Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Her kan det bli forbudt å kjøre fossilbil i Oslo, men er det så ille, det da?

Startet av Electric cars in Norway, søndag 14. februar 2021, klokken 09:52

« forrige - neste »

Counterpointer

Liker ikke at dere sier at folkeavstemning om kommunesammenslåing er demokrati.

Jeg bor i en kommune som er sammenslått til tross for overveldende flertall imot.

Som Amoss påpeker, «rådgivende» er ikke lik at folket får sin vilje, når de «representative» ikke følger opp.

Når det gjelder fossilfri sone i Oslo, kan dette være med grunnlag i flertall eller mindretall. Derfor ønsker noen å sikre seg med folkeavstemning, som både kan og ikke kan være demokratiske jfr eksempelet over.

At det er flertall for et slikt forslag på ELbil forum, som er unntatt fra forbud, er temmelig åpenbart (personlig har jeg ingenting imot det ).

Amoss

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 16. februar 2021, klokken 11:52
Liker ikke at dere sier at folkeavstemning om kommunesammenslåing er demokrati.

Folkeavstemning er demokrati!
Hva man skal kalle systemet som overstyrer folkevilje kan man spørre seg selv om hva man vil kalle...

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 16. februar 2021, klokken 11:52
At det er flertall for et slikt forslag på ELbil forum, som er unntatt fra forbud, er temmelig åpenbart (personlig har jeg ingenting imot det ).

For meg personlig vil det nok heller ikke ha noen betydning :) - så lenge de ikke sløyfer "fossil" foran "bil"....
Men jeg ser likevel en del potensielle problemer som de må adressere med f.eks. unntak...
Model S 85D

Blouberg

Sitat fra: Amoss på tirsdag 16. februar 2021, klokken 12:18

For meg personlig vil det nok heller ikke ha noen betydning :) - så lenge de ikke sløyfer "fossil" foran "bil"....
Men jeg ser likevel en del potensielle problemer som de må adressere med f.eks. unntak...
Her er jo kjernen i "man er seg selv nærmest" (:
Fossilbil kan fort bli til bil iallefall om man vil ha Rørdt på med på laget.

Amoss

Sitat fra: Blouberg på tirsdag 16. februar 2021, klokken 13:09
Her er jo kjernen i "man er seg selv nærmest" (:
Fossilbil kan fort bli til bil iallefall om man vil ha Rørdt på med på laget.

Nettopp.  Alt da de begynte å snakke om bilfri sone i sentrum slo det meg at ved å tillate utslippfrie kjøretøy så ville det i det minste fungere som ett insinativ for å gå over til EL. At man vil ha områder/veier uten biler kan jeg forstå, men å sperre dem ute fra hele området innen for ring 1 synes jeg er å gå for langt. Litt bedre at det åpnes for utslippfrie kjøretøy, men er fortsatt skeptisk.
Model S 85D

Electric cars in Norway

Debatt nå på TV2 nyhetskanalen. MDG og FRP. Harde fronter og de var svært uenige. Dette har blitt politikk nå.

kodax

Jeg har ikke TV2 så jeg får ikke sett innslaget, men det virker jo merkelig at TV2 bruker en stortingsrepresentant for Telemark i en slik sak.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Counterpointer

Sitat fra: kodax på tirsdag 16. februar 2021, klokken 17:44
Jeg har ikke TV2 så jeg får ikke sett innslaget, men det virker jo merkelig at TV2 bruker en stortingsrepresentant for Telemark i en slik sak.
Porsgrunn er vel akkurat utenfor sonen for bilfritt .......

Amoss

Sitat fra: kodax på tirsdag 16. februar 2021, klokken 17:44
Jeg har ikke TV2 så jeg får ikke sett innslaget, men det virker jo merkelig at TV2 bruker en stortingsrepresentant for Telemark i en slik sak.

Innkjøringen til den berømte stortingsgarasjen er innen for den første sonen...
Model S 85D

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

kodax

Sitat fra: Amoss på tirsdag 16. februar 2021, klokken 18:16
Sitat fra: kodax på tirsdag 16. februar 2021, klokken 17:44
Jeg har ikke TV2 så jeg får ikke sett innslaget, men det virker jo merkelig at TV2 bruker en stortingsrepresentant for Telemark i en slik sak.
Innkjøringen til den berømte stortingsgarasjen er innen for den første sonen...
Hadde dette vært i en annen by, så hadde han nok ikke vært så ivrig, nei:)
"Ekstremisme"..."Sosialist-politikk"... :laugh:
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3


Magnus Hansen

Sitat fra: kodax på tirsdag 16. februar 2021, klokken 17:44
Jeg har ikke TV2 så jeg får ikke sett innslaget, men det virker jo merkelig at TV2 bruker en stortingsrepresentant for Telemark i en slik sak.

Tipper det hadde blitt ramaskrik om en Oslo-politiker hadde uttalt seg om lokale Porsgrund forhold

Electric cars in Norway

#57
Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 16. februar 2021, klokken 18:46
Sitat fra: kodax på tirsdag 16. februar 2021, klokken 17:44
Jeg har ikke TV2 så jeg får ikke sett innslaget, men det virker jo merkelig at TV2 bruker en stortingsrepresentant for Telemark i en slik sak.

Tipper det hadde blitt ramaskrik om en Oslo-politiker hadde uttalt seg om lokale Porsgrund forhold
Men han har jo gjennom årene vært svært sentral innenfor samferdsel, så det er nok derfor han uttaler seg på vegne av FRP. Også om Oslo.

Øystein16

"Her kan det bli forbudt å kjøre fossilbil i Oslo, men er det så ille, det da?"

Det er vel dei det får negative konsekvensar som eventuelt føler om det er ille. For dei me har i nær familie i Oslo, vil eg tru at totalforbud for all privat bilbruk sånn sett er like greit. Mange klarar seg fint utan bil i Oslo. Dei fleste er vel slik at dei best toler den urett som ikkje rammar dei sjøl.


Daniel_0007

Sitat fra: Øystein16 på onsdag 17. februar 2021, klokken 09:24
"Her kan det bli forbudt å kjøre fossilbil i Oslo, men er det så ille, det da?"

Er som folk over sier, det er bare første steg etter det så kommer nok forbud mot bil generelt.
Model 3 2019 LR Rwd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA