Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Starlink kan nå bestilles, har du bestilt?

Startet av kodax, tirsdag 09. februar 2021, klokken 11:32

« forrige - neste »

MaxQ

Jeg svarte nei og at jeg trolig ikke kommer til å bestille heller.

Begrunnelsen er at jeg i dag har fiber som tilbyr den fart og stabilitet som i dagens marked er nødvendig og til en pris som er bedre enn hva Starlink tilbyr. Internett utenfor hjemmet dekkes tilstrekkelig av dagens mobil når jeg er på farten og ellers wifi hotspots.

Jeg ser ikke for meg at norske ISP'er går over fra fiber til 5G for "fastlinjer", til det er invisteringen som er gjort i fiber ikke i nærheten av å være ferdig nedbetalt og kapasiteten kan økes betydelig før den fysiske fiberen er utdatert.

Til områder som enda ikke har fiber, vil trolig 5G kunne spille en større rolle. Og der vil trolig også Starlink være et aktuelt alternativ for noen. Trolig også et bedre alternativ.

Hadde min situasjon vært annerledes, f.eks. ikke hadde fast bopel men f.eks. bodde i båt eller lignende, så ville jeg helt klart foretrukket Starlink fremfor 5G eller nyere. Og jeg tror nok at det finnes et marked der ute blant folk som bor i seilbåt, minihus eller lignende som vil oppgradere fra mobilt bredbånd til Starlink.

Hvorvidt Starlink vil virke til havs er fortsatt usikkert, men trolig er svaret ja. Så lenge satelittene kan kommunisere mellom hverandre så bør det være en smal sak. Antennen har allerede så vidt jeg har fått med meg et "arbeidsområde" på 100 grader så du skal være i svært grov sjø og ha helt andre prioriteringer før du mister linken. Elon har også svart at det er mulig å bruke på tog, da antennen er mye raskere enn bevegelsene.

Husk at antennen ikke trenger å fysisk snu seg, det er phase array biten som tar seg av dette.

Selv om jeg svarer nei så må jeg innrømme at jeg virkelig har lysst på den, kun pga teknologien er så kul. Prisen er desverre litt for høy for en "kul gadget" og nytten er ikke tilstede helt i dag for min del.

Data cap og sensur er jo også noe vi ikke vet noe om enda.

turfsurf

For meg handler det om pris og båndbredde. Vi har 50mbit trådløst bredbånd med 2TB i måneden på hytta. Foreløpig er Starlink dyrere, så jeg ser ikke helt behovet for å bytte. 2TB bruker vi ikke i løpet av en måned på hytta allikevel.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tellus

Satser selv på mobilt bredbånd på hytta i første omgang. Har mulighet til å legge inn fiber på et senere tidspunkt, men jeg trengte tilgang til internett umiddelbart og da ble det mobilt bredbånd. Foreløpig kun 100GB i måneden. Overstiges dette dropper hastigheten til 6Mb/s hvis jeg ikke kjøper mer.

Vi får se hvordan dette går. Har ikke planer om å bruke my tid på å streame 4K på hytta, men i disse dager kan det jo fort bli en del hjemmekontor på hytta  :)

Fiber blir uansett rimligere en Starlink. Innen 2024 skal 5G være utbygd også i hyttområder så jeg ser ikke helt hvordan Starlink skal kunnen konkurrere. Blir vansklig nok for fiberselskapene tipper jeg som gjerne skal ha 10K eller mer bare for å legge fiber inn i hytta.

kodax

Det meste er billigere enn Starlink nå, men jeg tror det er naturlig at prisene vil falle endel etterhvert.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

jkirkebo

Sitat fra: Tellus på torsdag 11. februar 2021, klokken 10:17
Satser selv på mobilt bredbånd på hytta i første omgang. Har mulighet til å legge inn fiber på et senere tidspunkt, men jeg trengte tilgang til internett umiddelbart og da ble det mobilt bredbånd. Foreløpig kun 100GB i måneden. Overstiges dette dropper hastigheten til 6Mb/s hvis jeg ikke kjøper mer.

Vi får se hvordan dette går. Har ikke planer om å bruke my tid på å streame 4K på hytta, men i disse dager kan det jo fort bli en del hjemmekontor på hytta  :)

Fiber blir uansett rimligere en Starlink. Innen 2024 skal 5G være utbygd også i hyttområder så jeg ser ikke helt hvordan Starlink skal kunnen konkurrere. Blir vansklig nok for fiberselskapene tipper jeg som gjerne skal ha 10K eller mer bare for å legge fiber inn i hytta.

For hytter i tettbebygde hytteområder blir det nok bra med 5G. Mange hytter ligger dog ganske grisgrendt til, enten alene eller noen få i klynge. Gjerne er det ikke strøm i området heller. På disse hyttene kunne nok Starlink vært et godt alternativ, synd bare at mottageren bruker så mye strøm (over 100W).

Vi bruker 4G på hytta, men det krever to stk. 1m lange utendørsantenner for å få akseptabel dekning. Jeg får kun inn 800Mhz og 900MHz-båndet, noe som fører til laber kapasitet i høytrafikkperioder som f.eks påsken.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kodax

Auda, 100W er mye (men det er vel totalt, ikke bare antennen). Det spekuleres i at mye går til å holde antennen varm (isfri?), så da er det kanskje et håp for lavere strømforbruk på båten på sommeren.

Hva slags ruter bruker du på hytta @jkirkebo? Jeg har brukt en sånn liten Huawei E5577 på båten, men det har fungert dårlig mange steder, særlig nedover i Danmark. Nå har jeg kjøpt en TP-Link Archer MR600 som skal være bra uten eksterne antenner, men har hørt at bla. Huawei B593S med eksterne antenner skal være veldig bra.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Tellus

Jeg har kjøpt Netgear Orbi LBR20 4G LTE.
https://www.netgear.com/home/mobile-wifi/routers/lbr20/

Den kan kobles mot ekstern antenne. Håper inderlig at jeg slipper det. Funket veldig bra når jeg testet hjemme i Oslo, men det er ca 5km til nærmeste antenne på hytta så det vil vise seg hvordan det fungerer der oppe i praksis.

jkirkebo

Sitat fra: kodax på torsdag 11. februar 2021, klokken 12:49
Auda, 100W er mye (men det er vel totalt, ikke bare antennen). Det spekuleres i at mye går til å holde antennen varm (isfri?), så da er det kanskje et håp for lavere strømforbruk på båten på sommeren.

Hva slags ruter bruker du på hytta @jkirkebo? Jeg har brukt en sånn liten Huawei E5577 på båten, men det har fungert dårlig mange steder, særlig nedover i Danmark. Nå har jeg kjøpt en TP-Link Archer MR600 som skal være bra uten eksterne antenner, men har hørt at bla. Huawei B593S med eksterne antenner skal være veldig bra.

Jeg har en Teltonika RUT240. Genial sak som har SMA-innganger (så man slipper å bruke overganger til TS9 som demper signalene) og den går rett på 12V med ekstremt lavt strømforbruk (1-2W). Dessuten kan man velge frekvensbånd på den, og få ut utrolig mye info. Det finnes en mer avansert utgave også, RUT955. Den har dual SIM og 4 ethernet-porter. Jeg har kjøpt en slik også for å ha i campingvogna.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

stefse

Kan være aktuelt i privat båt for min del, men de som virkelig burde svart på denne undersøkelsen er alle redere med handelsfartøy i internasjonal trafikk.
Det betales dyrt for trege oppkoblinger mot tradisjonelle aktører. Utstyret er stort, og kostbart og installere.
Et phased array man kan slenge opp for noen tusenlapper og motta tilnærmet bredbånd er en game changer i denne bransjen hva internet ombord angår. Først og fremst kanskje som velferdstiltak, men også driftsrettet IT-utstyr eter på seg båndbredde, i et marked som hittil har vært preget av telefakslignende tilstander.
Musk og co. burde snarest rette seg mot prøvekaniner i dette markedet.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

SurSnasen

Sitat fra: stefse på tirsdag 16. februar 2021, klokken 13:14
Kan være aktuelt i privat båt for min del, men de som virkelig burde svart på denne undersøkelsen er alle redere med handelsfartøy i internasjonal trafikk.
Det betales dyrt for trege oppkoblinger mot tradisjonelle aktører. Utstyret er stort, og kostbart og installere.

Da spørs det jo hvor rettet parabolen må være. Blir ikke mye stabilitet i forbindelsen dersom båten ruller litt i dønningene etc. Tror ikke du skal ha for store forhåpninger om å kunne få Starlink på din privatbåt med mindre du monterer den på en stabilisert plattform, lik den de tradisjonelle aktørene tilbyr for skipstrafikken.

https://www.slashgear.com/spacex-starlink-cell-location-limit-digital-nomad-rv-roaming-applications-04658114/

kodax

Antennen er ikke en parabol, den er flat (selv om den ser ut som en parabol). Jeg fikk bekreftet fra min satelittkompis at den burde fungere fint på båter i bølger.
Linken din derimot sier jo at utstyr foreløpig er knyttet til et bestemt område. Videre står det at det kommer endringer på det, men usikker om det betyr at man kan ta det med seg overalt eller feks. bare at man kan ta det med seg dersom man flytter til en ny fast adresse.
Nå kommer jo etterhvert også både Oneweb og Amazon med sine løsninger, samt enda et selskap som skal bruke laser opp/ned, så det er i hvert fall spennende tider framover:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Espen Hugaas Andersen

De største begrensningene per i dag er at man må være innenfor ca +/- 60 grader av ekvator, og man må ha en basestasjon ca innenfor 1000 km. Det siste der er relativt problematisk utenfor områdene tjenesten er rullet ut.

Først når de fleste satellittene får laser-linker vil man kunne operere ganske uavhengig av basestasjoner, ettersom trafikken til nærmeste satellitt bare kan sendes videre til andre satellitter, i stedet for å måtte sendes rett ned til en basestasjon. Alle satellittene som skytes opp fra og med 2022 skal ha laser-linker.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geear

Sitat fra: stefse på tirsdag 16. februar 2021, klokken 13:14
Kan være aktuelt i privat båt for min del, men de som virkelig burde svart på denne undersøkelsen er alle redere med handelsfartøy i internasjonal trafikk.
Det betales dyrt for trege oppkoblinger mot tradisjonelle aktører. Utstyret er stort, og kostbart og installere.
Et phased array man kan slenge opp for noen tusenlapper og motta tilnærmet bredbånd er en game changer i denne bransjen hva internet ombord angår. Først og fremst kanskje som velferdstiltak, men også driftsrettet IT-utstyr eter på seg båndbredde, i et marked som hittil har vært preget av telefakslignende tilstander.
Musk og co. burde snarest rette seg mot prøvekaniner i dette markedet.
Ja, som jeg også skrev priseksempler på i innlegg på forrige side: https://elbilforum.no/index.php?topic=54889.msg958380#msg958380

Jeg stiller lett en semi sub som prøvekanin, hvis noen har kontakter hos Starlink.  :P

Foreløpig er det vel kun privatpersoner som kan bestille?

kodax

Jeg forventer at Elon prioriterer oss som bruker vinden som framkomstmiddel;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

Klimaaspektet med Tesla er gone with the wind etter å ha sett hvor mye Model X-en min KASTER bort av strøm i standby, og Tesla investerer i meningsløs energibruk som Bitcoin, har mistet troen på at han bryr seg om det i det hele tatt, kun et skalkeskjul for å tjene penger, så han er sikkert klar for å teste Starlink på en semi. ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA