Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Min 2. i3, gikk på en smell på hjemturen

Startet av JorgenM, fredag 12. februar 2021, klokken 20:14

« forrige - neste »

JorgenM

Fordi savnet etter i3 ble stort og vi egentlig har behov for 2 biler la jeg inn et skambud på en 60Ah som nettopp hadde passert 100k og fikk tilslag. Betalte 100k for HK-anlegg, stor navi, 20" sommer, ryggecam osv.

Skulle kjøre fra Hamar til Namsos. 1. etappe hadde jeg planlagt Hamar - Øyer (lader ved Kiwi), en strekning på 77km. Men med 25 minus og fartsgrenser som for en trønder er autobahn-territorie så krympet rekkevidden skremmende fort. Nord for Lillehammer slo jeg av klima, men etter en stund frøs frontruta på innsida (!) og jeg måtte stoppe på motorvegen for avtining. Like før Øyer viste bilen 0 km.

Bå bildet ser dere hvor det ble full stopp, og den grønne ladestasjonen skimtes mellom trærne. Hadde jeg kommet 20 meter lenger hadde jeg nok kunnet trille bilen ned. En lokal med pickup stoppet og ville slepe meg, men gjengene for krok i front var ødelagt. Måtte ringe Storebrand, på dag 1 av forsikringen (men det er da også første gang jeg har kontaktet dem for hjelp siden jeg ble totalkunde i 1994...).

"- dette var skikkelig flaut" sa jeg til kranbilsjåføren....

Resten av turen gikk greit, med ladestopper ca hver 5. mil.

En tur på 55 mil tok ca 15 timer.

Sånn i ettertid ble det en god historie  :+1:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

z4rd

Sporty!  :)

Ser ut som en fin bil. Hva var snittforbruket ditt på hele turen?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

JorgenM

Drev ikke noe måling av det desverre, men lå nok rundt 2 kwt/mil. Ba selger om å forvarme bilen, men han hadde nok bare varmet kupé.

ALLE laderne funket på 1. forsøk, det er noe helt annet enn i-Pace der vi ofte har problemer med å få startet ladinga.

Forrige i3 hentet jeg i Bergen og kjørte E39 nordover og til Namsos. Det var i oktober 2016 og min aller første tur med elbil. Utrolig nok gikk det bra. 13 mil mellom laderne på det meste husker jeg, hadde 6km rest da. Ser på disse turene som eventyr :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Ingeniøren

Må si at jeg og savner min i3 litt og... Derfor henger jeg forsatt her inne  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Helt lik vår første i3

De geniale med i3en er at den er så enkel å forholde seg til. Den bare virker (vel, utenom ACC da). Bare å lade og kjøre.

Bruker man navigasjon til å estimere rekkevidde så kommer man frem og. Var aldri redd for å komme frem med kun noen km gjenværende rekkevidde med de. Med jaguaren begynner jeg å stresse når det er under 3-4 mil igjen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Samco

Litt treg en i3 å hurtig lade i i over 16minus fikk prøvd litt i kulde perioden som var i de 2 siste ukene på 50kw laderne . Lå som snitt dagelig på 12/13 mil rekkevidde i 20 til 31 minus som vi opplevde i Trøndelag. Og ca en 1time lenger lade tid på jobb dagelig. Kunsten å kjøre en i3 hold gjevn fart på vinteren.

Vw e up

Hei. Har kjøpt ie 120ah. Veldig fornøyd på alle måter. Men har ikke testet den på langtur enda. Har en leilighet på 900 moh 15 mil unna. Har sjekket Abetterroute planner og navigasjon i bilen at det går helt med god margin i minus 14. Stemmer det med deres erfaringer? 🚘👍

turfsurf

Sitat fra: Vw e up på søndag 14. februar 2021, klokken 07:38
Har en leilighet på 900 moh 15 mil unna. Har sjekket Abetterroute planner og navigasjon i bilen at det går helt med god margin i minus 14. Stemmer det med deres erfaringer? 🚘👍
Starter du med forvarmet bil (altså planlagt avreise min 3 timer i forveien og koblet til lader så den får tid til å varme bilen) så skal det gå helt fint. Du skal slite med å få til ett forbruk på 2,6kWh/mil med i3. Klart, er det motorvei hele veien, -20 og du kjører i 130 så greier du det.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: Vw e up på søndag 14. februar 2021, klokken 07:38
Hei. Har kjøpt ie 120ah. Veldig fornøyd på alle måter. Men har ikke testet den på langtur enda. Har en leilighet på 900 moh 15 mil unna. Har sjekket Abetterroute planner og navigasjon i bilen at det går helt med god margin i minus 14. Stemmer det med deres erfaringer? 🚘👍

Du klarer lett 20 mil på vinteren med forvarmet bil.
Og er du  nervøs er 15 min på hurtiglader kanskje også mulig?

Vw e up

Takk for raskt og "beroligende" svar. Syntes Abetterrouteplanner også gir nyttig info, hvor du legger inn i tillegg til kjøreruten, mot/medvind, tilleggsvekt fks antall i bilen, føreforhold, fart i forhold til fartsgrenser og soc. Så når jeg legger dette og har
14% igjen når jeg kommer fram ved minus 14 og motvind 3ms. Og ved retur 29% ved hjemkomst. Har lader i garasjeanlegg på fjellet, så da vil dette gå helt fint. 👍

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA