Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil eget AS

Startet av ossi, onsdag 03. februar 2021, klokken 19:09

« forrige - neste »

ossi

Er det noen som har finregnet på elbil i eget AS, evt sml med tilsvarende elbil som privateid, evt fossilbil som privateid. Om noen evt har lyst til å dele et regneark som illustrerer hadde det vært rått

Thomas Parsli

Når jeg regnet på det siste (tre år siden) kom jeg til rundt 15.000,- billigere per år på en relativt dyr bil (Model X).

* Kapitalkostnadene overgår alle andre kostnader (100-150.000,-/år)
* Fordelsbeskatningen er ganske lik (60% vs 75%)
* Forsikringen på firmabil er en del dyrere (tilsvarer nettobesparelsen på punktet over)
* Verditapet dekker du jo selv, uansett...

Hvis du finner en detaljert beregning, er jeg veldig interessert :D

Denne (fra 2019) viser de store tallene (skatt og arbeidsgiveravgift):
https://www.visma.no/blogg/velg-elbil-som-firmabil/

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

ossi

Takk for svar. Tallene bør jo være relativt sammenlignbare med min E-tron, men du har sammenlignet med en tilsvarende dyr dieselbil i AS? Jeg er for så vidt enda mer interessert i å sammenligne med å eie dieselbil eller elbil i samme prisklasse utenfor AS

Thomas Parsli

Sitat fra: ossi på torsdag 04. februar 2021, klokken 14:36
Takk for svar. Tallene bør jo være relativt sammenlignbare med min E-tron, men du har sammenlignet med en tilsvarende dyr dieselbil i AS? Jeg er for så vidt enda mer interessert i å sammenligne med å eie dieselbil eller elbil i samme prisklasse utenfor AS

Jeg så kun på elbil, siden fossilbil var (og er) uaktuelt ;)

Eneste forskjellen er vel statens satser (fordelsbeskatning), som i utgangspunktet er 60% av listepris på elbil og 75% på fossil?

Dyrere bil gir litt større besparelse.


2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

elektrolux

#4
Fordelene forvitrer

https://www.elbil24.no/nyheter/elbil-som-firmabil-det-kan-bli-dyrt-i-2022/74629929

Likevel består noen fordeler.

- Firmaelbilen/MC avskrives med en årlig sats over så lite som 5 år???. Det betyr at den etterhvert kan kjøpes ut med god rabatt. 600 000 kr blir da raskt en mer spiselig pris en kan kjøpe ut gliset for.

https://centiga.no/blogg/avskrivning-av-bil/

- Alle kostnader til drift føres til fradrag på bedriftens overskudd. Det betyr mindre skatt. Det bemerkes at mva ikke trekkes som mva, men som kostnad. Altså et dekk til 1250 kr utgiftføres med kr 1250.- ikke 1000 kr pluss 250 i mva. 

- Påslaget i lønna skattlegges med alle satsene for skatt og gir da pensjonspoeng slik jeg har forstått det?

I så fall er det en genial måte å spare til tidlig/økt pensjon uten å måtte ta ut høy lønn:

https://www.nav.no/no/person/flere-tema/arbeid-og-opphold-i-norge/relatert-informasjon/trygdeavgift

Slikt sett blir jo de nye reglene fordelaktige for de som har firmaelbil/MC i eget AS og samtidig sliter med å få de private kostnadene til å strekke til. ;)


Fint om noen experter på dette kan spesifisere/korrigere.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

josefrudolf

Jeg vurderte dette med min regnskapsfører i mars i år, men kom frem til at det var bedre å ta privat for da kunne jeg ta lån med sikkerhet i bolig, (altså øke boliglånet https://xn--lnmedsikkerhetibolig-wzb.no/) og bake den inn der. Så jeg eier den rent formelt privat da det ble billigst. Har du pengene ledig i et AS er det kanskje lurt med en annen måte dog.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA