Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er Max et godt tilbud? Eller er 1st standard god nok?

Startet av Elektro12, mandag 01. februar 2021, klokken 19:16

« forrige - neste »

Øyvind.h

De 4000 får en jo tilbake om en ikke vil ha bilen, så det er helt problemfritt :)
Har en reservasjon inne selv som jeg er langt ifra sikker at realiseres. Enyaq ender på ca 580 uten vinterdekk med bra spekk, før rabatter. Får jeg et godt tilbud på ID4 blir det en sånn. Blir den dyr og uten særlig rabatt blir det ikke den. Mye annet spennende 4wd på vei nå :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

#61
Ja, etter å ha prøvekjørt iX3, så synes jeg den har blitt et veldig godt alternativ til id.4 RWD. Etter prøvekjøring er min vurdering at den virkelig holder drt den lover. Kjørte i snøvær og dårlig føre i dag og oppsøkte de bratteste bakkene jeg vet om i Bærum. Stoppet i de bratteste bakkene der man normalt har store problemer med å komme opp med forhjulsdrevne biler, selv med god fart. Null problem å komme i gang igjen. Forbruk etter 1 time blandet kjøring var 21,0 kwh/100. Veldig bra med det føret som var i dag. Men 1st er i en helt annen klasse, og der kan jeg ikke se noen direkte konkurrenter i dag.

Hanhijnn

Sitat fra: hELgenen på onsdag 17. februar 2021, klokken 16:02
Sitat fra: Hanhijnn på onsdag 17. februar 2021, klokken 15:31
Sitat fra: hELgenen på onsdag 17. februar 2021, klokken 08:30
Sitat fra: Hanhijnn på onsdag 17. februar 2021, klokken 08:16

Har du bestilt 4wd? Er det i hele tatt noen som gjør det når VW ikke kan oppgi prisen?
Var inne på konfiguratoren nå, men syns den er totalt forvirrende. Hvilken av de 7 (?) versjonene skal man bruke som utgangspunkt? Vi skal ha 4wd, men prisen på det? Prisen på bilene???

Ingen som kan bestille 4WD versjonen ennå - det er kun reservasjon mot et refunderbart beløp (4000,-) . Dvs
forhandlere bruker vel ordet forhåndsbestilling - men ingen avtale ligger i bunn - ingen pris,ingen utstyr osv er avtalt

Så hvis man skal ha en SUV med 4wd så blir ID.4 ren gambling altså. Greit å vite. Jeg gambler ikke med så store summer. Neitakk!

Kan du forklare nærmere?
Dersom du vil prøvekjøre først 4wd varianten må du nok vente en stund ja.
Å kjøpe ny bil skal ikke være gambling og ser utfordringen med å kjøpe bil uten å prøve.
Dessverre har det vært slik lenge med nye elbiler.

Hvis man er ute etter å kjøpe en familieSUV med 4wd, og blir anbefalt å kjøpe en ID.4. OK, man får hjelp til å tråkle seg gjennom utstyrsvarianter og ekstrautstyr, og har til slutt spec'et opp bilen slik man vil ha den. Den blir noe dyrere enn man ønsker, men OK. 4wd bestilles selvfølgelig, selv om man ikke aner prisen, men satser på at den blir overkommelig.
Men så viser det seg noen måneder senere at prisen ble uforholdsmessig dyr når prisen for 4wd ble lagt til.
Hva gjør man da? Man har jo solgt den gamle bilen, og er avhengig av å få tak i ny familiebil innen kort tid. Slik gambling funker ikke for oss, men er kanskje OK for VW-folket?
2012-mod. Nissan Leaf
2017-mod. Mitsubishi Outlander PHEV
2021-mod. Tesla Model Y bestilt

hELgenen

Sitat fra: Hanhijnn på torsdag 18. februar 2021, klokken 07:33
Hvis man er ute etter å kjøpe en familieSUV med 4wd, og blir anbefalt å kjøpe en ID.4. OK, man får hjelp til å tråkle seg gjennom utstyrsvarianter og ekstrautstyr, og har til slutt spec'et opp bilen slik man vil ha den. Den blir noe dyrere enn man ønsker, men OK. 4wd bestilles selvfølgelig, selv om man ikke aner prisen, men satser på at den blir overkommelig.
Men så viser det seg noen måneder senere at prisen ble uforholdsmessig dyr når prisen for 4wd ble lagt til.
Hva gjør man da? Man har jo solgt den gamle bilen, og er avhengig av å få tak i ny familiebil innen kort tid. Slik gambling funker ikke for oss, men er kanskje OK for VW-folket?

Det er ikke slik det fungerer - du betaler 4000 kroner for å få tidlig tilbud om å inngå kjøpekontrakt senere - selvfølgelig får du oppgitt den fulle prisen ved inngåelse av kontrakt, samt at du får en antatt leveringsdato. De 4000 kronene er refunderbare - så dersom du synes prisen blir for høy - så trenger du ikke inngå kontrakt og får pengene tilbake. Ingen inngår kontrakt uten å vite prisen.

Hanhijnn

Sitat fra: hELgenen på torsdag 18. februar 2021, klokken 07:47
Sitat fra: Hanhijnn på torsdag 18. februar 2021, klokken 07:33
Hvis man er ute etter å kjøpe en familieSUV med 4wd, og blir anbefalt å kjøpe en ID.4. OK, man får hjelp til å tråkle seg gjennom utstyrsvarianter og ekstrautstyr, og har til slutt spec'et opp bilen slik man vil ha den. Den blir noe dyrere enn man ønsker, men OK. 4wd bestilles selvfølgelig, selv om man ikke aner prisen, men satser på at den blir overkommelig.
Men så viser det seg noen måneder senere at prisen ble uforholdsmessig dyr når prisen for 4wd ble lagt til.
Hva gjør man da? Man har jo solgt den gamle bilen, og er avhengig av å få tak i ny familiebil innen kort tid. Slik gambling funker ikke for oss, men er kanskje OK for VW-folket?

Det er ikke slik det fungerer - du betaler 4000 kroner for å få tidlig tilbud om å inngå kjøpekontrakt senere - selvfølgelig får du oppgitt den fulle prisen ved inngåelse av kontrakt, samt at du får en antatt leveringsdato. De 4000 kronene er refunderbare - så dersom du synes prisen blir for høy - så trenger du ikke inngå kontrakt og får pengene tilbake. Ingen inngår kontrakt uten å vite prisen.

Men når får man oppgitt den endelige prisen (inkludert 4wd)? Hvor lenge skal man vente? Hvorfor i all verden holde den prisen hemmelig???
2012-mod. Nissan Leaf
2017-mod. Mitsubishi Outlander PHEV
2021-mod. Tesla Model Y bestilt

hELgenen

Tror prisene settes ut fra konkurranse situasjonen, valuta kurs,innkjøpspris og mål om avanse.
Prisen holdes ikke hemmelig,den legges vel ut så fort man åpner opp for kontraktinngåelse. Akkurat nå vet ingen hva prisen vil bli fordi bilen ikke kan bestilles ennå.

VW vil vel ikke definere prisen før de må..

Bjoris

#66
VW vil selge biler nå og ikke til høsten, oppgir de prisene så venter folk...

Prisene på AWD er vel sagt at kommer rundt Påske. Naturlig at de kommer når bilene begynner å bli levert

Elektro12

Sitat fra: Roy Aasen på onsdag 17. februar 2021, klokken 12:48
Fohandleren din bør begynne å selge epler.
Det eneste som kan åpnes og stenges er den elektriske sjalusien til glasstaket


In China only:  (Kanskje)
https://img.indianautosblog.com/2020/06/17/vw-id-4-panoramic-sunroof-open-saic-c091.jpg

Ser at du antakelig har rett.

Jeg er litt usikker på ID4, men mest sett opp mot pengebruken. En gammel Leaf gjør jo stort sett samme jobben for de fleste til 1/3-1/4 av prisen. Mye moro for 300 tusen ikke brukt på bil.

Olemann

Sitat fra: Elektro12 på fredag 19. februar 2021, klokken 10:56
Jeg er litt usikker på ID4, men mest sett opp mot pengebruken. En gammel Leaf gjør jo stort sett samme jobben for de fleste til 1/3-1/4 av prisen. Mye moro for 300 tusen ikke brukt på bil.

Tenker litt i samme gate, mye morro for 150.000.- spart på å ikke ha AWD, matrix lys, elektriske seter og litt annen snacks.   
Men, dette er jo subjektivt.  Gammel Leaf er ikke noe alternativ for min del.

unik42

2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Elektro12

Sitat fra: unik42 på fredag 19. februar 2021, klokken 11:55
Ikke meg heller. Vil ha masse plass og hengerfeste.

Tar ikke den diskusjonen videre. :) ID4 gir mye for pengene sett opp mot andre biler, men ser bare for min del at en Leaf vil gjøre 89% av den samme jobben for 300 tusen mindre - og alt det andre har jeg en super dieselbil til som jeg ikke får en månedslønn i innbytte for som kun har gått 100 kkm. Og den er i grunnen bedre utstyrt enn ID4 1st.

unik42

Seff. Vi har alle forskjellige behov. Jeg hadde en Passat med hengerfeste som gikk i stykker. Bytta til Leaf, som eneste bil, og fikk gjort 70% av det vi måtte. Men de siste 30% måtte vi skippe, eller låne andre biler til. Det innebar for eksempel at jeg måtte låne bil for å kjøre avfall på henger, eller ikke dra på teltferie med familien fordi det rett og slett ikke var plass i bilen.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

ID4

Sitat fra: Elektro12 på fredag 19. februar 2021, klokken 12:05
Sitat fra: unik42 på fredag 19. februar 2021, klokken 11:55
Ikke meg heller. Vil ha masse plass og hengerfeste.

Tar ikke den diskusjonen videre. :) ID4 gir mye for pengene sett opp mot andre biler, men ser bare for min del at en Leaf vil gjøre 89% av den samme jobben for 300 tusen mindre - og alt det andre har jeg en super dieselbil til som jeg ikke får en månedslønn i innbytte for som kun har gått 100 kkm. Og den er i grunnen bedre utstyrt enn ID4 1st.

Hvilke utstyr mangler ID.4 first sammenlignet med en Leaf til 100000? Ble litt nysgjerring.

Bjoris

Langt fra sikkert at en Leaf blir billigere enn en ID4 1St. Det forventes veldig lite verdifall på disse siden de er så bra priset. Har du hus med ledig sikkerhet får du en kapitalkostnad før skatt på ca 6.000 pr år. Bilen har garanti og nye dekk. Har regnet på dette mange ganger og ofte har det vist seg at de som skulle spare litt lån har bruket mer penger likevel, på reparasjoner, nye dekk og ofte er verdifallet stort når en bil går fra å være nyere brukt til gml bruktbil som «ingen» vil ha...

Elektro12

Sitat fra: HelEl på fredag 19. februar 2021, klokken 13:41
Sitat fra: Elektro12 på fredag 19. februar 2021, klokken 12:05
Sitat fra: unik42 på fredag 19. februar 2021, klokken 11:55
Ikke meg heller. Vil ha masse plass og hengerfeste.

Tar ikke den diskusjonen videre. :) ID4 gir mye for pengene sett opp mot andre biler, men ser bare for min del at en Leaf vil gjøre 89% av den samme jobben for 300 tusen mindre - og alt det andre har jeg en super dieselbil til som jeg ikke får en månedslønn i innbytte for som kun har gått 100 kkm. Og den er i grunnen bedre utstyrt enn ID4 1st.

Hvilke utstyr mangler ID.4 first sammenlignet med en Leaf til 100000? Ble litt nysgjerring.

Dieselbilen min er bedre utstyrt. Leaf er nokså likt utstyrt som ID4, men har jo også keyless på dørene som ID4  mangler i grunnutrustningen.

I forhold til verdi så tror jeg også ID4 er meget god smell "for pengene", men kjøper du en Leaf  til 125 tusen betaler jo bilen seg selv på 6 år bare i drivstoff.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA