Elbil eller ej?

Startet av Palle22, mandag 08. februar 2021, klokken 21:45

« forrige - neste »

Palle22

Hej

Jeg skal have ny (brugt) bil i stedet for min Megane 3 fra 2012.

Den skal køre 30.000 km årligt (pendler 2 x 60 km landevej to-tre dage om ugen, kører 2 x 150 km motorvej en gang om måneden, derudover småture).

Vi har to børn på 3 og 7 i autostole. Ingen barnevogne eller lignende, men lidt weekend og feriebagage i ny og næ.

Vil en elbil kunne gøre mig glad, eller skulle jeg hellere købe diesel?

Jeg har fundet en Tesla model 3 Long Range FSD fra 2019, kørt 31.000 km til 415.000DKK.

Til samme pris kan jeg få en Volvo V90 inscription D4 med sportssæder fra 2017, kørt 44.000 km.

Begge biler kører godt, synes jeg, og jeg sidder godt i begge (er 193 cm).

Jeg har mulighed for at installere lader hjemme.

Hvad vil mon koste mig mest over 5 år? Og hvad vil jeg være mest glad for at køre i?

Håber, I kan hjælpe.
2021 Tesla model 3 LR 82kwh

turfsurf

Det kommer jo veldig an på hva du vektlegger. Men TM3 er mere responsiv og morsommere å kjøre. Og så slipper du å svinge innom bensinstasjon med jevne mellomrom. Volvoen er nok mere praktisk.

Selv har jeg ikke samvittighet til å kjøpe diesel når det finnes gode nok alternativer med batteri.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Palle22

Du har ret med benzinstationer - til gengæld skal jeg så huske at lade hjemme.

Men hvad vil mon koste mig mest i afskrivning, service etc?
2021 Tesla model 3 LR 82kwh

Vollis47

Vil si; kjøp elbil. Har selv Tesla etter BMW og Mercedes. Aldri mer fossilbil her hos oss. Lading hjemme går veldig greit.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

automat

Nå er jo strømmen ganske dyr i Danmark, så drivstoffbesparelsen blir ikke så stor som i Norge. Regn med at du trenger 2 kWh pr mil, eller ca 6000 kWh pr år. Strømmen koster vel oppunder 2DKK/kWh, så da blir det 12000DKK i året. Ved diesel: 3000 mil x 0,7l x 10.5DKK = 22000DKK pr år.

Bilene vil etter 5 år ha gått 180.000 - 200.000km. Så det spørs hvor mye restverdi du bør regne med. Jeg ville regnet med litt høyere restverdi for Tesla'en, fordi dieselbil kommer til å være veldig ut når du skal selge om 5 år.

Når det gjelder service, så tro jeg også Tesla'en vinner. Ingen store slitedeler, kun hjuloppheng og bremser. Fossilbiler med høy km.stand har lett for å dra på seg høye vedlikeholdskostnader.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Palle22

Mange tak for gode svar.

Jeg prøver lige et regnestykke:

Med et abonnement hos fx eON eller Clever kan jeg lade for 750,- DKK om måneden. Dertil skal jeg købe en ladeboks til 8.000,-

Det giver på 5 år 53.000,- incl. alt.

Med en diesel, der nok reelt går 15 km/l diesel á 8,5 DKK, og 30.000 km årligt:

5 år: 89.250,- DKK

Forsikringen vil koste det samme for begge biler.

Så, et samlet regnestykke for 5 år:

Tesla:
Købspris: 415.000
Brændstof: 53.000
Grøn afgift: 3.000
Service: 5.000 (et gæt)

I alt: 476.000,-

Volvo:
Købspris: 415.000
Brændstof: 89.250
Grøn afgift: 21.900
Service: 15.000 (et gæt)

I alt: 541.150 ,-

Går man ud fra, at gensalgsprisen er nogenlunde ens, er Teslaen altså 65.150,- DKK billigere på 5 år. 13.030,- om året, 1.085,- om måneden.

Har jeg regnet helt forkert?




2021 Tesla model 3 LR 82kwh

automat

Alt for lave vedlikeholdskostnader. På 180.000km må man regne med flere sett med dekk. Du må regne med å bytte bremseklosser og skiver. Støtdempere og deler i hjuloppheng. Ganske mye som kan begynne å dukke opp når biler passerer 130-140.000km. Særlig på fossilbiler.

Hvilke vedlikeholdsutgifter har du på bilen din i dag?

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: automat på mandag 08. februar 2021, klokken 23:39
Alt for lave vedlikeholdskostnader. På 180.000km må man regne med flere sett med dekk. Du må regne med å bytte bremseklosser og skiver. Støtdempere og deler i hjuloppheng.
Nå må du huske på at dette er ikke Norge med saltsørpe og hullete veier overalt.

Men ja ett par sett med dekk går nok med.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Palle22

Min nuværende bil har jeg kørt 180.000 km i. Jeg har vinter og sommerhjul, begge dele er skiftet to gange. Bremseklodser også.

Men bremser og dæk vil måske være nogenlunde det samme for begge biler - og måske nærmere 30.000 for fire sæt dæk og to sæt bremseklodser?
2021 Tesla model 3 LR 82kwh

Barfot

Input fra mine venner som driver verksted er at vedlikeholdsutgifter på bremser på el-bil er høyere enn på tilsvarende bensin/dieselbil. Dette på grunn av mindre bruk av bremser på elbil (mer regenerering) og bremsene "står seg faste".

Et annet moment i DK, om det er der du bor, er at forbruk på elbil går betydelig mer opp ved kjøring over 100 km/t enn på dieselbil, så kjører du mye på motorvei i 130 km/t, så er nok forbruket høyere enn hva vi ser i Norge.
Dette ser vi på alle testene der de er på motorvei i 110 km/t sone her i Norge også. En dieselbil vil ikke øke like sterkt i forbruk, men noe, selvfølgelig.

Også moment - mange elbiler har større dimmensjoner  på felg, dvs lavere profil på dekk enn mange andre biler --> dyrere dekk, men dette kan være marginalt.

Vedlikehold på hjuloppheng etc vil jeg påstå er mye likt, elbil har ikke noe fortrinn der.





Palle22

Tak for endnu et godt svar. Ja, jeg skal køre noget motorvej, men så længe jeg kan nå hjem og lade, er det ok. Mon ikke en LR kører tæt på 300 km ved 130km/t?

Fint at vide med bremserne og de øvrige udgifter til sliddele. Årligt service sparer man dog så på Tesla, og det kan nok løbe op i nogle tusinde på Volvoen.

Umiddelbart hælder jeg til Tesla - så er spørgsmålet jo, om jeg skal købe en ny 2021 model, eller en 2019/2020 model til en lidt billigere pris.

Mvh
2021 Tesla model 3 LR 82kwh

vuk013

Hei

Her er en kalkulator som viser forskjell i kostnader på bensin/diesel vs elbil:
https://www.smartepenger.no/105-kalkulator/1998-elbil-versus-vanlig-bil

Palle22

Tak! Ser ud som en besparelse på elbilen på 1100/måned, hvis værditab sættes til 40% på begge biler - den brugte Volvo V90 og en helt ny TM3 LR.
2021 Tesla model 3 LR 82kwh

Taffelman

Minimum 300,000 dkk i verditap på Volvo'n (9 år gammel dieselbil gått 200,000 km blir ikke enkel å selge i 2026)

Se på nye biler på lager hos Tesla. Ny TM3 SR+ til ca 360,000 DKK. Verditapet blir kanskje halvparten av Volvo'n.

TM3 SR+ har kanskje litt lite rekkevidde for å kjøre den ene månedlige langturen t/r uten lading, men det er vel lademulighet langs ruta eller på destinasjon?
X75D
TM3 LR AWD

Palle22

Ja, Volvoen vil måske nok falde mest i værdi. Så det regnestykket endnu bedre ud. Og ja, en SR vil kun gøre det endnu bedre. Hmm... Måske er merprisen for LR for stor. Jeg vil skulle køre lidt rundt på destinationen i forbindelse med de lange motorvejsture, så jeg vil nok skulle lade på turen op eller ned uanset. I hvert fald om vinteren.

Er der store forskel på udstyr ellers, på SR+ og LR? Der er vel kun firhjulstræk på LR, men hvad med kabine og interiør? Er det det samme?
2021 Tesla model 3 LR 82kwh

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA