Model 3 Performance 2021 - Ustabil ved akselerasjon og nedbremsing?

Startet av TeslaJohan, onsdag 03. februar 2021, klokken 09:41

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Noen som klarer å finne videoen hvor Teslabjørn kjører på frosne dekk som ikke lenger er runde (etter å ha overnattet i bilen)?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Handyman

Denne?

https://youtu.be/capOgUHPz9Q
Samme som skjer med hjulene på fly som har stått parkert i kulda gjennom natta.
Noen ganger rister det så fælt at man skulle tro at flyet kunne falle fra hverandre.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

TeslaJohan

Mulig det er dekkene som er problemet. De avviker dog ikke fra originale tm3 dekk/felg på størrelse/innpress.
Satte opp trykket til 45 PSI for noen uke siden, hadde på 43 før det. Verdt å øke enda litt mer kanskje.

Kun kjørt Nokian Hakkapellita-serien de siste 10+ årene. Mulig det gjør en bortskjemt  :D

Thomas Parsli

Sitat fra: TeslaJohan på onsdag 03. februar 2021, klokken 18:39
Satte opp trykket til 45 PSI for noen uke siden, hadde på 43 før det. Verdt å øke enda litt mer kanskje.

Dekkprodusenter anbefaler stort sett å øke trykket med 10% på vinteren, spesielt når du kjører på sporete veier.

Fyller du luft ved rundt 0 grader, er trykket for lavt ved -25.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Marzo

emmern

Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

thomas77

Har en TM3LR med 18" Hakka R3 piggfrie dekk. Opplever akkurat det samme der, bakenden slenger veldig lett ut ved akselerasjon og (mer alvorlig) ved regenerering.

Spesielt at regenerering primært går på bakdekkene er helt høl i huet og kan umulig være spesielt trygt. I praksis så vil bakenden gå sidelengs mellom det punktet du løfter av på gassen og går over på bremsene.

Du kan like kjøreegenskapene så mye du vil, men Teslabjørn sine bemerkninger skyldes ikke bare dårlige vinterdekk.
2021 Tesla Model 3 LR

Handyman

Sitat fra: thomas77 på torsdag 04. februar 2021, klokken 16:47
Spesielt at regenerering primært går på bakdekkene er helt høl i huet og kan umulig være spesielt trygt. I praksis så vil bakenden gå sidelengs mellom det punktet du løfter av på gassen og går over på bremsene.
Den vil bare slå ut så mye som stabiliseringssystemet tillater. Og det er ikke mye.
Jeg kjører bare med regen på Low hele året, og har aldri hatt sleng av betydning på bakenden pga regen. 3dje vinteren nå, og er på fjellet minst annenhver helg. Og ja... har også kjørt på skikkelig glatt føre.
Jeg er ikke i mot en "Winter mode", men har ikke følt behovet.

thomas77

Sitat fra: Handyman på torsdag 04. februar 2021, klokken 17:01

Den vil bare slå ut så mye som stabiliseringssystemet tillater. Og det er ikke mye.

Håper du har rett - men jeg har ikke lyst til å finne ut av det for å si det sånt.
2021 Tesla Model 3 LR

Handyman

Sitat fra: thomas77 på torsdag 04. februar 2021, klokken 17:05
Sitat fra: Handyman på torsdag 04. februar 2021, klokken 17:01

Håper du har rett - men jeg har ikke lyst til å finne ut av det for å si det sånt.
Jeg har testet det i trygge omgivelser og sliter virkelig med å få bakenden ut av betydning. Alle burde gjøre seg kjent med hvordan bilen reagerer på glatta. Finn en trygg plass og lek deg litt.

emmern

Har installert Scan My Tesla, og bilen kjører praktisk talt på motoren bak hele tiden, uansett hastighet.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

daktari

Sitat fra: Marzo på torsdag 04. februar 2021, klokken 09:19
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 04. februar 2021, klokken 09:02
Fyller du luft ved rundt 0 grader, er trykket for lavt ved -25.

Helt til man begynner å kjøre :)
Nei, det er dekktrykk ved kalde dekk som gjelder. Ikke etter kjøring. Nominell verdi tar høyde for varmeutvikling.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA