Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2021 Refresh - verditap og moms

Startet av ……., mandag 01. februar 2021, klokken 23:29

« forrige - neste »

…….

.

Contango

Sitat fra: Questerre på mandag 01. februar 2021, klokken 23:29
Hvis noen har sett statistikk på verditap av tidligere versjoner av Model S så hadde jeg satt pris på en link.
Krevende oppgave for prisene har variert voldsomt. Kjøpte en S75D som falt med  150' på ett år fordi Tesla reduserte prisen kraftig. De som kjøpte 100D etter intro av Raven hadde derimot nesten ikke verdifall første året. Jeg tror du skal legge til grunn at refresh ikke er noe billig kjøp dersom mva ikke kommer. Det tilsier også USA priser som er vesentlig lavere enn her.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

turfsurf

Tror jeg ville regnet med ca normalt verditap. Mva blir vel gradvis, dvs på beløp over 600k f.eks. Da gir det ikke så stort utslag.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorEl

Håper ikke Tesla venter med valutta-justering til etter nyttår. Kanskje de tror det er et smart grep, og at vi nordmenn vil gå "mann-av-huse" for å ungå MVA.
Jeg tror desverre, at det kan bli litt mva, slik at man kan få flytte litt tall i statsbudsjettet, og samtidig "ta disse rikingene" som handler disse dyre elbilene.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Sandvika

Det jeg ville sett på her er differansen mellom US pris og NO pris. Per nå er den nærmere 200.000,-.
Dette er unormalt, og kan være endel av en strategisk prisingstrategi for å justere ned etterspørsel etter nye modeller til bilene faktisk begynner å bli tilgjengelig og lager av eksisterende modeller er redusert.

Tenker derfor at din største risiko, uavhengig av mva og kurs, vil være at tidlig i 2022, når de ivrigste innovatørene har fått sine biler både i USA og Norge så er det stor risiko for at Tesla vil utligne denne differanse. Resultatet kan da fort være en betydelig prisreduksjon.   

JorEl

Risikoen slik jeg ser det, er at det blir vanskelig å få en veldig god pris i år, og neste år.  ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

arvid44

Jeg ønsker å bytte fra 2017 MS75D til nye
MS LR , men gjør ikke det før ny MS selges
til rundt 720'ish.  Vet ikke hvor lenge
jeg må vente til prisen er riktig, så mulig jeg må ta ut en «ventepølse» inntil videre.


Sent from my iPhone using Tapatalk

overskyet

Sitat fra: arvid44 på tirsdag 02. februar 2021, klokken 13:11
Jeg ønsker å bytte fra 2017 MS75D til nye
MS LR , men gjør ikke det før ny MS selges
til rundt 720'ish.  Vet ikke hvor lenge
jeg må vente til prisen er riktig, så mulig jeg må ta ut en «ventepølse» inntil videre.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tror du kommer til å bli skuffet hvis du skal vente.

daktari

Det enkleste er vel å titte litt på finn.no og se på bruktprisene. S90D fra 2017 koster nå ca 500.000 (de som blir solgt). Dette var biler til ca 900.000 nye i 2017.

Er det grunn til å tro at refresh S skal holde bedre på bruktverdien når det nå skal komme en 3-4 konkurrenter til på markedet?

Dagens priser har en høyere dollarkurs enn gjeldende, men det kan gå begge veier.

Jokeren kan være m.v.a., men dette er høyst usikkert. Mange partier har leflet med tanken om mva. 25% høyere pris vil gjøre nye biler usalgbare. Dette taler for et kjøp uansett pris, men også usikkerhet her. (Rent teknisk; vil et mva.-forslag  kunne tre i kraft før  sommeren 2022? da man må lage en forskriftsendring, sende på høring i 12 uker, bearbeide osv. Vedtak i statsråd april/mai 2022 kanskje? Eller holder det å flagge dette i st.prp 1 2022? Men det er jo dagens regjering som legger grunnlaget for statsbudsjettet, så ved regjeringskifte er det begrenset hvilke krumspring man kan ta med bare 1 måned etter skiftet.)
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

arvid44

Sitat fra: overskyet på tirsdag 02. februar 2021, klokken 13:34
Sitat fra: arvid44 på tirsdag 02. februar 2021, klokken 13:11
Jeg ønsker å bytte fra 2017 MS75D til nye
MS LR , men gjør ikke det før ny MS selges
til rundt 720'ish.  Vet ikke hvor lenge
jeg må vente til prisen er riktig, så mulig jeg må ta ut en «ventepølse» inntil videre.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tror du kommer til å bli skuffet hvis du skal vente.
Mulig jeg blir skuffet, men kan jo håpe på at $ kursen går ned i forhold til Nok om en stund.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jon65

Sitat fra: daktari på tirsdag 02. februar 2021, klokken 14:25
Det enkleste er vel å titte litt på finn.no og se på bruktprisene. S90D fra 2017 koster nå ca 500.000 (de som blir solgt). Dette var biler til ca 900.000 nye i 2017.

Dette er jo også omtrent akkurat samme prosentvis nedskrivning som er vanlig å regne på biler ellers (fossilbiler) så er jo sikkert et greit utgangspunkt.

Før eller siden kommer det vel til å bli innført mva og høyere nybilpriser vil jo bidra til å holde bruktprisene oppe. Men det er jo også en haug andre faktorer som sikkert kan påvirke vel så mye som valutakurser, andre konkurrerende modeller, generell utvikling av nye modeller, den økonomiske situasjonen i Norge osv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA