Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Starlink kan nå bestilles, har du bestilt?

Startet av kodax, tirsdag 09. februar 2021, klokken 11:32

« forrige - neste »

RuneW

Noen som vet om Starlink-abonnementet kan pauses? Jeg tenker på hyttebruk, der man typisk kun trenger dette i sommermånedene.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

geear

Sitat fra: kodax på tirsdag 09. februar 2021, klokken 12:18
Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 09. februar 2021, klokken 11:37
Vil Starlink funke til havs på båter som beveger seg? Der er hastigheten pr idag fortsatt lav og månedsprisen gjerne 10-20.000 kroner.
Med gyrostabilisering vil man vel kunne få bra kontakt med en satellitt, men det har vel vært usikkerhet om samme satellitt da må kunne se en jord-stasjon (slik systemet vel i utgangspunktet er designet) eller om den kan sende videre til andre satellitter. (Elon har vel sagt noe om at det kanskje vil fungere). Det er mange store båter på havet til en hver tid, så hvis disse kan fungere som jord-stasjoner, så vil det kanskje være en løsning. Konkurrenten Space Norway jobber forøvrig satelitt-dekning for bla. store båter i nordområdene, men da med få satelitter (2?) og mye større paraboler. Starlink er vel det fritids-seilere kanskje vil kunne bruke, men gyro-stabilisering er ikke billig..
Nett via satelitt er vanlig på havet i dag også, og starlink hadde vært fantastisk å kunne få. Vi betaler i dag nesten 30k/mnd for 512kbit vsat (brukes som tredje fallback, evt. telefoni), eller nesten 100k/mnd hvis vi booster den til 9,5Mbit når det ikke er mulig å ha dekning på radiolink eller 4G pga. posisjon/avstand til sendere. Det hadde blitt full jubel om vi kunne fått 150Mbit starlink.

kodax

Space Norway HEOSAT skal kunne brukes fra første halvdel av 2023 nord for 65 grader.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: RuneW på tirsdag 09. februar 2021, klokken 22:29Noen som vet om Starlink-abonnementet kan pauses? Jeg tenker på hyttebruk, der man typisk kun trenger dette i sommermånedene.
Tror ikke man får noe svar på dette før SpaceX begynner å tilby tjenesten i Norge.

Min tanke har vært at dette kan være nyttig å ha hjemme, og så tar man med seg antennen når man drar på hytta. Det kan i hvert fall være billigere enn å betale for to forskjellige løsninger.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geear

Det blir bare flere og flere dingser og tjenester avhengig av nett, så for mange vil det ikke være aktuelt å reise bort og koble huset offline.

kodax

Høres litt tungvindt ut å dra med seg antenne fram og tilbake. Det kan jo hende det kommer noe tvilling-abonnement e.l. som kan fungere for slik bruk.

Det jeg syns er rart er at såpass mange nå sier at de regner med at de ikke kommer til å bestille dette (riktignok har bare 10 svart, så utvalget er nok ikke representativt, men 6 av disse sier altså at de nok ikke kommer til å gjøre det.) Kobbernettet kommer til å bli fjernet, og fiber og andre kabel-løsninger er egentlig lite fleksibelt. 5G-bredbånd er det som nå tilbys med bra trådløs hastighet, men teknologien er ny og prisene er foreløpig temmelig høye sammenlignet med de tradisjonelle løsningene. Starlink er foreløpig en løsning først og fremst for områder med dårlig dekning, men i framtiden vil sannsynligvis bli en stor internet-leverandør.
Hva får folk til å si at de sannsynligvis ikke kommer til å bestille Starlink?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Espen Hugaas Andersen

#21
Jeg kommer trolig ikke til å bestille Starlink fordi jeg har fiber i dag, og det gir tilfredsstillende ytelse til lavere pris enn Starlink. Antar mange er i samme situasjon.

Starlink vil ikke forsøke dekke alles behov, og vil heller ikke ha kapasiteten til det. Det er begrensinger i hvor mange linker med hvor mye data man kan ha i samme geografiske område. Jeg vil tro f.eks Oslo-området maks kan ha noen tusen/titusen Starlink-kunder. Mer enn det så vil man se dårlig båndbredde i perioder der andre også bruker nettet.

Det er det som er fordelen og ulempen med satellitter. De tettest bebodde 100 kvadratkm av Oslo har like god kapasitet som 100 kvadratkm av Hardangervidda. Satellitter er altså supert for å dekke behovene utenfor de mest urbane områdene. Og dette passer også fint opp i mot hvor det er enklest å bygge ut fiber, 5G, osv. Sammen dekker dette planeten svært bra.

Om Starlink ender opp med 100 millioner kunder, så er de nok *storfornøyd*. Samtidig vil det da være ca 7,6 mrd folk som må bruke andre løsninger.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Amoss på tirsdag 09. februar 2021, klokken 18:46
Noen som har fått til å bestille med ett norsk bank/visa-kort?

Selv blir jeg avvist med to forskjellige kort, og det er godt med dekning på begge. Kan dette være det samme problemet med to-faktor sertifisering som ga en del problemer med betaling av supercharging tidligere i år?

Ser nå at ved forsøk på å laste ned "Starlink" app'en, så får jeg melding om at "Denne varen er ikke tilgjengelig i ditt land". Betyr det at de rett og slett ikke tilbyr oss å bestille fra Norge enda?   Joda, ser at EN tydeligvis har fått bestilt, men får ikke gjort det selv, og ingen andre har så langt bekreftet å fått bestilt dette med norske bank-/visa-kort og/eller en norsk adresse enda.
Model S 85D

kodax

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 10. februar 2021, klokken 11:10
Jeg kommer trolig ikke til å bestille Starlink fordi jeg har fiber i dag, og det gir tilfredsstillende ytelse til lavere pris enn Starlink. Antar mange er i samme situasjon.

Starlink vil ikke forsøke dekke alles behov, og vil heller ikke ha kapasiteten til det. Det er begrensinger i hvor mange linker med hvor mye data man kan ha i samme geografiske område. Jeg vil tro f.eks Oslo-området maks kan ha noen tusen/titusen Starlink-kunder. Mer enn det så vil man se dårlig båndbredde i perioder der andre også bruker nettet.

Det er det som er fordelen og ulempen med satellitter. De tettest bebodde 100 kvadratkm av Oslo har like god kapasitet som 100 kvadratkm av Hardangervidda. Satellitter er altså supert for å dekke behovene utenfor de mest urbane områdene. Og dette passer også fint opp i mot hvor det er enklest å bygge ut fiber, 5G, osv. Sammen dekker dette planeten svært bra.

Om Starlink ender opp med 100 millioner kunder, så er de nok *storfornøyd*. Samtidig vil det da være ca 7,6 mrd folk som må bruke andre løsninger.
Du har fiber i dag med tilfredsstillende ytelse til lavere pris enn Starlink, men du vet jo ikke om det vil være tilfelle om X antall år. Så lenge man allerede har tatt investeringskostnaden på fiber, så vil det nok være konkurransedyktig en god tid, men på et tidspunkt tror jeg nok selskapene til å ønske å fase ut dette også og kun gå for trådløse løsninger til privatkunder. Fysiske kabler er kostbart å bygge ut og vedlikeholde/reparere.
Jeg mener jeg leste for ikke så lenge siden at når Starlink har fått opp alle 12000 satellittene, så ser de nå for seg å ha nok kapasitet til å kunne tilby dette til alle.. (Men jeg fant ikke igjen det konkret nå, så jeg er ikke sikker på formuleringen. Og det gjelder jo i hovedsak privatmarkedet, bedriftskunder med store behov vil feks uansett fortsatt ha fysisk linje.)
Starlink kommer derimot ikke til å bli tilgjengelig på håndholdte enheter som telefoner etc., så en fordel for mobil-selskapene vil være at de kan levere en total-pakke til kundene som ikke trenger bredbånd der mobilnettet ikke fungerer godt nok.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

kodax

Sitat fra: Amoss på onsdag 10. februar 2021, klokken 11:21
Sitat fra: Amoss på tirsdag 09. februar 2021, klokken 18:46
Noen som har fått til å bestille med ett norsk bank/visa-kort?

Selv blir jeg avvist med to forskjellige kort, og det er godt med dekning på begge. Kan dette være det samme problemet med to-faktor sertifisering som ga en del problemer med betaling av supercharging tidligere i år?

Ser nå at ved forsøk på å laste ned "Starlink" app'en, så får jeg melding om at "Denne varen er ikke tilgjengelig i ditt land". Betyr det at de rett og slett ikke tilbyr oss å bestille fra Norge enda?   Joda, ser at EN tydeligvis har fått bestilt, men får ikke gjort det selv, og ingen andre har så langt bekreftet å fått bestilt dette med norske bank-/visa-kort og/eller en norsk adresse enda.
Du bestiller her: https://www.starlink.com
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Amoss

Sitat fra: kodax på onsdag 10. februar 2021, klokken 11:40
Du bestiller her: https://www.starlink.com

DET vet jeg. Problemet er som tidligere rapportert at bestillingen ikke aksepteres med henvisning til innlagt visa-/bank-kort. Ingen av kortene er sperret, har god dekning og fungerer alle andre steder der jeg har brukt dem.

Snakket nå om nedlasting av APP'en: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.starlink.mobile
Model S 85D

kodax

Ok, jeg tenkte kanskje at du bare hadde prøvd appen siden du ikke fikk det til;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Amoss

Sitat fra: kodax på onsdag 10. februar 2021, klokken 11:54
Ok, jeg tenkte kanskje at du bare hadde prøvd appen siden du ikke fikk det til;)

APP'en er som tidligere nevnt: "Denne varen er ikke tilgjengelig i ditt land".
Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: kodax på onsdag 10. februar 2021, klokken 11:39Du har fiber i dag med tilfredsstillende ytelse til lavere pris enn Starlink, men du vet jo ikke om det vil være tilfelle om X antall år. Så lenge man allerede har tatt investeringskostnaden på fiber, så vil det nok være konkurransedyktig en god tid, men på et tidspunkt tror jeg nok selskapene til å ønske å fase ut dette også og kun gå for trådløse løsninger til privatkunder. Fysiske kabler er kostbart å bygge ut og vedlikeholde/reparere.
Ingen vet hva som skjer om 10-20 år. Om det blir til at f.eks 5G eller 6G vil gi bra nett til lavere pris enn fiber, så vil jeg kanskje bytte. Men det ser ikke veldig aktuelt ut med det første.

Sitat fra: kodax på onsdag 10. februar 2021, klokken 11:39Jeg mener jeg leste for ikke så lenge siden at når Starlink har fått opp alle 12000 satellittene, så ser de nå for seg å ha nok kapasitet til å kunne tilby dette til alle.. (Men jeg fant ikke igjen det konkret nå, så jeg er ikke sikker på formuleringen. Og det gjelder jo i hovedsak privatmarkedet, bedriftskunder med store behov vil feks uansett fortsatt ha fysisk linje.)
Starlink kommer derimot ikke til å bli tilgjengelig på håndholdte enheter som telefoner etc., så en fordel for mobil-selskapene vil være at de kan levere en total-pakke til kundene som ikke trenger bredbånd der mobilnettet ikke fungerer godt nok.
Begrensningene i Starlink går på frekvensspektrum og åpningsvinkel på antenner. På lang sikt kan man se for seg at Starlink kommer med nye satellitter med større antenner for smalere åpningsvinkler, og får tildelt mer frekvensspektrum. Da vil kapasiteten kunne økes i tettbebyggede strøk. Men vi snakker nok om en del år før det vil være spesielt aktuelt. Det viktigste for SpaceX er å komme seg til det punktet der de har millioner av fornøyde kunder. Når de er i en sånn posisjon at de tjener penger, så vil det være mye enklere å rettferdiggjøre forbedringer på produktet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA