Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny i3 - leasing eller kjøp?

Startet av Bilblondie, søndag 07. februar 2021, klokken 16:49

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 09. februar 2021, klokken 19:40

Ikke engang i salgsannonsen klarer man å være ærlig, dersom det står "selges som den er". Det kunne like gjerne stått "jeg gir faen og gidder ikke fortelle deg mer om bilen enn absolutt nødvendig".
Pussig nok solgte jeg nettopp en i3 til en forhandler. Jeg hadde ikke nevnt "som den er" i annonsen siden det IMO er unødvendig, men her hadde de en standard kontrakt , hvor de krysset av "som den er".
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

I fare for å gjenta meg selv: teksten betyr ingen ting. Man forsøker å fraskrive seg et ansvar, men ansvaret ved en uforventet feil ligger fremdeles hos selger. Og jo, tingens forventede tilstand gjelder i en eventuell tvist.

Ting det er vanskelig å bevise var en feil ved ved overtakelse, blir ikke selgers ansvar. Ting som åpenbart selger burde vite om, blir selgers ansvar. Det er helt uavhengig av om du skriver "selges som den er" eller ikke.

Ikke engang i salgsannonsen klarer man å være ærlig, dersom det står "selges som den er". Det kunne like gjerne stått "jeg gir faen og gidder ikke fortelle deg mer om bilen enn absolutt nødvendig".

Du må gjerne gjenta deg selv, men det endrer ikke det faktum at du tar feil. Selger man en bil "som den er" så er man ikke ansvarlig for feil som oppstår når dette er feil man ikke visste om eller kunne forutse.

Les gjerne mer her; http://www.baatjuss.no/blog1.php/2020/12/11/opplysningsplikt-ved-salg-av-baat

Kjøpte en båt i fjor av en privatperson formidlet gjennom en profesjonell aktør (inklusive kontrakt og oppgjør) og sørget da for å få fjernet "som den er" (en del motstand fra formidler, men de ga seg). I praksis betyr det at jeg har et forbukerkjøp dekket av Forbrukerkjøpsloven og kan gå på BÅDE formidler og selger i fem år! Mitt råd; Kjøp gjennom en profesjonell aktør og sørg for at "som den er" IKKE er en del av kontrakten og selg privat med ordlyden "som den er".

At man ikke liker dette er greit nok, men loven er klar, heldigvis!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

moonbuggy

Sitat fra: arthur på onsdag 10. februar 2021, klokken 09:22
Mitt råd; Kjøp gjennom en profesjonell aktør og sørg for at "som den er" IKKE er en del av kontrakten og selg privat med ordlyden "som den er".
Da får du bare håpe at rådet ditt ikke følges. Du kan jo fort ende opp som kjøper av en selger som følger rådet ditt :P

arthur

Klart det er alltid en fordel å ha å gjøre med en motpart i kjøp og salg som ikke kjenner, eller skjønner, lover og regler og ikke vet sitt eget beste, ser den! :+1:
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

bobakka

Sitat fra: moonbuggy på onsdag 10. februar 2021, klokken 14:54
Mitt råd; Kjøp gjennom en profesjonell aktør og sørg for at "som den er" IKKE er en del av kontrakten og selg privat med ordlyden "som den er".
Da får du bare håpe at rådet ditt ikke følges. Du kan jo fort ende opp som kjøper av en selger som følger rådet ditt :P
Kjøp og salg er jo alltid forhandlinger hvor "som den er" inngår sammen med pris, overtakelse og evnt andre ting. Som selger ønsker jeg "som den er", som kjøper ønsker jeg ikke "som den er". Som kjøper kan jeg leve med "som den er" hvis jeg får et godt inntrykk av bilen. Som selger har jeg vanskelig for å se at det å selge med 2 års garanti for skjulte feil og mangler ikke er galskap. Med den gale kjøperen er jeg da i hardt vær.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

arthur

Viktig, nok en gang, å ikke blande begrepene garanti og reklamasjon (rett til å reklamere)!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

1317142119

I fare for å gjenta meg selv: teksten betyr ingen ting. Man forsøker å fraskrive seg et ansvar, men ansvaret ved en uforventet feil ligger fremdeles hos selger. Og jo, tingens forventede tilstand gjelder i en eventuell tvist.

Ting det er vanskelig å bevise var en feil ved ved overtakelse, blir ikke selgers ansvar. Ting som åpenbart selger burde vite om, blir selgers ansvar. Det er helt uavhengig av om du skriver "selges som den er" eller ikke.

Du må gjerne gjenta deg selv, men det endrer ikke det faktum at du tar feil. Selger man en bil "som den er" så er man ikke ansvarlig for feil som oppstår når dette er feil man ikke visste om eller kunne forutse.

Les gjerne mer her; http://www.baatjuss.no/blog1.php/2020/12/11/opplysningsplikt-ved-salg-av-baat

Kjøpte en båt i fjor av en privatperson formidlet gjennom en profesjonell aktør (inklusive kontrakt og oppgjør) og sørget da for å få fjernet "som den er" (en del motstand fra formidler, men de ga seg). I praksis betyr det at jeg har et forbukerkjøp dekket av Forbrukerkjøpsloven og kan gå på BÅDE formidler og selger i fem år! Mitt råd; Kjøp gjennom en profesjonell aktør og sørg for at "som den er" IKKE er en del av kontrakten og selg privat med ordlyden "som den er".

At man ikke liker dette er greit nok, men loven er klar, heldigvis!
Hbis du trykker på den lenken til Lovdata som ligger på "båtjuss", så ser du sort på hvitt hva "som den er" betyr. Det er på ingen måte noe annet enn et forsøk på ansvarsfraskrivelse som loven tar høyde for. Jeg kan i like stor grad reklamere på noe jeg har kjøpt av deg, som jeg har av en som ikke har "som den er" i kontrakten. Alt handler om forventningene til produktet basert på alder og forventet slitasje.

arthur

Med ordlyden "som den er" så kan du reklamere kun hvis det er skjulte feil eller mangler som selger ikke har opplyst om eller at varen ikke står i forhold til avtalt pris, men her er det mye skjønn ute og går og ikke hverken matematikk eller automatikk så i praksis en vanskelig sak for kjøper. Nei, du kan IKKE reklamere på at noe går i stykker etter tre måneder når dette er noe man må regne med ved et bruktkjøp og selger ikke kan klandres for å ha visst om var en (mulig) defekt ved salget.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Bilblondie

Hei alle - varsler om at jeg fikk solgt min bil, og at min nye i3 120 AH 2021-modell forventes levert om to uker! Jeg gleder meg som et lite barn haha. Takk for hjelpen her inne! Jeg er strålende fornøyd med valget.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA