Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hydrogen i tunge kjøretøy. - Har det noen fremtid?

Startet av automat, mandag 01. februar 2021, klokken 17:13

« forrige - neste »

Electrix

Japan og deres Toyota er jo en av de fremste forkjempere for hydrogen, og prater også mye om "grønt hydrogen". Problemet er at dette er stort sett bare prat og det er altfor dyrt å produsere grønt hydrogen. Det snakkes også om hydrogen som lagring for sol og vind, men så ser vi at elektrolyse og komprimeringsanlegg for hydrogen må gå 24/7 for å forsvare kostnadene, så da får man bare ennå mer last som skal balanseres av vannkraft eller batterier, eller gasskraft.

Her er forresten Japans ypperste "grønne" hydrogenprosjekt, den første skipslasten med flytende hydrogen på vei fra Australia hvor den har blitt produsert av kull!!! Ja, riktig, denne kullhydrogenen er noe av det verste man har klart å få til utslippsmessig. Det er mye bedre å kjøre en dieselbil enn å kjøre en mirai på kullhydrogen. Og mye bedre å produsere strøm av kull direkte enn av kull-hydrogen.

https://www.theguardian.com/australia-news/2022/jan/21/just-a-new-fossil-fuel-industry-australia-to-send-first-shipment-of-liquefied-hydrogen-to-japan
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

goggo

Det er jo litt morsomt med hydrogen-fantastene da.
Nå har de visst gitt opp å forsøke å argumentere - nå er det bare å konstatere fakta om hvordan fremtiden blir :)

En av de tingene som er morsom for en Østlending som meg ved å bo på Sørlandet er å lese leserinnleggene i Fædrelandsvennen.

Her er dagens leserinnlegg :)

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electrix

Haha, trodde først det var et ti år gammelt utklipp du kom med, da kom det jo noen sånn kommentarer da Mirai ble lansert, men så ble det ganske stille etter floppen var et faktum. De stakkarene som kjøpte hydrogenbiler betalte like mye som for en Tesla Model S, betalte drivstoff like dyrt som en bensinbil og dyrere servicer, og endte etter få år opp med bruktpris som en billig Leaf.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Skogs

Tiden er vel moden for å børste støvet i denne tråden.
2 år siden det var snakk om elektrifisering i tungtransporten.

Mye har skjedd i markedet. Teknologien har kommet et stykke lenger. Men blir det hydrogen eller EL?
Hvis det er slik at det ikke vil være mulig å utvinne råvarer til alle elbilene som kommer, vil ikke hydrogen være vegen å gå i tungtransporten?
Det blir nok mer krav til myndighetene om å få ned CO2 utslipp på den type transport. Kan fort ende opp med store subsidieringer på Hydrogen for å nå målene.
BMW IX40 - 2024
VW ID4 - 1st 2021 (solgt)

automat

Når det gjelder el- lastebiler har det skjedd en utvikling, men hvordan ser det ut for hydrogen? Hvis man skreller bort fremsnakking for å skaffe offentlig finansiering.

Hvilke hydrogenlastebiler er lansert? Er det prototyper eller produksjonsmodeller? I hvilket volum er de produsert?

Hva har skjedd når det gjelder fyllestasjoner? Har de blitt billigere eller mer effektive? Er det bygd mange nye i Europa?

Har det skjedd noen utvikling av elektrolyseprosessen, slik at produksjon av grønt hydrogen blir billigere og mer effektivt?

Når det gjelder blått hydrogen, fra co2-renset naturgass, så har det vel skjedd en utviking. Men vi står vel igjen med spørsmålet: Er veitransport riktig bruk for blått og grønt hydrogen?


Og hvor stort er det reelle problemet med å utvinne nok råvarer til batterier? Et større spørsmål er vel hvem som skal ha kontroll på det. Vesten eller Kina?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: Skogs på lørdag 13. april 2024, klokken 08:57Hvis det er slik at det ikke vil være mulig å utvinne råvarer til alle elbilene som kommer, vil ikke hydrogen være vegen å gå i tungtransporten?
Hvem sier at det ikke vil være mulig? Hydrogenbiler er også elbiler, og har både batterier og elmotorer i tillegg til brenselceller.

Bruksområder for hydrogen innen transport blir bare mindre og mindre. Kanskje det vil være ett nytteområde for de aller lengste turene med de tyngste lastene. Men på sikt er det vanskelig å se kost/nytte ved hydrogen i tungtransport vs batteri og batteribytte løsninger. Kompleksiteten og risikoen ved bruk av hydrogen er også vesentlig høyere.

Nei, grønt hydrogen bør først og fremst benyttes til det vi benytter hydrogen til i dag. Det behovet er massivt, og det er lenge til vi produser nok til å dekke bare det.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

goggo

Det ser ut som lastebilnæringen - i alle fall i Norge - går for elektrisk drift på korte og mellomlange distanser, og biogass (ikke hydrogen) på lengre distanser.
Fordelen med biogass er at det kan brukes på samme motorer som LPG som allerede er i utbredt bruk i mange land og de fleste store lastebilprodusenter lager allerede biler som fungerer for dette.
Biogass vil,også være interessant i landbruket etter hvert som teknologien for å lage biogass fra husdyrgjødsel direkte på gårdene blir mer moden.
I mellomtiden bygges det allerede flere biogass fyllestasjoner i Norge enn hydrogen fyllestasjoner.
Her er et eksempel.
https://www.tungt.no/article/view/1082332/kristiansand_biogass_til_lastebil_fra_ny_gasumstasjon

Jeg er nå ombord på en av Havila Kystruten sine 4 båter. De kjører nå på LPG men sier at de allerede i løpet av et par/tre år er over på biogass på de første båtene. Havila ser ut til å bli en av de største produsentene av biogass i Norge.

https://www.havilabiogass.no/prosjekt


Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

sjokomelk

Sitat fra: goggo på lørdag 13. april 2024, klokken 18:49Fordelen med biogass er at det kan brukes på samme motorer som LPG som allerede er i utbredt bruk i mange land og de fleste store lastebilprodusenter lager allerede biler som fungerer for dette.
Bare for å arrestere deg litt. Biogass/naturgass er CNG (metan), og ikke LPG (propan). :police:
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

RJK

Sitat fra: sjokomelk på mandag 15. april 2024, klokken 07:55
Sitat fra: goggo på lørdag 13. april 2024, klokken 18:49Fordelen med biogass er at det kan brukes på samme motorer som LPG som allerede er i utbredt bruk i mange land og de fleste store lastebilprodusenter lager allerede biler som fungerer for dette.
Bare for å arrestere deg litt. Biogass/naturgass er CNG (metan), og ikke LPG (propan). :police:
Nå er det ikke det han påstår heller da, bare at de samme motorene kan benytte begge typer gass. 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

goggo

Sitat fra: RJK på mandag 15. april 2024, klokken 13:58
Sitat fra: sjokomelk på mandag 15. april 2024, klokken 07:55
Sitat fra: goggo på lørdag 13. april 2024, klokken 18:49Fordelen med biogass er at det kan brukes på samme motorer som LPG som allerede er i utbredt bruk i mange land og de fleste store lastebilprodusenter lager allerede biler som fungerer for dette.
Bare for å arrestere deg litt. Biogass/naturgass er CNG (metan), og ikke LPG (propan). :police:
Nå er det ikke det han påstår heller da, bare at de samme motorene kan benytte begge typer gass. 8)


Tror jeg må sette meg bedre inn i dette her - jeg har sikkert gått surr i begrepene :)

jeg har i alle fall fått med meg at det er lite entusiasme for hydrogen i lastebilnæringen her hjemme. Det snakkes derimot mye om bio drivstoff som kan produseres av f.eks avfall, og jeg trodde dette var samme bio drivstoff som Havila skal bruke i sine skipsmotorer. Men der tar jeg kanskje feil?

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

RJK

Sitat fra: goggo på mandag 15. april 2024, klokken 17:06
Sitat fra: RJK på mandag 15. april 2024, klokken 13:58
Sitat fra: sjokomelk på mandag 15. april 2024, klokken 07:55
Sitat fra: goggo på lørdag 13. april 2024, klokken 18:49Fordelen med biogass er at det kan brukes på samme motorer som LPG som allerede er i utbredt bruk i mange land og de fleste store lastebilprodusenter lager allerede biler som fungerer for dette.
Bare for å arrestere deg litt. Biogass/naturgass er CNG (metan), og ikke LPG (propan). :police:
Nå er det ikke det han påstår heller da, bare at de samme motorene kan benytte begge typer gass. 8)


Tror jeg må sette meg bedre inn i dette her - jeg har sikkert gått surr i begrepene :)

jeg har i alle fall fått med meg at det er lite entusiasme for hydrogen i lastebilnæringen her hjemme. Det snakkes derimot mye om bio drivstoff som kan produseres av f.eks avfall, og jeg trodde dette var samme bio drivstoff som Havila skal bruke i sine skipsmotorer. Men der tar jeg kanskje feil?

Mvh
Hugo

Bio-drivstoff er i stor grad metangass, men må "renses" fordi det kan være fremmed-elementer som er skadelig. Farligste er likevel ved uthenting fra olje/gass-felt at trykket i seg selv kan være farlig.

Uansett, den kan pumpes opp fra gass-felt og gass+oljefelt. Men den kan og produseres ved å speede opp forråtnelsesprosessen av bio-materiale, og fange denne for å kunne forbrennes i ettertid.

https://no.wikipedia.org/wiki/Biogass

LPG - Liquid Petroleum Gas er som regel propangass og Butangass (avdampet gass fra oljen), og selges som regel i lukkede containere, mens "Natural Gas" er altså metangass, og kan sendes i rør til kontinentet eller til land i Norge eller UK.

https://www.elgas.com.au/elgas-knowledge-hub/residential-lpg/lpg-vs-natural-gas/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Skogs

Sitat fra: turfsurf på lørdag 13. april 2024, klokken 12:26
Sitat fra: Skogs på lørdag 13. april 2024, klokken 08:57Hvis det er slik at det ikke vil være mulig å utvinne råvarer til alle elbilene som kommer, vil ikke hydrogen være vegen å gå i tungtransporten?
Hvem sier at det ikke vil være mulig? Hydrogenbiler er også elbiler, og har både batterier og elmotorer i tillegg til brenselceller.

Bruksområder for hydrogen innen transport blir bare mindre og mindre. Kanskje det vil være ett nytteområde for de aller lengste turene med de tyngste lastene. Men på sikt er det vanskelig å se kost/nytte ved hydrogen i tungtransport vs batteri og batteribytte løsninger. Kompleksiteten og risikoen ved bruk av hydrogen er også vesentlig høyere.

Nei, grønt hydrogen bør først og fremst benyttes til det vi benytter hydrogen til i dag. Det behovet er massivt, og det er lenge til vi produser nok til å dekke bare det.
Naturligvis mulig, men materialene som skal til for å produsere batterier vil ikke vare evig.
Ved batteribytter o.l. Kan det være andre muligheter.
BMW IX40 - 2024
VW ID4 - 1st 2021 (solgt)

automat

Men råstoffene i batterier kan i stor grad resirkuleres. Slik at man ikke trenger like mye nytt råstoff hele tiden. Og så skjer det hele tiden en utvikling, slik at behovet for de mest kritiske råstoffene går ned. Batterier i dag har f.eks. en mye lavere andel kobolt enn for 5-10 år siden.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: automat på søndag 21. april 2024, klokken 16:37Batterier i dag har f.eks. en mye lavere andel kobolt enn for 5-10 år siden.
Eller faktisk ikke kobolt i det hele tatt for LFP.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA