Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilke biler kan motta 22kw AC?

Startet av Radiobil1, torsdag 11. februar 2021, klokken 10:11

« forrige - neste »

Radiobil1

Hvilke biler kan i dag utnytte 22kw hjemmelader eller offentlig flexilader ?

automat

Renault Zoe
Det var ekstrautstyr på gamle Tesla mod S. (Dobbeltlader)
22kW-lader er vel også ekstrautsyr på Audi E-tron.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Thomas Parsli

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Radiobil1

Takk for info, visste ikke om den oversikten.


Tror vi at 22kw vil bli standard ombordlader på litt sikt?


Stikkkontakt

Taycan og e-tron GT mangler i oversikt. De har 22kw som tilvalg.

Daniel_0007

Nissan ariya får det og med største batteriet
Model 3 2019 LR Rwd

Asbjornel

Sitat fra: Radiobil1 på torsdag 11. februar 2021, klokken 11:41
Tror vi at 22kw vil bli standard ombordlader på litt sikt?

Jeg håper det. Skulle i hvert fall ønske det var tilvalg på flere biler. Gjerne også ettermonterbart. Samtidig er det kun ved et par anledninger jeg har funnet at det kunne være nyttig, vi og det er på plass uten hurtigladere. 
Jeg har 11kW på dagens bil. Dette føler jeg er hverken fugl eller fisk. Det er egentlig litt for fort hjemme og unødvendig raskt for å lade bilen over natt. Og det er litt for tregt for å lade på tur om man ikke vet at man skal stå 3-4 timer.

For hjemmelading vil nok 6-7kW holde lenge forutsatt at bilen får stå over natta.
22kW på type 2 kunne avhjulpet noe hurtigladekø.
Vet ikke om det ble noe bra svar... Men mine tanker om dette i hvert fall.

RJK

22 kW er perfekt når man har et godt stykke å kjøre, og så skal på kjpesenter eller bytur med shopping, Kino og mat eller andre aktiviteter som tar noen timer, før man skal kjøre hjem igjen, eller videre.


Med minuttprising (helt eller delvis) så blir ladeprisene langt mere fornuftig om man kan lade på "full styrke". I mange tilfeller ville det gjort hurtig/lynlading unødvendig. Hadde valgt det om det var tilvalg, og pristillegget ikke var skrekkelig dyrt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Thomas Parsli

Sitat fra: Radiobil1 på torsdag 11. februar 2021, klokken 11:41
Takk for info, visste ikke om den oversikten.


Tror vi at 22kw vil bli standard ombordlader på litt sikt?

Det er ganske mye (krever 400V/3-fas) og 11kW er jo 35-70km/t så jeg tviler.

Men med stor variasjon i strømpris er det en fordel å kunne lade raskt når strømmen er billig.

I dag var det f.eks en fordel å ikke lade mellom 06:00 og 22:00 (sjekk grafen på https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/NO/Hourly/?view=chart for 11.2)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Daniel_0007

Jeg er rimelig sikker på at 22 blir standard etterhvert, spesielt når man begynner å nærme seg 200kwh batterier da blir det litt for snaut med 11kw.
Håper 43ac kommer tilbake og etterhvert men er lite sannsynlig da folk flest ikke har stor nok sikring til å takle den hastigheten
Model 3 2019 LR Rwd

Asbjornel

Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 12. februar 2021, klokken 10:18
Jeg er rimelig sikker på at 22 blir standard etterhvert, spesielt når man begynner å nærme seg 200kwh batterier da blir det litt for snaut med 11kw.
Håper 43ac kommer tilbake og etterhvert men er lite sannsynlig da folk flest ikke har stor nok sikring til å takle den hastigheten

Ikke nødvendigvis hjemme, men dersom man er på tur er jo 22, og 43 AC veldig greit om CCS ikke er tilgjengelig pga kø eller driftsproblemer.
43kW er såpass nært 50 at det lett kunne overtatt for mange 50kW hurtigladere og kunne kanskje til og med tilbudt større fleksibilitet med tanke på antall tilgjengelige stikk og lastbalansering.
Men slik det er nå, så holder 11kW lenge da det kun egner seg hjemme, eller til nød/kø/topp-lading på veien.
Så får vi se om 22kW kommer, eller om det plutselig blir vanlig å se CCS på husveggene. Billig 20-30kW CCS hjemme hadde jo vært en interessant løsning.

E_S

Hadde Tesla Model S med dobbeltlader før, og det var fullstendig gull på tur. Var rundt i Europa  noen ganger, og det er stort sett lett å finne en 22kW-mulighet et eller annet sted. Da holder det å kikke litt rundt et par timer, så har man fått ladet massevis.

22kW er ikke noe poeng hjemme eller over natten, men det er et supert supplement til hurtiglader. Siden det krever omtrent "ingenting" å sette opp et 22kW-punkt annet enn en 32A-kurs er det mange av dem rundt omkring, spesielt i land hvor det ikke er så mange hurtigladere.

Hadde uten tvil valgt 22kW-lader om det hadde vært tilgjengelig som tilvalg på en bil jeg skulle kjøpt, og håper det blir standard. Nå ser det ut som den udugelige 7kW-laderen som mange lenge hadde (32A 1-fas) er på vei ut, og at 11kW har blitt den nye standarden. Da er vel 22kW neste steg. ;)
:)

Daniel_0007

Sitat fra: E_S på torsdag 06. mai 2021, klokken 16:14
Hadde Tesla Model S med dobbeltlader før, og det var fullstendig gull på tur. Var rundt i Europa  noen ganger, og det er stort sett lett å finne en 22kW-mulighet et eller annet sted. Da holder det å kikke litt rundt et par timer, så har man fått ladet massevis.

22kW er ikke noe poeng hjemme eller over natten, men det er et supert supplement til hurtiglader. Siden det krever omtrent "ingenting" å sette opp et 22kW-punkt annet enn en 32A-kurs er det mange av dem rundt omkring, spesielt i land hvor det ikke er så mange hurtigladere.

Hadde uten tvil valgt 22kW-lader om det hadde vært tilgjengelig som tilvalg på en bil jeg skulle kjøpt, og håper det blir standard. Nå ser det ut som den udugelige 7kW-laderen som mange lenge hadde (32A 1-fas) er på vei ut, og at 11kW har blitt den nye standarden. Da er vel 22kW neste steg. ;)

Ikke vær så sikker på det, ser ut som å støtte 3 fas it ikke virker å være veldig prioritert av bil produsentene så da sitter man fast med 7kW istedenfor 11kW. https://www.tu.no/artikler/dette-sier-bilmerkene-om-trefaselading/510542
Men igjen er vel umulig å få 22kw med it, krever vel 400 volt tn.
Model 3 2019 LR Rwd

automat

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 08. juni 2021, klokken 12:58

Ikke vær så sikker på det, ser ut som å støtte 3 fas it ikke virker å være veldig prioritert av bil produsentene så da sitter man fast med 7kW istedenfor 11kW. https://www.tu.no/artikler/dette-sier-bilmerkene-om-trefaselading/510542
Men igjen er vel umulig å få 22kw med it, krever vel 400 volt tn.
Artikkelen du linker til omtaler trefaslading på særnorsk It-nett. Lovligheten for dette til hjemmelading er det stilt spørsmål ved. Og det kommer i allefall ikke til å bli noe man kan regne med å møte på offentlig tilgjengelige ladepunkt.

Biler som takler 22kW 400V-lading får vi håpe det kommer mange av. Det er et godt supplement på steder man besøker 2-4 timer.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Stikkkontakt

Ble anbefalt å velge 22kw på en eventuell Taycan bestilling. Selv ser jeg ikke helt hensikten. Har 7,2 på I-Pace og det holder i mine scenarier.
En del av grunnen til byttet er uansett at bilen skal være mer anvendelig på langtur. Og det er da man trenger 22kw. Syns 14000 kroner er mye. Selv om det bare er 1,5% av bilprisen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA