lading. Det betyr at ladestasjonen vil snakke med bilen over en mer avansert protokoll (Home Plug Green PHY). Da kan bilen identifisere seg.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

turfsurf

Sitat fra: jlan på torsdag 11. mars 2021, klokken 12:17
Det finnes en mulighet, en avansert ladestasjon/lader kan sende pulser med 5% pulsbredde på CP. Dette brukes mest for DC lading. Det betyr at ladestasjonen vil snakke med bilen over en mer avansert protokoll (Home Plug Green PHY). Da kan bilen identifisere seg.
Har egentlig lurt på hvorfor såkalte smartladere (AC) ikke kommuniserer over HomePlug. Da kunne de jo og fått SOC på bilen og diverse annet. Dermed kunne smartladingen til Tibber & co blitt virkelig smart uten integrasjon mot bilen (som har diverse ulemper).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

stefse

Sitat fra: jlan på torsdag 11. mars 2021, klokken 12:17
Sitat fra: stefse på torsdag 11. mars 2021, klokken 10:26
Så det første spørsmålet er om ladestasjonen skjønner at det er en TM3 som er koblet til, og at denne bilen kan motta noe annet enn TS/TMX.
Ellers blir det alltid det samme pilotsignalet uansett hva som er i andre enden?
Tesla har som nevnt over sitt eget opplegg (...)
Det må da bety at alt ligger til rette for at TWCen skjønner at det er en TM3 der, og at strømstyrken kan avtales på canbus, såfremt software støtter det. Nå har jeg aldri hørt eller lest om noen som har fått oppdatering til TWC, bare at dette skal skje automatisk.
Er man i det hele tatt sikker på at det går an å oppdatere TWC på denne måten?
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

jlan

Sitat fra: stefse på torsdag 11. mars 2021, klokken 13:22
Det må da bety at alt ligger til rette for at TWCen skjønner at det er en TM3 der, og at strømstyrken kan avtales på canbus, såfremt software støtter det.
Ja, skulle tro det, men det skulle ikke være nødvendig. Når TWC står i legacy mode burde den bare signalere 32A (hvis dreiebryteren er satt til 32A). Det er jo det andre ladestasjoner gjør, og det fungerer både med S/X og Model 3.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

stefse

Sitat fra: jlan på torsdag 11. mars 2021, klokken 13:39
Sitat fra: stefse på torsdag 11. mars 2021, klokken 13:22
Det må da bety at alt ligger til rette for at TWCen skjønner at det er en TM3 der, og at strømstyrken kan avtales på canbus, såfremt software støtter det.
Ja, skulle tro det, men det skulle ikke være nødvendig. Når TWC står i legacy mode burde den bare signalere 32A (hvis dreiebryteren er satt til 32A). Det er jo det andre ladestasjoner gjør, og det fungerer både med S/X og Model 3.
Så ved å flippe over denne DIP sw så vil jeg få 32A?
Har noen testet dette, hvilke "bivirkninger" kan det tenkes å ha?
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

jlan

Sitat fra: stefse på torsdag 11. mars 2021, klokken 14:26
Så ved å flippe over denne DIP sw så vil jeg få 32A?
Har noen testet dette, hvilke "bivirkninger" kan det tenkes å ha?
Burde skrev jeg :) , hvis det hadde vært slik så hadde vel noen funnet det ut for lenge siden. Jeg har ikke mulighet for å verifisere. Jeg har ikke oppmontert TWC, jeg har byttet til Easee.

Edit: Det er mye forvirrende info om dette, men noen rapporterer at TWC slår ut på overlast for Model 3, hvis den settes til "legacy" og 32A. Det kan skyldes at den ikke vet hvor mye strøm det går i N leder, men anslår dette utfra det som måles i L1 og L2 (og anta tofase med 60° faseforskjell). Men når Model 3 i motsetning til S/X legger en last mellom L1 og til L2 , så blir altså dette anslaget feil. Hvis det er slik så må det kanskje en HW ombygging til (lede N strømmen gjennom boksen på L3 ??)
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

ok67

Ved legacy-mode trippar den ja, truleg fordi den trur det er overlast.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

jlan

Mange ladebokser har vel kun sikringene på kursen som sikkerhet mot overlast, så jeg ser ikke helt hvorfor Tesla må gjøre denne sjekken. Med løs kabel er  det riktignok en liten mulighet for at en 16A kabel feilaktig belastes 32A, men når TWC har en fast 32A kabel og den står på en 32 A kurs, så ser jeg ikke helt problemet.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

GOLF-raider

Tesla har nå lansert sin nye Vegglader (TWC / 3.gen.)  :D
Den har bla. innebygd 6-ma B-vern, enklere montering,
kabelen 5½ meter, prisen omtrent som før (£ 460)  ::) 
Sjå video på YouTube: «THIS CHANGES EVERYTHING!  :)
Installing The New Tesla Wall Connector 3rd Generation UK»
https://youtu.be/kZePyRgSfjs
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

jlan

Det ser ut til at TM3 med TWC 3.gen får full effekt, 11kW på 3-fas 230V IT-nett

https://www.tesla.com/sites/default/files/support/charging/Gen_3_Wall_Connector_Manual_Norwegian.pdf#page=10

Norsk kabellengde 2.6m og 7.3m. Norsk pris 5100.  https://shop.tesla.com/no_no/product/vegglader
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF


stefse

Hva er nytt i den? Er all innmaten den samme som før, bortsett fra en omkobling ett eller annet sted?
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

cstromme

Sitat fra: jlan på torsdag 13. mai 2021, klokken 17:54
Det ser ut til at TM3 med TWC 3.gen får full effekt, 11kW på 3-fas 230V IT-nett

https://www.tesla.com/sites/default/files/support/charging/Gen_3_Wall_Connector_Manual_Norwegian.pdf#page=10

Norsk kabellengde 2.6m og 7.3m. Norsk pris 5100.  https://shop.tesla.com/no_no/product/vegglader

Klarer vi å se at dette faktisk er 3. generasjonsboksen? Det er ikke restene etter 2. generasjon?
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

HKS

Ved første øyekast ser dette ut som en ny innmat i boksen, men det er kun basert på min kjennskap av hvordan Gen2 boksen ser ut inni, og denne manualen fra Gen3.
Tesla Model 3 Long Range

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA