Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bremseservice null verdt

Startet av jokke, tirsdag 11. februar 2020, klokken 20:55

« forrige - neste »

jokke

har sendt de en formell klage nå, blir artig å høre tilsvaret

magnetic

det var en dårlig bremseservice, Som burde inneholde en garanti på minst 7000km lytefri normal bruk, særlig på en bil som har regenerering og er lite i bruk.  Tror jeg leste at Elon hevda at bremsene burde vare 100000 miles minst ved standard servise på de utført, i California dog.

emurof

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 13. februar 2020, klokken 09:43
Mekonomen gjør denne jobben (vinterservice som beskrevet) for kr. 1.800.

ps... og de bekrefter at de selvsagt vurderer hele bremsesystemet som en del av jobben

Men godtar Tesla dette som service i forhold til garanti og slikt?

ELoldtimer

Jeg har hatt en bremse-service til litt over 3000kr. Lurer på hvor mye det koster og skifte alt som har med bremser og gjøre..Om jeg følger dette innenfor garanti så betaler jeg jo 16000kr. Så spørsmålet er jo hvor langt kommer jeg med 16000kr om jeg gir F... i dette fremover?

THE

Jeg har funnet ut at det beste er å utføre bremseservice selv når jeg legger om mellom sommer- og vinterhjul. Dvs. jeg rengjør, kontrollerer og smører opp bremsedeler to ganger i året. Det koster noen minutter ekstra pr. hjul, og samtidig har jeg kontroll på slitasje selv. Det vil selvfølgelig ikke hjelpe meg i en eventuell garantisak uten noen kvittering på at bremseservice er utført, men samtidig slipper jeg å bytte bremsedeler i ett sett pga. at de gror fast også.

Fikk utført først bremseservice etter 1 år og 40000 km hos Tesla. Når jeg ser hvor mye dritt som samler seg i bremsene foran så mener jeg at bremsene MÅ rengjøres og smøres minst hver vår. Med lang kjørelengde, og siden jeg legger om hjul selv, så har jeg funnet ut at jeg tar meg bryet med å utføre denne jobben hver vår og høst. Hvis jeg hadde brukt et verksted ville jeg nok fått gjort det hver eneste vår. Det er i alle helt sikkert at bremseservice er mye mer enn null verdt, uavhengig av om du setter bilen inn hos Tesla, et annet verksted eller gjør det selv.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Burger

Sitat fra: emurof på tirsdag 07. april 2020, klokken 02:59
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 13. februar 2020, klokken 09:43
Mekonomen gjør denne jobben (vinterservice som beskrevet) for kr. 1.800.

ps... og de bekrefter at de selvsagt vurderer hele bremsesystemet som en del av jobben

Men godtar Tesla dette som service i forhold til garanti og slikt?
Er vel EU krav til at dersom man må ha service for å opprettholde garanti, så må utstyr og manualer selges til andre verksted og man må godta at service er gjort av andre. Så hva Tesla mener om dette er vel uvesentlig.

Så langt så har jeg gjort service hos merkeforhandler. Betalt litt ekstra, men har fått god hjelp og beholdt en god tone. Også på ting som oppstod rett før og etter km garantien gikk ut. Men verkstedet til merkeforhandleren jeg brukte har en annen motivasjon enn Tesla. Alt de får godkjent av garantireperasjon av fra bilprodusent får de betalt for og gratis goodwill fra kjøper.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

jonp

Sitat fra: THE på tirsdag 07. april 2020, klokken 15:13
Jeg har funnet ut at det beste er å utføre bremseservice selv når jeg legger om mellom sommer- og vinterhjul. Dvs. jeg rengjør, kontrollerer og smører opp bremsedeler to ganger i året. Det koster noen minutter ekstra pr. hjul, og samtidig har jeg kontroll på slitasje selv.

Hvordan gjør du dette? Skrur du løs, og tar ut klossene?


Rævedilter

#23
Problemet er jo at det for lite klaring på enden på klossene, eg sliper av 1-2 mm og da har eg ingen problemer med at dei henger seg fast.
Er jo ein feilkonstruksjon dette her, det er lik konstruksjon på mange andre biler uten at dei har dette problemet.
Og det har ingenting med at det er elbil å gjera, softwaren til muskedusken hiver jo på bremsene jevnlig for å halde skivene blanke så bremseklosser og skiver slites minst like fort som på ein fossilbl.

Til M3 får ein uorginale klosser (131,7 kontra 132,8 trur eg) som litt smalere enn orginale, mulig ein får det til Xen og.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA