Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjettinger?

Startet av unik42, mandag 08. februar 2021, klokken 09:19

« forrige - neste »

unik42

Noen som har et godt tips til type kjettinger og en god butikk å handle de fra? Har bestilt 19" vinterhjul, og trenger vel egentlig bare kjettinger bak.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Trond.m

#1
Sitat fra: unik42 på mandag 08. februar 2021, klokken 09:19
Noen som har et godt tips til type kjettinger og en god butikk å handle de fra? Har bestilt 19" vinterhjul, og trenger vel egentlig bare kjettinger bak.
Har du tenkte til å kjøre med kjettinger, eller er det bare for å komme opp en bakke. I så fall ville jeg brukt Autosock str 697. Kjøpte et par selv på Mekonomen for 638 kr. Synes det er greit å ha liggende i bagasjerommet, men erfaringsmessig er de ubrukt når jeg bytter bil. Kjører du mye på glatt føre, så ville jeg vurdert piggdekk. Har ikke Hakapellitta kommet med noen nye dekk for elbiler ? Men de leveres kanskje ikke i 255/50 R19 dimensjon som det skal være bak ?

hemi

har ikke ID4 AWD? vanligvis opplever jeg at bilen ligger på magen før man ikke kommer frem og da hjelper ikke kjetting uansett

unik42

Sitat fra: Trond.m på mandag 08. februar 2021, klokken 09:56
Sitat fra: unik42 på mandag 08. februar 2021, klokken 09:19
Noen som har et godt tips til type kjettinger og en god butikk å handle de fra? Har bestilt 19" vinterhjul, og trenger vel egentlig bare kjettinger bak.
Har du tenkte til å kjøre med kjettinger, eller er det bare for å komme opp en bakke. I så fall ville jeg brukt Autosock str 697. Kjøpte et par selv på Mekonomen for 638 kr. Synes det er greit å ha liggende i bagasjerommet, men erfaringsmessig er de ubrukt når jeg bytter bil. Kjører du mye på glatt føre, så ville jeg vurdert piggdekk. Har ikke Hakapellitta kommet med noen nye dekk for elbiler ? Men de leveres kanskje ikke i 255/50 R19 dimensjon som det skal være bak ?

Vi pleier å bruke kjettinger de siste 3 mila til hytta, typisk usaltet vei som ofte er veldig glatt i bakkene. Tidligere biler har jeg brukt hurtigkjettinger. Prøvde autosock, men jeg ødela begge to. Så jeg vil gjerne handle kjettinger.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

ENTO

«Kønig K- summit» er noe for seg selv.Noe dyre kanskje,men ser helt suverene ut. Se film på youtube.

Trond.m

#5
Ja, Autosock er nok ikke beregnet for å kjøre lenger enn noen hundre meter.
Fordelen er at de ikke kan ødelegge felgen. Er felgen til VW godkjent for kjetting ?

unik42

2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

RJK

Sitat fra: unik42 på mandag 08. februar 2021, klokken 11:37
Sitat fra: Trond.m på mandag 08. februar 2021, klokken 09:56
Sitat fra: unik42 på mandag 08. februar 2021, klokken 09:19
Noen som har et godt tips til type kjettinger og en god butikk å handle de fra? Har bestilt 19" vinterhjul, og trenger vel egentlig bare kjettinger bak.
Har du tenkte til å kjøre med kjettinger, eller er det bare for å komme opp en bakke. I så fall ville jeg brukt Autosock str 697. Kjøpte et par selv på Mekonomen for 638 kr. Synes det er greit å ha liggende i bagasjerommet, men erfaringsmessig er de ubrukt når jeg bytter bil. Kjører du mye på glatt føre, så ville jeg vurdert piggdekk. Har ikke Hakapellitta kommet med noen nye dekk for elbiler ? Men de leveres kanskje ikke i 255/50 R19 dimensjon som det skal være bak ?

Vi pleier å bruke kjettinger de siste 3 mila til hytta, typisk usaltet vei som ofte er veldig glatt i bakkene. Tidligere biler har jeg brukt hurtigkjettinger. Prøvde autosock, men jeg ødela begge to. Så jeg vil gjerne handle kjettinger.

Har du prøvd å vaske dekkene med dekkvask straks du kommer til "saltgrensa"?

Pendlet tidligere mellom Hamar og Otta, og på den tiden stoppet saltingen rett sør for Lillehammer. Da var det obligatorisk med dekkvask ved Circle K Strandtorget før jeg kjørte videre.

Salt, asfalt og annen dritt som setter seg på dekka er drepen for grepet så snart veiene ikke lengre er saltet. Da er det om å gjøre å få det vekk fortest mulig.

Har det alltid liggende i bilen om vinteren, og når det kommer såpass med snø at saltet ikke er spredd ennå, så er det kjempegreit for å komme seg løs om man sliter.

Har aldri måttet kjøre med kjetting med vanlig bil.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hemi

kjettinger på ikke hevet 4x4 bil virker rart ja, prøvd piggdekk?

evnt kanskje velge en bil med luftfjæring som kan heves?

unik42

#9
Hæ? Nå har jeg kjørt "vanlige" forhjulsdrevne biler i alle år, og vi kjører alltid piggfritt, og kjettinger har hjulpet oss ofte. Senest i fjor med Leafen min.

Så er det en del bakker innover Raundalen fra Voss som ikke er salta, men i stedet speilblank hardtråkket snø. Hver eneste vinter treffer vi folk som spinner i bakkene og kommer seg ikke opp. Stort sett har det gått bra med oss uten kjettinger og, men jeg har hatt med i tilfeller med nullføre der det er greit å ha kjettinger liggende i bagasjerommet. Det var for eksempel det i fjor, og vi sto mye i kø fordi bilene foran oss ikke kom seg opp. Og det tar jo bare fem minutt å slenge de på:

Fant noen her: https://www.thansen.no/bil/utstyr/vinterutstyr/snokjetting/19-dekk/255-55-19/kjetting-konig-xb16-265-tuv-v5117/n910588/pn910590
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

turfsurf

Sitat fra: ENTO på mandag 08. februar 2021, klokken 13:25
«Kønig K- summit» er noe for seg selv.Noe dyre kanskje,men ser helt suverene ut. Se film på youtube.
Hadde K-Summit til vår S85. Suverene til å komme seg løs med (pleide å parkere i motbakke, så de ble flittig brukt), men å kjøre med var håpløst. Kun hvis det er mye snø.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hemi

Leaf FWD er ganske håpløs vinterbil, men nye ID4'en din har vel 4x4 ? sleng på pigg i tilegg så slipper du kjetting styret

hakotorg

Den har bakhjulstrekk. Kommer med firhjulstrekk senere.

unik42

Nei, jeg har ikke det, og ikke har jeg tenkt å kjøpe bil med det. Vi kjører heller ikke med piggdekk, siden vi 99% av vinteren har plussgrader på vestlandet.

Kjettinger har fungert fint de få dagene med nullføre på veien til hytta, så jeg skjønner ikke hvorfor dere anbefaler andre ting. Jeg har nesten 30mil til hytta, hvor de siste tre, kanskje en uke om vinteren, har hardpakket glatt snø. Både Audi 80'en min, Sierraen jeg lånte en periode, Vectraen jeg hadde et år, Golfen, Passaten og Leafen min har fungert veldig fint på vinterføre, med unntak av de siste tre milene, kanskje en uke i året. Så da har jeg hatt kjettinger tilgjengelig. Ulempen nå er at ID4 kommer med gigasvære hjul (i forhold til de andre bilene jeg har hatt), og det betyr at de gamle kjettingene jeg kjøpte på en Esso i Odda for 20 år siden og Biltema-kjettingene jeg kjøpte noen år senere, ikke passer lengre.

Derfor spør jeg her. Jeg trenger ikke firhjulstrekk og jeg vil ikke ha piggdekk.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

magfred

#14
Jeg holder en knapp på König/Thule Easy-Fit SUV 255 (hvis det er 255/50-R19 som er korrekt dimensjon på bakdekkene). Enda enklere enn K-summit å sette på virker det som, og litt billigere. Felgene bør også være greit beskyttet når man monterer de medfølgende "plastknappene". Iflg manualen skal ID.4 klare kjetting som stikker ut opp til 12 mm fra dekket.

Men ser ikke ut som at det er noen norske distributører p.t., så må muligens bite i det sure eplet å bestille fra Amazon i Tyskland:

https://www.amazon.de/-/en/dp/B00EUV0G7W/ref=twister_B010UQP1N4?_encoding=UTF8&th=1

Fordelen med K-Summit er at det fortsatt er relativt enkel å legge på, og at man ikke trenger å tenke på hvor mye selve kjettingen stikker ut fra dekket (lite fare for at den tar borti fjæring/støtdemper når den ikke ligger på innsiden av dekket som vanlig kjetting gjør). Liker også at det er ingen fare for skade på felgen med disse montert.
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA