Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Starlink kan nå bestilles, har du bestilt?

Startet av kodax, tirsdag 09. februar 2021, klokken 11:32

« forrige - neste »

Klykken

Blir antageligvis å bestille når de får dekning i trøndelag.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

TheRealCoinman

Sitat fra: geear på mandag 12. september 2022, klokken 12:43
Sitat fra: TheRealCoinman på mandag 12. september 2022, klokken 12:27
Har Starlink i Sandnes, kan teste ting hvis dere ønsker. Forsøkte f.eks streaming i nrk uten problem. Men det ser ut som wifi routeren som er innebygd er ganske dårlig. Wifi speed er 50/15 og 21 ms latency, men starlink til internett er 172/23 Mbps
Går ut fra det er mulighet for å plugge inn en nettverkskabel i den dingsen og droppe den innebygde wifien?

Bestilte du nå når det ble tilgjengelig, eller har du hatt bestilling langt tilbake?

21 ms latency via dårlig wifi og satelitt er imponerende, offshore har vi 650ms+ over vsat, og elendig hastighet. Ser ikke ut som det er kommersielt tilgjengelig enda, men kanskje vi må teste et privatab.


Nei, foreløpig er det ingen utgang for hverken rj45 eller wifi antenne. Er ganske enkelt "plug and play" . Jeg bestilte for 2år siden når det var mulighet for forhåndsbestilling, av ren nyskjerrighet. Abo. kan stoppes og startes ved behov. Kanal bytte gjør den selv, ser disken roterer og tilter av å til. Wifi er 5Ghz 2,4Ghz og WiFi 6, ikke 6E. Ser for meg at i framtiden blir det mulig å koble på eget utstyr, men slik som det er nå består det hele av 2 enhter, antennen og routeren. Det går en strømkabel inn i routeren, og en kabel med usb c grensesnitt til antennen. Alt styres via starlink appen, der kan en velge ssid og passord. Er ikke mulighet for å velge eget subnet eller dhcp, eller sette den i bridge.

Er jo enda i testfasen, men ser for meg at det kommer mer muligheter etterhvert

ToWalkOrDrive

Blir jo litt fett om Kina begynner å skyte ned StarLink-satelitter med laser. Håper i så fall at noen filmer. Star Wars!!

Russland er ikke heller veldig imponert over StarLink sin innblanding i krigen i Ukraina.

https://www.digi.no/artikler/uber-hackeren-skal-ha-hacket-gta-vi/522342

Virker for øvrig som at Telenor har det billigste alternativet? 2000gb for 600,- med 30mbit, men du må ut med 2000 kroner for utendørsantenne, og 30 kroner i måneden for Telenor-router, om en skal det. Noen som har erfaringer med dette utstyret/tjenesten? Er det smooth? uten hakking?
Tesla Model Y                         2021-

Motorwatt

30 Mbits? Kan ikke engang se en 4K film med litt stor skjerm. Og hvis man mot formodning klarer det må resten av familien være "tvunget" til å se den samme filmen, eller lese en bok.....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Nå har jeg bestilt Starlink i Oslo  8)
Moro med ny teknologi, de solgte ethernet adapter for å koble til eget wifi/mesh i shop-en, og ikke minst:
"Try Starlink for up to 30 days. If not satisfied, return for a full refund of the hardware costs."
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

TheRealCoinman

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 20. september 2022, klokken 15:50
30 Mbits? Kan ikke engang se en 4K film med litt stor skjerm. Og hvis man mot formodning klarer det må resten av familien være "tvunget" til å se den samme filmen, eller lese en bok.....

4k tar ca 15mbps med H265 komprimering som netflix bruker.

Resolutions         Required Bandwidth   Required Bandwidth
                                H264         H265
1280×720(HD)           3Mbps    1.5Mbps
1920X1080(FHD)   6Mbps   3Mbps
3840×2160 (UHD)   25Mbps   12Mbps
4096×2160 (4K)   32Mbps   15Mbps

geear

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 20. september 2022, klokken 15:50
30 Mbits? Kan ikke engang se en 4K film med litt stor skjerm. Og hvis man mot formodning klarer det må resten av familien være "tvunget" til å se den samme filmen, eller lese en bok.....
Hadde VDSL i maaange år før det omsider kom fiber hjem til meg (føltes som det var fiber på fangstbuer på Bjørnøya før det kom til meg, midt i byen, "hjemme" hos Lyse/Altibox), og den koblet seg som regel opp på noe sånt som ca. 34 Mbit ned og 9 Mbit opp. Fungerte faktisk helt fint til seks personer, både surfing, Apple TV 4K, og tre gutter/ungdommer som gamet/streamet. Eneste som skapte problemer var når man satte en iPhone til lading, og den startet å synce mot iCloud, da knela hele linja hver gang, men det løste seg med QoS. Latency på 30-40 ms, og mer med belastet linje, var vel kanskje største problemet for de som gamet (men mine gutter var ikke så gamle at de brydde seg om det). Med 500 Mbit fiber ligger vi på 3 ms selv over wifi.

El Coche

Sitat fra: kodax på tirsdag 20. september 2022, klokken 21:01
Nå har jeg bestilt Starlink i Oslo  8)
Moro med ny teknologi, de solgte ethernet adapter for å koble til eget wifi/mesh i shop-en, og ikke minst:
"Try Starlink for up to 30 days. If not satisfied, return for a full refund of the hardware costs."
På dekningskartet til Starlink står det at det vil bli tilgjengelig der "starting Q1 2023". Bestilte du tidlig? Er det noen andre som har fått tilbud om dette lenger nord enn det som vises i kartet? Hvordan kommer hastigheten til å bli hvis man ligger i randsonen av dekningen?

goggo

Sitat fra: El Coche på torsdag 22. september 2022, klokken 07:45
Sitat fra: kodax på tirsdag 20. september 2022, klokken 21:01
Nå har jeg bestilt Starlink i Oslo  8)
Moro med ny teknologi, de solgte ethernet adapter for å koble til eget wifi/mesh i shop-en, og ikke minst:
"Try Starlink for up to 30 days. If not satisfied, return for a full refund of the hardware costs."
På dekningskartet til Starlink står det at det vil bli tilgjengelig der "starting Q1 2023". Bestilte du tidlig? Er det noen andre som har fått tilbud om dette lenger nord enn det som vises i kartet? Hvordan kommer hastigheten til å bli hvis man ligger i randsonen av dekningen?

Ser ut som dekningen nå går omtrent opp til Drøbak med alle satellittene som "snur" :) i Nord Tyskland eller deromkring , kanskje du Kodax blir en beta-beta tester for å se om det er mulig å tøye denne dekningen til Oslo også.

De nye satellittene som går i polarbaner er det foreløpig veldig få av, men det kan se ut som en stor del av de som er sendt opp de siste månedene er i polarbane så det går kanskje ikke så lenge før det blir skikkelig dekning også her. Q1-23 høres dog veldig optimistisk ut.
Men det er heller ingen bakkestasjoner i Norge/Skandinavia foreløpig så da må vel signalene rutes via Tyskland eller noe men det betyr kanskje ikke så mye for latency?

Blir spennende å følge med på dette her, regner med du gir oss feedback etter hvert Kodax :)

https://satellitemap.space/?constellation=starlink

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

kodax

Jeg bestilte vel omtrent med én gang det var mulig. Jeg er forberedt på at det kan være tregt pga dårlig dekning. Alpha-tester forresten tøffere (og riktigere) ut 8)
Feedback kommer (men jo færre som bruker dette, jo bedre for meg, så det spørs jo om dere kan stole på eventuelle dårlige tilbakemeldinger:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

MaxQ

Starlink virket lovende, men til mitt private bruk (båt, i flere land) er det enn så lenge ikke et alternativ. Og nå er det jo også et moralsk spørsmål etter Elons twittring.

https://www.starlink.com/legal/documents/DOC-1122-45685-70?regionCode=NO

5.3 (utdrag)
"If you use Starlink for RV Services for more than two months in a country that is different than your shipping address, you will be required to move your registered address to your new location or purchase an additional Starlink to maintain Service."

6 (hele)

12 (hele)
Dette utgjør en sikkerhetsrisiko, om en skulle miste tilgang brått og uventet i en kritisk situasjon f.eks. basert på tilfeldig og uriktig avgjøreslse fra Starlink. Nå er ikke Starlink noe sikkerhetsutstyr, men likevel.

Klykken

Sitat fra: Klykken på mandag 12. september 2022, klokken 20:47
Blir antageligvis å bestille når de får dekning i trøndelag.
Fikk lånt en diger 4g-antenne og router i helgen, for å sjekke om det bedret nettilgangen på hytta. Gjorde susen det, så da sparer jeg en del på å slippe abonnement hos Starlink og innkjøpspris der.. pakken kostet kr 4500 samt tvillingkort på mobilabonnementet. Dekker behovet godt på hytten enn så lenge.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA