Tips til beste bruktkjøp av Tesla..

Startet av RoundTrip, lørdag 06. februar 2021, klokken 12:20

« forrige - neste »

RoundTrip

Hei.

Har kjørt en Leaf 2013 modell fra den var ny. Batteriet er ned til rundt 100 km rekkevidde om vinteren, så trenger en bil nummer to. Vil gjerne ha en Tesla. 2-300 000. Tenkt på en brukt Model S. Noen som har peil på hvordan Model S aldrer? Vil det vært en bedre investering å gått for Model 3 siden den skal vare 1 million miles.. i følge Elon :)

Er det noe begrensning for hvor raskt Model S kan hurtiglade KW-vis. Kan det bli ett problem med en eldre bil?
Har også vurdert Enyaq, og PEUGEOT e-2008. Kanskje litt hjernevaska men redd andre biler vil falle i verdi i forhold til Tesla pga deres selvkjøringssystem og teknologi.

Anyway. Tar imot generelle råd for kjøp av bil nr 2.. Som da blir hovedbilen og Leafen degraderes.

Det viktigste er en el-bil som er en god fremtidsretta investering. Som varer noen år og girv mye for pengene..
Stord

2013, Dark Metal Grey, Tekna

Levert Juni 2013, kjørt 80K

turfsurf

TM3 virker å være en mye bedre designet bil enn TMS. Noen ulemper m.t.p. rust i karosseriet, men ellers stort sett fordeler. En eldre TMS gir deg fort uforutsette utgifter. Dørhåndtak, aircondition, luftfjæring (ikke på alle) og hjuloppheng ser ut til å være gjengangere.

Så lenge TM3 oppfyller dine bruksbehov, så er det en rimeligere bil å ha. TMS gir dog bedre komfort, bedre plass og mindre støy.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektrolux

Kjøpte selv en 2013 Tesla S med stålfjærer og alutak. Ellers full speck og med gratis Supercharging. Alle kjente feil er byttet på garantien som nå går ut.

Veldig fornøyd med bil og Tesla support. Også deleprisene virker "fornuftige", i alle fall sammenlignet med asiatiske biler.

Det aldrende batteriet lader med maks 86 kW men går raskt ned mot 65-55 kW. Likevel raskt nok til at vi ikke nøler med å kjøre Europa rundt.

Stor pluss for stort bagasjerom framme på eldre bakhjulsdrevne S. Det er spesielt nyttig når en sover i bilen, noe som er en annen nyttig egenskap.

Veldig glad vi valgte denne framfor Tesla 3, men håper likevel at en Aptera etterhvert kan overta oppgavene til Tesla S, nemlig lengre destinasjonsturer.

Til småkjøring er favoritten Smart ED, men grunnet innføring av bompenger også på elbil er den sitt bruk begrenset til innenfor bommene og en Buddy M9 med Diesel Eberspresher tar meg varmt og komfortabelt og helt uten timesregler og bomplasseringsstress gjennom den forhatte moderne bymuren.

Litt ironisk egentlig at jeg uten slike bommer kunne kjørt den mer miljøvennlige og tryggere Smart ED uten Ellen av Diesel.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

RoundTrip

Sitat fra: elektrolux på søndag 07. februar 2021, klokken 04:43
Kjøpte selv en 2013 Tesla S med stålfjærer og alutak. Ellers full speck og med gratis Supercharging. Alle kjente feil er byttet på garantien som nå går ut.

Veldig fornøyd med bil og Tesla support. Også deleprisene virker "fornuftige", i alle fall sammenlignet med asiatiske biler.

Det aldrende batteriet lader med maks 86 kW men går raskt ned mot 65-55 kW. Likevel raskt nok til at vi ikke nøler med å kjøre Europa rundt.

Stor pluss for stort bagasjerom framme på eldre bakhjulsdrevne S. Det er spesielt nyttig når en sover i bilen, noe som er en annen nyttig egenskap.

Veldig glad vi valgte denne framfor Tesla 3, men håper likevel at en Aptera etterhvert kan overta oppgavene til Tesla S, nemlig lengre destinasjonsturer.

Til småkjøring er favoritten Smart ED, men grunnet innføring av bompenger også på elbil er den sitt bruk begrenset til innenfor bommene og en Buddy M9 med Diesel Eberspresher tar meg varmt og komfortabelt og helt uten timesregler og bomplasseringsstress gjennom den forhatte moderne bymuren.

Litt ironisk egentlig at jeg uten slike bommer kunne kjørt den mer miljøvennlige og tryggere Smart ED uten Ellen av Diesel.

Takk for tilbakemelding. Vurderer å kjøpe brukt Model S nå. Orker du å ramse opp de "kjente tingene" som bør være fikset på en eldre Model S? :)
Stord

2013, Dark Metal Grey, Tekna

Levert Juni 2013, kjørt 80K

ToWalkOrDrive

Skeptisk. Jeg ville i hvert fall kjøpt en eldre enn 2015. Gikk fra 2014 S til Model 3P da den kom, og det har vært en annen verden med tanke på feil. Model 3 har omtrent ikke hatt noe gale, mens Model S hadde noe hele tiden som takluke som bøyde seg, utette lykter, motor måtte skiftes, gjentatte dørhåndtak-feil av ulike slag med sensorer, knekte ledninger, ute av posisjon osv.

Ett problem kan bli dersom forrige eier har hatt garasje, og
du ikke har det... føler mange av mine problemer var pga regn som fryser i løpet av natten.

Du kan lese om Model S-feil på følgende 288 sider:
https://elbilforum.no/index.php?topic=10160.0
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA