Forsinkelse?

Startet av Chimp, onsdag 10. februar 2021, klokken 18:11

« forrige - neste »

JorgenM

BMWBlog skriver idag at produksjon starter i november og det er kun toppmodellen som starter produksjon i 2022.
https://www.bmwblog.com/2021/02/10/bmw-ix-starts-prodution-late-2021/
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

Trond.m

Skal nok godt gjøres å få levert iX i 2021 da, og da er det nok tvilsomt om den blir helt mva fri.

Øyvind.h

Siste jeg leste på Bilias side var at produksjon starter i sommer og lansering skulle være i november.
Men det er kanskje ikke helt oppdatert iht forsinkelser?

Kjenner jeg sliter veldig med utseendet på ix, men det blir sikkert en bra bil allikevel og jeg får gode rabatter hos BMW. Så kanskje jeg kan leve med utseendet om bilen og prisen blir god.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Chimp

Samme har jeg tenkt, får bra rabatt og da kan jeg leve med utseendet. Men når den bikker over i 2022 snakker vi fort porsche macan til samme pris (dog noe mindre bil)

Stikkkontakt

Sitat fra: Chimp på torsdag 11. februar 2021, klokken 12:31
Samme har jeg tenkt, får bra rabatt og da kan jeg leve med utseendet. Men når den bikker over i 2022 snakker vi fort porsche macan til samme pris (dog noe mindre bil)

OT, men Macan blir vel mye billigere?
Den skal posisjonere langt under Taycan

Chimp

Bmw selgeren sa 750 i startpris på iX, kan være han pratet ned prisen men.
Jeg antar macan starter litt under, men fort ender på rundt det samme som iX når begge har fått tilstrekkelig utstyr (sikkert rundt 850-900). Det er jo en del lavere enn en riktig ustyrt taycan.
Men det jeg driver med nå er jo lek med tall...

Ser dog at macan kommer som 2023modell, så da er det lenger frem enn jeg trodde. Bmw får nok betydelig større bagasjerom også, avgjørende for meg, viktigere enn design.

1317142119

iX sitt bagasjerom er bittelite. Sjekk Supercar Blondie sin gjennomgang. Er nærmere en halvmeter på hver side som er lys på innsiden av bagasjeluken, i tillegg til flat innlasting og hatchback-bakvindu.

Ser ut som iX3 har større rom bak. Får håpe iX får froot.

Øyvind.h

#8
Tja. Spørs vel litt om IX får frunk. Det er jo tilsynelatende mulig med stort panser, men spylevæsken som normalt finnes under er vel flyttet til logoen i front.
Ser heller ikke ut som det er tilrettelagt for dette basert på det eneste bildet jeg fant av IX med åpent panser.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Chimp

Er vel bekreftet at det ikke er frunk?
Enig i at det ser lite ut på gjennomgangen, men det er jo ikke mulig å lage en bil på størrelse med x5 og få lite bagasjerom... Jeg håper det kommer en overraskelse der, feks at man kan stille på bakseteraden. Jeg trenger ikke sååå stor plass i baksetet, men trenger mye plass i bagasjerommet. Er ingen elbiler som deler mitt syn på riktig utnyttelse av plassen :)

bmw2002

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 11. februar 2021, klokken 13:04
Den skal posisjonere langt under Taycan

Macan blir vel 20-30% billigere enn Taycan 4S, så kanskje 700 000.

Har hørt 900 000 for BMW iX, mulig dette er for toppmodell som er den første som kommer.

bmw2002

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 12. februar 2021, klokken 10:40
Tja. Spørs vel litt om IX får frunk. Det er jo tilsynelatende mulig med stort panser, men spylevæsken som normalt finnes under er vel flyttet til logoen i front.
Ser heller ikke ut som det er tilrettelagt for dette basert på det eneste bildet jeg fant av IX med åpent panser.

IX får ikke front/frunk, mener det er ikke er meningen panser skal åpnes unntatt på verksted.  Det er derfor påfylling av spylervæske er ved logo.

Carboy

Sitat fra: Trond.m på torsdag 11. februar 2021, klokken 09:26
Skal nok godt gjøres å få levert iX i 2021 da, og da er det nok tvilsomt om den blir helt mva fri.

Men tror vi at mva innføres allerede 1. januar 2022 for elbiler over 600.000kr dersom de rød-grønne vinner?
Pleier det ikke være slik at regjeringsskiftet skjer gradvis og det er tøft for de nye å få innført nye avgifter før evt 1. juli eller året etter. Fjerne avgifter er lettere, så de gjorde de blå-blå raskt da de overtok.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
Tesla Model 3 LR 2025
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Counterpointer

Sitat fra: Carboy på lørdag 13. februar 2021, klokken 09:15
Men tror vi at mva innføres allerede 1. januar 2022 for elbiler over 600.000kr dersom de rød-grønne vinner?
Tidspunktet er nok ikke gitt. Her kan avgiftstekniske forhold spille inn så kan godt hende det blir litt ut i året.

Tror heller ikke fargen på regjeringen er avgjørende. Mva er på vei, spesielt for dyrere (les over 600k) biler. Høyre har jo snakket mye om det og FrP og SP ønsker jo å beskytte fossilene. KrF driter i elbiler og Venstre gjør hva som helst for å overleve.

De rød-grønne ligger jo an til å gå for 600k grensen.

Dette er min tolkning av det landskapet.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 13. februar 2021, klokken 11:17
Tror heller ikke fargen på regjeringen er avgjørende. Mva er på vei, spesielt for dyrere (les over 600k) biler.
Ja, med noen få unntak er det tverrpolitisk enighet på stortinget om dette. Greit nok hadde de økt avgiftene på fossilbilene samtidig.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA