Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når bestilte du din TMY og når tror du at du får den?

Startet av kodax, onsdag 03. februar 2021, klokken 21:33

« forrige - neste »

beyma

Jeg bestilte min desember 2019 og håper at den kommer til sommeren. Er det jeg har fått beskjed om ihvertfall.

Det jeg er veldig spent på er om at det stemmer jeg at får satt på hengerfeste selv om det ikke var mulig å legge inn.

De har sagt at det skal være mulig, men det jeg har erfart å kjøpe en Tesla er jo at de har svært lite peiling.

Er jo en relativt dyr bil, så det er veldig rart med så lite info som de kan gi. Men sånn er det vel med firmaer som tråkker stien før alle.

Ladenettverket er hovedgrunnen for at jeg går for en tesla.

kodax

Sitat fra: beyma på fredag 12. februar 2021, klokken 11:09
Jeg bestilte min desember 2019 og håper at den kommer til sommeren. Er det jeg har fått beskjed om ihvertfall...
Har du fått beskjed om at den kommer til sommeren, eller har du lest at produksjonen er forventet å starte i midten av 2021?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Øyvind.h

Om Tesla holder fast ved at alle Y i Europa skal komme fra Berlin og ikke USA/Kina blir det nok ikke noen Y i Norge før godt utpå høsten. Kanskje tidlig vinter.
For å sikre seg kundene på ventelisten burde de nok shippe fra USA til de som vil ha bilen kjapt, og heller la de som gambler på et bedre produkt fra Tyskland vente til den fabrikken er klar.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Magnus Hansen

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 12. februar 2021, klokken 12:17
Om Tesla holder fast ved at alle Y i Europa skal komme fra Berlin og ikke USA/Kina blir det nok ikke noen Y i Norge før godt utpå høsten. Kanskje tidlig vinter.
For å sikre seg kundene på ventelisten burde de nok shippe fra USA til de som vil ha bilen kjapt, og heller la de som gambler på et bedre produkt fra Tyskland vente til den fabrikken er klar.

De ønsker vel å unngå å lage en egen europamodell i USA. Det er jo en del tilpasninger som må til. Men tror det hadde vært en bedre løsning for Tesla enn å begynne å lage Model Y i Berlin med «gamle» batterier og så bytte over til «nye».

turfsurf

Jeg tror at så lenge Tesla klarer å selge det de kan lage av TMY er det ikke mye vits i å shippe til Europa.   

Bestilte i mars 2020, kommer den før 2022 så kanskje vi hopper på. Avhenger og av priser og tilgjengelighet på alternativer. Mye interessant både fra Tesla og andre. Nå får vi snart TM3 som nr2 bil, erfaringen med den vil også spille inn på den avgjørelsen.

Har tidligere tenkt at to Teslaer er en for mye...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Sitat fra: turfsurf på fredag 12. februar 2021, klokken 13:01
Jeg tror at så lenge Tesla klarer å selge det de kan lage av TMY er det ikke mye vits i å shippe til Europa.   
Jeg kan for så vidt se poenget om de produserer alt hva de makter av Model Y i USA, uten mulighet til å oppskalere ytterligere.

Samtidig - jo lenger de venter jo færre på ventelisten vil ende med å kjøpe bilen, nettopp fordi det i Europa er flere gode konkurrenter i anmarsj/på plass allerede. Det kunne vært fornuftig å få over et lass med Model Y hit, for det er jo strengt talt ikke så veldig mange som skal til for å ta unna her. Det vil løfte Y frem i bevisstheten hos kjøperne. Ship over en 8-10.000 til Norge så har vi greit med biler noen måneder :) Men ja - de må vel sette litt justerte lykter på europeisk versjon, annen ladeport osv.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

JorEl

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 12. februar 2021, klokken 12:52
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 12. februar 2021, klokken 12:17
Om Tesla holder fast ved at alle Y i Europa skal komme fra Berlin og ikke USA/Kina blir det nok ikke noen Y i Norge før godt utpå høsten. Kanskje tidlig vinter.
For å sikre seg kundene på ventelisten burde de nok shippe fra USA til de som vil ha bilen kjapt, og heller la de som gambler på et bedre produkt fra Tyskland vente til den fabrikken er klar.

De ønsker vel å unngå å lage en egen europamodell i USA. Det er jo en del tilpasninger som må til. Men tror det hadde vært en bedre løsning for Tesla enn å begynne å lage Model Y i Berlin med «gamle» batterier og så bytte over til «nye».
Slettet min egen post der jeg nevnte Plaid og Plaid+, mtp forskjellige batterier. Tenkte lite/dårlig eller litt for fort ::) Jeg har jo vært enig at model Y blir produsert med de nye batteriene :-[ Pga logistikken. Men det er jammen ikke lett å vite hva som skjer, synes jeg.
Er det noen som vet helt sikkert hvor modelS Plaid og Plaid+ vil bli produsert? Tenker da på de bilene som skal til Europa. For når Tesla lager to "forskjellige" biler av modelS, så kan de vel gjøre det med modelY? Videre så har jeg også blitt arrestert/opplyst om at det blir mangel på batterier fremover, så kanskje Tesla føler behov for å være litt smidige og kreative med hvilke batterier som skal settes i bilene?
En annen ting jeg lurer på, er om det egentlig spiller noen rolle om det blir gamle batterier, for de som er opptatt av ladehastighet. Ser for meg at det er tykkelsen på ledninger og kontakter som kanskje er det som teller? De "gamle batteriene" er jo egentlig ikke gamle lenger når de får ny kjemi?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

turfsurf

Sitat fra: JorEl på fredag 12. februar 2021, klokken 14:30
En annen ting jeg lurer på, er om det egentlig spiller noen rolle om det blir gamle batterier, for de som er opptatt av ladehastighet. Ser for meg at det er tykkelsen på ledninger og kontakter som kanskje er det som teller? De "gamle batteriene" er jo egentlig ikke gamle lenger når de får ny kjemi?
Det er stort sett batteriene og kapasiteten til kjølingen som bestemmer. Ledninger og isolasjon er relativt trivielt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Autowinder

Sitat fra: REN-BIL på fredag 05. februar 2021, klokken 20:50
Fun fact: dersom jeg hadde kjøpt Tesla aksjer i stedet for forskuddsbetalingen på 15.000 kr for snart 2år siden, så hadde jeg sittet med 225.000 kr i hånda nå. Damn...

Burde vel solgt de aksjene da i uke 2/2021 og så putta dem i Bitcoin 😉
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

REN-BIL

Sitat fra: Autowinder på fredag 19. februar 2021, klokken 11:09
Sitat fra: REN-BIL på fredag 05. februar 2021, klokken 20:50
Fun fact: dersom jeg hadde kjøpt Tesla aksjer i stedet for forskuddsbetalingen på 15.000 kr for snart 2år siden, så hadde jeg sittet med 225.000 kr i hånda nå. Damn...

Burde vel solgt de aksjene da i uke 2/2021 og så putta dem i Bitcoin 😉

Tesla har jo kjøpt masse bitcoins, så indirekte eier jo aksjonærene en del av disse :) Men stigningen på bitcoin har vel overgått Tesla så langt i år. Aller ropte om st det var galskap før Jul, men galskapen bare fortsatte :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA