Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

EasyPark samler parkering og lading i en app

Startet av BadaBing, fredag 12. februar 2021, klokken 08:58

« forrige - neste »

Ellemelle

Dagens system hvor du må ha en brikke eller app fra hver operatør er selvfølgelig idiotisk og amatørmessig.
Men likevel, når man først har fått en brikke fra operatøren, så er det jo slutt på styret?

Jeg har en e-On-brikke liggende i bilen. Hvis jeg skal lade i Danmark så er det jo veldig enkelt å starte ladingen med denne brikken, og samtidig spare de 15% som Easypark sikkert tar som påslag.
Ja det ser dumt ut at jeg har et lite rom i bilen med 10 ladebrikker, men det er jo ikke på noen måte verdt et 15% pristillegg å bytte ut disse med èn app eller brikke.

turfsurf

Sitat fra: Ellemelle på lørdag 13. februar 2021, klokken 10:57
Men likevel, når man først har fått en brikke fra operatøren, så er det jo slutt på styret?
...
Ja det ser dumt ut at jeg har et lite rom i bilen med 10 ladebrikker, men det er jo ikke på noen måte verdt et 15% pristillegg å bytte ut disse med èn app eller brikke.
Det funker jo fint i Norge og kanskje Skandinavia. Etter en rundtur i Europa endrer man fort mening. Hvis man ikke har en nøye planlagt kjørerute og har kartlagt operatører nedover, så er de 15%ene lite.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ellemelle

Sitat fra: turfsurf på lørdag 13. februar 2021, klokken 12:05
har kartlagt operatører nedover, så er de 15%ene lite.
Jeg har kartlagt operatørene, det er en engangsjobb :-)  Derav 10 forskjellige ladebrikker.
e-On er først og fremst anskaffet fordi de er store i Tsjekkia.


hanche

Sitat fra: Ellemelle på lørdag 13. februar 2021, klokken 12:29
Jeg har kartlagt operatørene, det er en engangsjobb :-)
Inntil det dukker opp nye operatører, ja.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Ellemelle

Sitat fra: hanche på lørdag 13. februar 2021, klokken 12:45
Sitat fra: Ellemelle på lørdag 13. februar 2021, klokken 12:29
Jeg har kartlagt operatørene, det er en engangsjobb :-)
Inntil det dukker opp nye operatører, ja.
Jeg har jo selvsagt generiske brikker som fungerer på de fleste ladere (Plugsurfing, Juicepass, NewMotion, Chargemap og så videre), men hvis jeg oppdager en ny operatør så bestiller jeg gjerne brikke derfra hvis prisene er lavere og de er relativt store. Det blir sjeldnere og sjeldnere behov for det.

Storg

Er vel litt forskjellige  grenser for hvor mye «styr» man ønsker gidder. De fleste lader hjemme, også har de et nødvendig antall med leverandører.  Kan EasyPark eller lignende dekke behovet på ekstra behovet ved ferie og andre reiser utenfor «normalen» så tror jeg mange vil betale 15% ekstra. Hvor mye skal man gidde å sette seg inn i?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Torb

Mercedes EQA 350 4Matic

sjokomelk

Alle brikker er universelle. Med det så mener jeg at en papirlapp som det står "1234" skrevet på med penn kan leses av alle som har fungerende syn. Ladebrikkene er akkurat det samme - en dings med tall som ladestasjonen leser. Du trenger å koble denne til et kundeforhold hos ladeoperatøren for at den skal fungere.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

hanche

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 13. februar 2021, klokken 17:08
Du trenger å koble denne til et kundeforhold hos ladeoperatøren for at den skal fungere.
Der ligger selvsagt et lite problem: Tallet som står på brikken er ikke nødvendigvis det samme som det brikken sender fra seg. Noen operatører lar deg registrere brikken ved å lese den av på en lader mens du gjør noen håndgrep i appen, og da er ikke det noe problem. Men andre operatører vil at du skal skrive inn brikkenummeret i appen eller på websiden deres, og da må du vite det virkelige brikkenummeret.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

jlan

#24
Sitat fra: sjokomelk på lørdag 13. februar 2021, klokken 17:08
Alle brikker er universelle.
Det ser ut til å være noen begrensninger. F.eks. får jeg registrert et skiheiskort hos Bilkraft, men ikke hos Mer

Sitat fra: hanche på lørdag 13. februar 2021, klokken 18:14
... da må du vite det virkelige brikkenummeret.
Finnes enkelt med appen NFC tools f.eks.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

hanche

Jeg har hatt null suksess med å lese disse brikkene på iPhone. På Android-telefoner skal det gå, det har jeg fått med meg.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

GreenEyez

Prisen for å lade hos e-on Danmark og gjennom EasyPark er den samme, 5,55 DKK. Ingen påslag.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

Counterpointer

Easy park appen er jo gratis å laste ned og registrere, hvis det ikke er påslag er det jo no brainer.

Problemet er at det er umulig å dekke alt.

På Europatur i 2019 klarte jeg meg fint uten, men hadde Pluggsurfing i bakhånd. (det må tillegges at det var tur med Tesla som gjør det hele mye enklere)

Du kan banne på at uansett hva du har eller hvor du er, så mangler du akkurat den du trenger den gangen du er i nød.

I Norge skal vel alle ladere være mulig å starte med SMS, men det er likevel mange som unntas.

I England skal alle kunne betales med kort nå, men sikkert det samme der.

Ellemelle

Sitat fra: GreenEyez på lørdag 13. februar 2021, klokken 19:39
Prisen for å lade hos e-on Danmark og gjennom EasyPark er den samme, 5,55 DKK. Ingen påslag.
Det er prisen i appen, ja.

Men hvis du leser i betingelsene under "What is the price for charging":
Sitat
[..] Please note that the transaction fee of 15% will be added to the parking and charging cost"

geear

Sitat fra: Ellemelle på lørdag 13. februar 2021, klokken 10:57
Dagens system hvor du må ha en brikke eller app fra hver operatør er selvfølgelig idiotisk og amatørmessig.
Men likevel, når man først har fått en brikke fra operatøren, så er det jo slutt på styret?

Jeg har en e-On-brikke liggende i bilen. Hvis jeg skal lade i Danmark så er det jo veldig enkelt å starte ladingen med denne brikken, og samtidig spare de 15% som Easypark sikkert tar som påslag.
Ja det ser dumt ut at jeg har et lite rom i bilen med 10 ladebrikker, men det er jo ikke på noen måte verdt et 15% pristillegg å bytte ut disse med èn app eller brikke.
Registrere og få brikke er nå så, men abonnementene skal vedlikeholdes også. Bare prøv å bytte kort for eksempel... blir bra lei når du må gjøre det en hel haug med steder. Og hva er 15% på noen kroner så lenge man sørger for direktekonto hos de en lader mest hos? Helt ubetydelig for min del iallfall.. og verdt enkeltheten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA