Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Har du kryptovaluta?

Startet av kodax, torsdag 11. februar 2021, klokken 15:31

« forrige - neste »

Polestar

2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

Klykken

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 11. februar 2021, klokken 22:33
Sitat fra: Klykken på torsdag 11. februar 2021, klokken 22:26
Har kryptovaluta (btc) via det svenske Bitcoin Xbt-fondet.

Det er en gunstig løsning. Man kan også investere pensjonen sin i bitcoin med det fondet, om man oppretter Egen Pensjonskonto f.eks hos Nordnet og samler alt der. Går BTC fremover som den har gjort hittil kan man ende opp med millionpensjon ;)

Jeg har opprettet pensjonskonto der og venter på flyttingen, men mesteparten blir nok investert i fond som driver med grønn energi. Det grønn energi-fondet jeg har mest penger i har gått over 200% siste 12 mnd...
Nei, tror ikke du kan putte pensjonen din i det som kalles "spisse instrumenter" og kryptovaluta er en del av den paraplyen. Var slik jeg forstod det. Men hadde en tanke om det selv, og hvis det går så blir 10% av pensjonen puttet i XBT. Resterende blir spredd i teknofond. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Mdah

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 11. februar 2021, klokken 22:50

Ja, det er ganske stor forskjell på å spille 3-4 timer hver dag og mine kryptovaluta 24 timer i døgnet. Men det er jo fem års garanti i Norge...

For en del år siden var det mange som brant seg på å kjøpe brukte GPUer fra profesjonelle minere, kortene gikk istykker raskst siden de var kjørt overklokket og med for dårlig ventilasjon (ventilasjon er dyrt og senker marginene).

Men hvor mye tjener man i dag med å mine med en GPU til rundt 10.000,- ?

Hvis du i det hele tatt greier å få tak på en RTX 3080 i dag (Minerne har kjøpt opp så og si alt), så kan du fort tjene drøye 70 kr pr dag om du setter strømprisen slemt til 3 kr pr Kwh. Før skatt vel og merke. Har satt mitt gamle RX 5700 XT kort til å mine, så da slipper jeg å sette på varme på kontoret. Tusler og går, brenner ca 150w ekstra og det genererer ca 40 kr pr dag.

https://www.nicehash.com/profitability-calculator/nvidia-rtx-3080
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

Thomas Parsli

Det var jo overraskende mye (kortet er nedbetalt på under 4 mnd), men dagens priser er jo hinsides...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

jkirkebo

Sitat fra: Klykken på fredag 12. februar 2021, klokken 08:55
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 11. februar 2021, klokken 22:33
Sitat fra: Klykken på torsdag 11. februar 2021, klokken 22:26
Har kryptovaluta (btc) via det svenske Bitcoin Xbt-fondet.

Det er en gunstig løsning. Man kan også investere pensjonen sin i bitcoin med det fondet, om man oppretter Egen Pensjonskonto f.eks hos Nordnet og samler alt der. Går BTC fremover som den har gjort hittil kan man ende opp med millionpensjon ;)

Jeg har opprettet pensjonskonto der og venter på flyttingen, men mesteparten blir nok investert i fond som driver med grønn energi. Det grønn energi-fondet jeg har mest penger i har gått over 200% siste 12 mnd...
Nei, tror ikke du kan putte pensjonen din i det som kalles "spisse instrumenter" og kryptovaluta er en del av den paraplyen. Var slik jeg forstod det. Men hadde en tanke om det selv, og hvis det går så blir 10% av pensjonen puttet i XBT. Resterende blir spredd i teknofond. :)

Ok, får se hva som går når flyttingen er ferdig. Dessverre tar det tydeligvis ganske lang tid å flytte og samle. Rart, skulle tro slikt kunne vært gjort på sekunder i våre dager, og ikke uker eller måneder.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Mdah på fredag 12. februar 2021, klokken 09:30
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 11. februar 2021, klokken 22:50

Ja, det er ganske stor forskjell på å spille 3-4 timer hver dag og mine kryptovaluta 24 timer i døgnet. Men det er jo fem års garanti i Norge...

For en del år siden var det mange som brant seg på å kjøpe brukte GPUer fra profesjonelle minere, kortene gikk istykker raskst siden de var kjørt overklokket og med for dårlig ventilasjon (ventilasjon er dyrt og senker marginene).

Men hvor mye tjener man i dag med å mine med en GPU til rundt 10.000,- ?

Hvis du i det hele tatt greier å få tak på en RTX 3080 i dag (Minerne har kjøpt opp så og si alt), så kan du fort tjene drøye 70 kr pr dag om du setter strømprisen slemt til 3 kr pr Kwh. Før skatt vel og merke. Har satt mitt gamle RX 5700 XT kort til å mine, så da slipper jeg å sette på varme på kontoret. Tusler og går, brenner ca 150w ekstra og det genererer ca 40 kr pr dag.

https://www.nicehash.com/profitability-calculator/nvidia-rtx-3080

Er det noe rimelig utstyr man kan kjøpe som bruker omtrent 10-15kWh per dag? Jeg har "gratis" energi tilgjengelig fra solcellepanelene på hytta 8 mnd. per år, kunne vært fint å fått brukt denne energien til noe som ga avkastning. Men jeg er redd utstyret koster såpass at det blir vanskelig å tjene det inn igjen?

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Klykken

Sitat fra: jkirkebo på fredag 12. februar 2021, klokken 11:19
Sitat fra: Klykken på fredag 12. februar 2021, klokken 08:55
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 11. februar 2021, klokken 22:33
Sitat fra: Klykken på torsdag 11. februar 2021, klokken 22:26
Har kryptovaluta (btc) via det svenske Bitcoin Xbt-fondet.

Det er en gunstig løsning. Man kan også investere pensjonen sin i bitcoin med det fondet, om man oppretter Egen Pensjonskonto f.eks hos Nordnet og samler alt der. Går BTC fremover som den har gjort hittil kan man ende opp med millionpensjon ;)

Jeg har opprettet pensjonskonto der og venter på flyttingen, men mesteparten blir nok investert i fond som driver med grønn energi. Det grønn energi-fondet jeg har mest penger i har gått over 200% siste 12 mnd...
Nei, tror ikke du kan putte pensjonen din i det som kalles "spisse instrumenter" og kryptovaluta er en del av den paraplyen. Var slik jeg forstod det. Men hadde en tanke om det selv, og hvis det går så blir 10% av pensjonen puttet i XBT. Resterende blir spredd i teknofond. :)

Ok, får se hva som går når flyttingen er ferdig. Dessverre tar det tydeligvis ganske lang tid å flytte og samle. Rart, skulle tro slikt kunne vært gjort på sekunder i våre dager, og ikke uker eller måneder.
Sies at det tar inntil en kalendermåned. Uansett ikke noe stress da de ikke har fått igang annet enn deres eget produkt "Alderstilpasset pensjon" hvor de forvalter pengene for deg.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Counterpointer

Sitat fra: jkirkebo på fredag 12. februar 2021, klokken 11:23
Er det noe rimelig utstyr man kan kjøpe som bruker omtrent 10-15kWh per dag? Jeg har "gratis" energi tilgjengelig fra solcellepanelene på hytta 8 mnd. per år, kunne vært fint å fått brukt denne energien til noe som ga avkastning. Men jeg er redd utstyret koster såpass at det blir vanskelig å tjene det inn igjen?
Det var en interessant ide. Har også en hytte hvor det er mulighet for et liten generator i elva som går rett utenfor. Generatoren er også gratis, da denne har vært satt opp tidligere.

Tilleggsspørsmål fra meg blir da i forhold til internettforbindelse. Hva kreves der?

daktari

Mer info om mining av krypto finnes her:
https://www.diskusjon.no/topic/1892737-kryptovaluta-mining-med-skjermkort-diskusjonstr%C3%A5d/#comments

Det virker som proffene foretrekker 3060 Ti-kort nå, men mye kan funke, hamret sammen med andre billige komponenter i en treramme! Du må ha en stabil internettforbindelse hvertfall.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Mdah

Sitat fra: daktari på fredag 12. februar 2021, klokken 13:36
Mer info om mining av krypto finnes her:
https://www.diskusjon.no/topic/1892737-kryptovaluta-mining-med-skjermkort-diskusjonstr%C3%A5d/#comments

Det virker som proffene foretrekker 3060 Ti-kort nå, men mye kan funke, hamret sammen med andre billige komponenter i en treramme! Du må ha en stabil internettforbindelse hvertfall.

Ja 3060Ti med litt tweaking er nok tingen nå. Problemet er at prisene på hardware har gått i været pga dette og det er vanskelig å fatt på kort i det hele tatt. Her er eksempel på en 3060Ti rigg https://www.nicehash.com/blog/post/the-most-profitable-mining-rig-in-2021

Kunne hatt solceller som foret en slik med strøm på sommeren. Om man er handy kunne man kanskje koblet vannkjølere på alle sammen og laget varmtvann  :laugh:

Noa man skal ta med er om man bedriver mining ("primært") så kan man også få skattefradrag på utstyret og strømforbruket.
https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/aksjer-og-verdipapirer/om/virtuell-valuta/mining/
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

Counterpointer

Sitat fra: daktari på fredag 12. februar 2021, klokken 13:36
Mer info om mining av krypto finnes her:
https://www.diskusjon.no/topic/1892737-kryptovaluta-mining-med-skjermkort-diskusjonstr%C3%A5d/#comments

Det virker som proffene foretrekker 3060 Ti-kort nå, men mye kan funke, hamret sammen med andre billige komponenter i en treramme! Du må ha en stabil internettforbindelse hvertfall.
Takk for link.

Etter å lest litt i den tråden, tror jeg ikke dette er noe for meg. Har null spillinteresse og med alle avgifter og fees samt terminologi som hele tiden må oversettes er terskelen høy.

Høres ut som investering i diverse utstyr samt tilkobling til Internett gjør dette temmelig risikabelt i forhold til avkastning.

Det er nok ikke sånn at en kan sette igang en maskin og så en stund senere betale en plaid+ i bitcoins direkte hos Tesla. (Ikke at jeg trodde det i utgangspunktet heller)

daktari

Ja, jeg tenker heller at jeg får betalt litt for å varme stua, og dermed senker prisen litt på skjermkortet jeg uansett hadde stående.

Angrer litt på at jeg ikke minet litt btc for 15 år siden. Nå er det mest et eksperiment. Noen av folka I den tråden sitter jo på hardware for 100tusener derimot.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Mdah

2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

knegg

2020 Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA