Infotainmentskjermer i bil

Startet av Jalla, mandag 08. februar 2021, klokken 23:21

« forrige - neste »

oivindg

Jeg synes det er synd at man går vekk fra knapper når det er det som fungerer aller best fra et brukerperspektiv. Mange lærde mener at BMWs brukergrensesnitt med knapper og iDrive-hjul er noe av det mest brukervennlige bilbransjen har sett. Nå går man vekk fra dette for å lage noe som ser moderne ut og er billigere å produsere. Jeg håper denne trenden stopper og man går tilbake til flere knapper igjen. Gjerne kombinert med talestyring, som når det fungerer er ganske bra. Men bare som et tillegg til knapper, ikke i stedet for.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Amatøren

Sitat fra: oivindg på tirsdag 09. februar 2021, klokken 19:09Jeg synes det er synd at man går vekk fra knapper når det er det som fungerer aller best fra et brukerperspektiv.

👍

Kunne ikke vært mer enig.

Merker at jeg må se ned på skjermen for å justere temperatur for å treffe riktig på touch skjermen i e-tron. I e-Golfen og Caravellen (og de eldre bilene jeg har hatt av Audi, Volkswagen og Ford) så er det bare å rekke ut hånden til bryteren/'rattet' og trykke eller vri når jeg kjenner den/det.

Skulle vært ekstra NCAP poeng for trafikk sikkerhets fremmende fysiske brytere.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

turfsurf

Plassering av touch skjerm er og viktig. F.eks er den mye bedre på TM3/Y og ny TMS/X enn opprinnelige S/X. Ting plassert nede i midtkonsollen er farlig, uansett om det er skjerm eller fysiske knapper. Betjening på rattet hjelper mye, men det må være logisk opplagt. På I-Pace krever det vel 6 trykk for å slå av veikantregistrering med ett sensitivt skrollehjul og navigering i små menyer. Kan ikke si det er den beste løsningen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Blouberg

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 09. februar 2021, klokken 10:11
Og så kan du bare kutte ut drittslenging / hersketeknikker. Din beskrivelse av Dunning-Kruger er foresten manglende...
Morsomt med de som klager på hersketeknikker selv trøkker til med akkurat det samme (:

Hva synes folket om stemmestyring? Har bil der det fungerer veldig bra, største problemet er nok å venne seg til å bruke det. Et annet moment er de som f.eks stammer eller har andre talefeil som påvirker lesbarheten av stemmen.

oivindg

Sitat fra: Blouberg på onsdag 10. februar 2021, klokken 07:21
Hva synes folket om stemmestyring? Har bil der det fungerer veldig bra, største problemet er nok å venne seg til å bruke det. Et annet moment er de som f.eks stammer eller har andre talefeil som påvirker lesbarheten av stemmen.
Jeg har ikke vært noe glad i det, men det er nok fordi jeg aldri har fått det til å virke bra. Min engelskuttale er blant annet ikke Voice Control-vennlig, så talestyring på mobilapper eller i smarthus har jeg aldri fått taket på.

Men nå som jeg venter på XC40 P8 så har jeg kikket på et par (!) videoer om XC40 P8 og Polestar 2, og der ser det faktisk ut som det fungerer ganske bra. Så nå har jeg tro på at dette kan være et godt bidrag til brukergrensesnittet. Men inntil talestyring fungerer 100% for alle synes jeg det må være et supplement, ikke noe man er avhengig av for å få bilen til å fungere.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

turfsurf

Og så kan du bare kutte ut drittslenging / hersketeknikker. Din beskrivelse av Dunning-Kruger er foresten manglende...
Morsomt med de som klager på hersketeknikker selv trøkker til med akkurat det samme (:

Når ble å påpeke en konkret feil hersketeknikk?

Ellers synes jeg stemmestyring har blitt mye bedre, og handler mye om tilvenning. Det kan selvfølgelig være ett problem med mange som prater i bilen...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

1000kwh

Håper at alle bilprodusentene dropper egne systemer og overlater hele greia til Apple og Google.

Stemmestyring i Apple carplay fungerer veldig bra. Her kan man nå bare snakke vanlig..

turfsurf

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 10. februar 2021, klokken 08:39
Håper at alle bilprodusentene dropper egne systemer og overlater hele greia til Apple og Google.

Stemmestyring i Apple carplay fungerer veldig bra. Her kan man nå bare snakke vanlig..
Ja, helt enig. Største ulempen med Tesla er mangelen på støtte for CarPlay.

Ingeniøren

Nei, fri og bevar meg for stemmestyring - kommer ikke på tale (!) hos meg i alle fall.

Tror noen funksjoner bør knyttes til at bilen står stille..

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Øyvind.h

Sitat fra: turfsurf på onsdag 10. februar 2021, klokken 08:37
Ellers synes jeg stemmestyring har blitt mye bedre, og handler mye om tilvenning. 
Ja stemmestyring har blitt bra. Kan aktiveres automatisk i nåværende bil, styre alt fra temperatur og massasje, til HUD og radio.
I tillegg kan jeg lett velge mellom bilens stemmestyring og Google Assistant(sikkert også Siri) med et knappetrykk på rattet. Dermed får jeg en bedre og norsk versjon til styring av Spotify osv. Mercedes har dessverre ikke norsk versjon av bilens talestyring, men engelsk fungerer bra.

Brukes relativt ofte, men det meste styres enklest med tastetrykk på ratt, spaker eller midtkonsoll.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 10. februar 2021, klokken 08:58
I tillegg kan jeg lett velge mellom bilens stemmestyring og Google Assistant(sikkert også Siri) med et knappetrykk på rattet. Dermed får jeg en bedre og norsk versjon til styring av Spotify osv. Mercedes har dessverre ikke norsk versjon av bilens talestyring, men engelsk fungerer bra.

Brukes relativt ofte, men det meste styres enklest med tastetrykk på ratt, spaker eller midtkonsoll.
Ja, fungerer likt som på I3 og I-Pace m.a.o.

Finner at jeg bruker stemmestyring til ting som ellers ville tatt mere oppmerksomhet, mens enkle ting går på knapper / skjerm.

Egil Fonn

Jeg liker fysiske Hendler og knapper til de mest brukte funksjoner. Bra om knappene har en utforming som gjør at man kjenner dem igjen uten å ta blikket vekk fra veien. Jeg er godt fornøyd med Eqc sin miks med knapper og skjermer. Også fornøyd med I-Pace og I3 sin løsning selv om i3 manglet touch skjerm.

På Tesla MS likte jeg å navigere i menyen mens bilen sto i ro. Under fart på ujevne veier var det lett å bomme på visuelle trykk punkt på skjermen som er plassert litt langt unna. Humpete veier har vi mye av her nord så det ble en del bomming på knapper og irritasjon over det.

Stemmestyring har jeg ikke brukt noe særlig. Hun snakker engelsk og Ikke alltid hun forstår hva jeg sier, da blir det bare mas.
Har lagt inn de mest brukte valgene mine i favorittliste som kan velges fra hurtigknapp på ratt eller midtkonsoll. Dette går mye raskere enn å prate med Mercedes.
Mercedes EQC fra 31.03.20
xBMW IX 40 fra sept.2022 (solgt 12.03.25)
xJaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
xBMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
xBMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
xTesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
xMercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Klykken

Sitat fra: oivindg på tirsdag 09. februar 2021, klokken 19:09
Jeg synes det er synd at man går vekk fra knapper når det er det som fungerer aller best fra et brukerperspektiv. Mange lærde mener at BMWs brukergrensesnitt med knapper og iDrive-hjul er noe av det mest brukervennlige bilbransjen har sett. Nå går man vekk fra dette for å lage noe som ser moderne ut og er billigere å produsere. Jeg håper denne trenden stopper og man går tilbake til flere knapper igjen. Gjerne kombinert med talestyring, som når det fungerer er ganske bra. Men bare som et tillegg til knapper, ikke i stedet for.
Jeg er ikke lærd, men på vår i3 synes jeg dette j*vla hjulet og idrive er noe dritt. Menyside etter menyside og fryktelig tungvindt og ulogisk. Tar meg i å gjøre samme blunder gang etter gang, selv etter snart 7 år med samme bil.

Teslaen vår er milevis over dette og mye mer brukervennlig og lett i bruk. Skjerm benyttes minimalt ved kjøring hos oss også, og om noe skal justeres benyttes de to scrolleknappene på rattet. Og vi har det som nå kalles veterantesla, altså pre facelift, med den "sirupstrege MCU1" (som er tilfredstillende kjapp hos oss).

Har kjørt norden rundt med denne tidligere og synes navigasjonen er noe av det beste jeg har vært borti. Eneste manglen er waypoints, altså mellomdestinasjoner, men det fungerer meget greit uten dette også. Taster inn destinasjon i forkant mens bilens står stille og den navigerer deg via kjappeste rute. Null stress.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

1317142119

Deler erfaringen tidligere nevnt om at brukervennligheten til BMW iDrive er overlegent det meste. Det er så enkelt å forstå at man sveiper til høyre/ned ved å snurre med klokken og motsatt når man snurrer mot klokken.

Har en bil med touchskjerm og selv om det er enkelt og intuitivt å bruke skjermen, så synes jeg det er bedre å bruke hjulet på BMWen.

Men problematikken kan jo unngås ved å forby å endre noe annet enn forhåndslagrede kanaler unntatt når bilen står i ro. På samme måte som man ikke kan se video unntatt når bilen står i ro. Stort sett burde det være mer enn nok. Å endre navigasjon, temperatur 9g andre innstillinger mens man kjører, er helt unødvendig IMHO.

hanche

Med forby, mener du at bilen skal forby det? Det er jo ikke lett for UP å sjekke hva du gjør med skjermen i bilen mens du kjører. Og hvis du ikke er alene i bilen, burde det jo være tillatt for passasjeren å justere på navigasjonen mens du selv fokuserer innbitt på veien og trafikken.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA