Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken strømstyrke er mest økonomisk for daglig vinterlading?

Startet av Elbileier fra Sandnes, tirsdag 09. februar 2021, klokken 14:31

« forrige - neste »

Egil Fonn

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 10. februar 2021, klokken 18:15
Sitat fra: KjellG på onsdag 10. februar 2021, klokken 12:36
I gamle dager med fossilbil, var det enkelte som la en Glavamatte på gulvet i garasjen. Hensikten var at motoren ikke like fort ble kald ved stråling mot kaldt garasjegulv. Kanskje dette kan ha noe for seg under batteripakka også?
Interresant tanke. Kanskje enda mer aktuelt for de som har hytte på fjellet og enten veldig svak ladekurs eller ikke lading i det hele tatt?

Forutsatt at det har noe for seg.

Dette burde noen kanskje tipse Teslabjørn om, slik at han kan teste det i praksis.

Bedre isolasjon av batteripakkene burde  det absolutt være mer fokus på. Jaguar I-Pace har isolasjons skum rund batteriet. Den holdt mye bedre på batteri varmen enn andre elbiler jeg har eid. En glava matte på garasje gulvet tror jeg ikke det blir mye effekt av. Et batteri har mye lavere temperatur enn forbrenningsmotor.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Elbileier fra Sandnes

Sitat fra: Svein_H på fredag 12. februar 2021, klokken 16:00
Null problem å plugge i kl 21 her heller, selv med kun 16A lading. Jeg har sett over loggen, og bilen brukte bare 9 minutter lengre tid fra 34-100% sammenlignet med da jeg plugget inn rett etter hjemkomst (16:56-00:54 vs 21:13-05:20), og i natt var det -21.2 på det kaldeste her.
Har begynt å lade kl 23 med 32A. Ut fra TeslaBjørns video tenker jeg at kanskje de første 3 kWh går til oppvarming av batteriet. Deretter lades batteriet med 15 kWh (dagens forbruk). Så ladetap på rundt 20% pga kaldt batteri. Kan selvsagt redusere dette med å lade skjeldnere, f.eks annen hver dag. Da blir tapet bare 10%.
VW ID.3 Sport 10.2022 -
Volvo XC40 P8 12.2020 -
x Leaf 01.2013 - 12.2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA