Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er Max et godt tilbud? Eller er 1st standard god nok?

Startet av Elektro12, mandag 01. februar 2021, klokken 19:16

« forrige - neste »

Bjoris

#30
Blir iallefall interessant å se, det kan jo være at VW tenker at de prissensitive på AWD skal velge Enyaq også og at VW GTX blir en mer eksklusiv sak.

Jeg mener du får mye bil i Enyaq AWD for ca 520 om du får disse små % i rabatt som alle kan få forstår jeg om arbeidsgiver signere på dette skrivet om at du mottar kjøregodtgjørelse i jobbsamenheng som jo de fleste av oss gjør. Forstod det var umulig å forhandle seg til noe som helst rabatt uten dette, men jeg har ikke gått dem så hardt på klingen da jeg ikke vet om det blir aktuelt. Må få prøvd IDen først.

Det jeg syns er bra med Enyaq er at du kan få akkurat det utstyr du syns er viktig. F.eks MÅ du ta med panoramatak på ID4 om du skal over Business. Nå kunne du vel få elseter på Business, men da e det full pakke
med el på begge sider til 11.500, jeg syns el på førersete er nok slik det er std. i Enyaq. Går du på Tech kommer jo HUD etc som jeg egentlig ikke syns er verd pengene, men area view kunne jeg godt tenkt meg, fruen syns slikt er veldig greit. På Enyaq til 520 har en med både el-førerseter og area view f.eks... I tillegg har den standard både Matrix, Side assist og Travel assist og 3 sone klima (ville ikke valgt det selv), men poenget er at dette er en meget godt utstyrt bil, for 520 har jeg også med familiepakke med lading i baksete som jo er ett must, deling i bagasjerom som ikke er mulig å få på 1ST er også med så det blir egentlig langt fra feil å velge Enyaq som AWD mener jeg, mer usikker på den som RWD da det blir så liten forskjell mellom AWD og RWD samt at den som RWD blir så mye dyrere enn 1ST.

Tror derfor det var helt rett av de som gikk for 1ST heller enn Enyaq, men min spådom er at det neppe blir så lukrativt å gjøre det samme på AWD, jeg tror det blir omvendt på AWD.

MEN, selv om jeg syns Enyaq så helt super ut i starten så er jeg usikker på om jeg ikke syns den allerede er litt kjedlig ifht ID4:)

Vi får se, en veldig rimelig 1ST til AWD kommer har egentlig vært min plan hele tiden så sånnsett går dette veien, uansett om ID4 AWD blir dyr eller ikke, jeg tror ikke ID4 frister så mye over Enyaq at jeg vil legge 50 kNOK pluss på den selv med noe mer utstyr.

Det mest sannsynlige er uansett at vi bare beholder 1ST da dette ble enn fin pakke som er god nok for oss, så kan vi heller velge noe helt annet om noen år når alt er snudd på hodet igjen:)






Elektro12

Jeg fikk en avtale på ID4 som gjør at jeg betaler under 400 for bilen om man se bort fra vinterhjul. Det er ståstedet jeg vurderer ut fra. Da er 515 som Enyaq lander på ganske mye dyrere, men du har rett i at jeg da kan tikke de boksene jeg ønsker.

1 ST Max er ikke interessant da jeg ikke ønsker panoramatak som lekker i fremtiden, 21 tommere som går på fortauskanten++

Men ID4 ser freshere ut enn Enyaq. Uten tvil, men på den annen side er jo ikke 100 lapper SÅ mye penger heller. Men igjen - man er jo langt på vei på en elbil nr 2 med mellomlegget.

Olemann

#32

Helt enig i design, Enyaq ser ut som en bil designet av en fyr som gjerne skulle jobbet på Lamborghini, men ikke fikk jobben - av forståelige grunner ;D

Vel 100 Frogner-tiere er endel penger, mye alternativ gøy man kan ha for det.


Sitat fra: Elektro12 på tirsdag 09. februar 2021, klokken 17:47
Men ID4 ser freshere ut enn Enyaq. Uten tvil, men på den annen side er jo ikke 100 lapper SÅ mye penger heller. Men igjen - man er jo langt på vei på en elbil nr 2 med mellomlegget.

Elektro12

Sitat fra: Olemann på tirsdag 09. februar 2021, klokken 18:48

Helt enig i design, Enyaq ser ut som en bil designet av en fyr som gjerne skulle jobbet på Lamborghini, men ikke fikk jobben - av forståelige grunner ;D

Vel 100 Frogner-tiere er endel penger, mye alternativ gøy man kan ha for det.


Sitat fra: Elektro12 på tirsdag 09. februar 2021, klokken 17:47
Men ID4 ser freshere ut enn Enyaq. Uten tvil, men på den annen side er jo ikke 100 lapper SÅ mye penger heller. Men igjen - man er jo langt på vei på en elbil nr 2 med mellomlegget.

Absolutt. Og bilene gjør jo stort sett samme jobben - og jeg tror som nevnt 1st standard blir billigere å fikse på om noen år. Kjempeflott bil til 400 tusen etter min forstand. God valuta for pengene sett opp mot de som kjøpte Golf med halve rekkevidden for 290-330 tusen ganske nylig.

ENTO

#34
Ja det er ikke til å komme bort fra: Skoda er jo VW på alt untatt design. Det ligger noe østeuropeisk i design til alle Skoda og slik skal det jo være hvis ikke så hadde det ikke vært Skoda. Synes «Eniakk»  eller hvordan man skriver det, er veldig rett i streken på design. Nesten plagsom å se på. Det er rette streker hele veien.
Som en tester på youtube sier om id4 «everything is beutiful» (Alaatin61)

Luna

For meg var Max et "godt tilbud". Skoda sitt disign likte jeg ikke så den er utelukket når jeg skulle kjøpe bil. Når jeg ser fronten til Skoda er det noe som skurrer. Men det er jo individuelt om man liker bilen eller ikke. Audi ble for dyr for meg, selv om jeg liker sportsback bedre enn ID.4, gjerne den nye Q4, sportsback når den kommer. Men den blir nok også for dyr for meg.

Bjoris

Kanskje litt blubben ID5, men ja, så ikke så ille ut i hvit syns jeg:)

hELgenen

Her er et annet "konsept" bilde av ID.5

For de som liker sportsback som alternativ ser jo ikke den så gal ut synes nå jeg.



Bjoris

Den hvite tror jeg ikke er konseptbilde da detaljene ellers ser helt likt ut som på dagens ID4, men enig. Ser ikke veldig dårlig ut, men veldig vanskelig for meg å se hvorfor en skulle velge denne fremfor SUV versjonen, men jeg ser helt likt på det på ETron også, ser ingen fordel med Sportsback og ikke syns jeg den blir finere heller...

Trond.m

Det virker som en dårlig deal å betale ekstra for å få en mindre praktisk bil som ellers er teknisk lik. Men det fine med coupe er at man slipper at bakruta dekkes av snø og skitt.

hELgenen

Sitat fra: Trond.m på tirsdag 16. februar 2021, klokken 13:01
Det virker som en dårlig deal å betale ekstra for å få en mindre praktisk bil som ellers er teknisk lik. Men det fine med coupe er at man slipper at bakruta dekkes av snø og skitt.

Og rekkevidden er kanskje noen få km lengre pga. designet - var i alle fall slik med e-tron sportsback.
Men at coupe skal koste mer en SUV er litt uvant  - historisk har suv/stasjonsvogner alltid vært litt dyrere - men med Audi E-tron Sportsback var det motsatt. De fleste vil vel tippe det her også? Jeg aner ikke prisbildet på id.5 vs id.4 - noen som vet eller tør mene noe?


Luna

Jeg syntes ID.5 blir en pen bil. Men jeg kan ikke vente lengere så det ble ID.4. Det kommer alltid nye pene biler. Men syntes også ID.4 er en pen familiebil. Da fortrinnsvis MAX utgaven som har glasstak.

Trond.m

Jeg forventer at id.5 koster mer enn id.4. At det går med mindre stål er nok av mindre betydning, og grunnen til høyere pris er at volumet er lavere.
Det er det samme med Mercedes GLC SUV vs. Coupe. At Stasjonsvogner historisk kostet mer enn sedan hadde nok også med salgsvolum å gjøre.

Electric cars in Norway

Ja, at id.5 blir dyrere, det antar vi jo trolig, siden den er presentert som mer sportslig enn id.4.

https://www.elbil24.no/nyheter/her-er-vw-id5/72863051

hELgenen


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA