Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vi som ventet på levering av Model S i mars

Startet av OleJA, søndag 31. januar 2021, klokken 16:48

« forrige - neste »

Tjafsaren

Sitat fra: OleJA på søndag 31. januar 2021, klokken 20:39
@JorEl Kommer nok på ingen måte til å være fornøyd med et avslag på 2.000,- nei
Som i $$$, så nærmere 20'?

kodax

Sitat fra: OleJA på søndag 31. januar 2021, klokken 16:48
Blir det nå slikt at det dukker opp et lass med gamle Model S i mars, så får jeg jo forsåvidt akkurat det jeg har bestilt, til avtalt pris. Har jeg da grunn til å være misfornøyd? Ja,.......
Du er altså misfornøyd med at en produsent har laget en bedre versjon av en vare, fordi da blir din vare mindre verdt. Du vil at utviklingen av elbiler (og alt annet du kjøper) skal stoppe opp?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

JorEl

Syns du argumenter fint OleJA :) Men har du bestilt "gammel" bil, har du vel ikke rett på en refresh? Det er i så fall goodwill fra Tesla som vil føre til det. Håper du ringer Tesla i morgen, og forteller forumet hva som ble sagt. :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

turfsurf

Alt kommer jo an på vilkårene i avtalen. 2000usd i avslag synes jeg er bra, alternativt levering som avtalt. At det kommer en ny utgave senere er ikke relevant for diskusjonen. Det er jo ikke akkurat noen bombe.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

dundun

Jeg sliter litt med å forstå.

Om du har inngått en kontrakt, og Tesla er villige til å levere det du bestilte til den prisen dere ble enige om, mener du da at du er dårlig behandlet!?
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

offpist

#20
Jeg er i samme båt som OleJA.
Bestilte en LR+ i oktober, og det var ene og alene en spekulasjon på at det skulle bli en refresh i mellomtiden.
Prisen økte så 54 000 kr.. og nå ytterligere, så prisforskjellen for min del er faktisk 133 000 kr.

Er jeg fornøyd med 15 000 kr avslag? Nei overhode ikke ;)

Og nei, jeg har ingen tro på at det er båtlass med "gamle" Model S på vei til Europa nå.

Anbefaler å ha is i magen.. helt vanlig med mangelfull info fra USA så å ringe og mase nå vil bare presse kundebehandlerne til å si noe de egentlig ikke veit noe om, og kanskje ender det med en kanselering.

Jo lengre reservasjonen får stå, jo mer tenker jeg det blir Refresh til gammel pris.
Hvis Tesla har intensjon om å bryte avtalen og forlange mer penger plikter de faktisk å kontakte MEG å gjøre dette gjeldende så snart som mulig.

Vi bestilte bil med levering i mars. Tesla har hele tiden tatt i mot disse bestillingene vel vitende om at produksjonen av den eldre utgaven skulle avsluttes i desember.


Man kan argumentere så mye man vil frem og tilbake, men den som venter får se.
Det jeg kan si er at dette blir min 5. Tesla og jeg har fulgt med opp igjennom årene hvordan Tesla har løst lignende situasjoner tidligere og aldri i historien har de fulgt opp med å kreve mer penger fra de som har bestillinger inne fra før de gjør endringer som medfører økt kostnad. ALDRI har det skjedd.
Så, jeg tenker det ordner seg.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

JorEl

Jeg kanselerer mitt råd om å ringe Tesla, OleJA. Fornuftig det som offpist skriver.

Saken blir løst ved at dere får en god pris på en ny "gammel"-modelS eller en inventory med godt avslag.
Får dere en Refresh, er det bare å gratulere.
Alt i alt, bør dere tjene på å bestille tidlig. Men det vil koste å gjøre dere fornøyde..lykke til :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Øyvind.h

Nye S koster 856" med metallic lakk.
Om en får den gamle modellen til 100k + lavere pris virker det som en grei deal.
Personlig ville jeg nok betalt ekstra for å få den nye.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: dundun på søndag 31. januar 2021, klokken 21:58
2121 Tesla Model X facelift (Bestilt)
/offtopic
Greit at det har blitt vanlig å reservere elbiler tidlig, men dette var da voldsomt :D ;)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Lurer på om folk leser bestillingsavtalene sine jeg:

"Vi kan også kansellere din bestilling dersom vi oppdager en prisfeil, avvikler et produkt, en funksjon eller et valg eller at du har gjort din bestilling"
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på mandag 01. februar 2021, klokken 07:47
Sitat fra: dundun på søndag 31. januar 2021, klokken 21:58
2121 Tesla Model X facelift (Bestilt)
/offtopic
Greit at det har blitt vanlig å reservere elbiler tidlig, men dette var da voldsomt :D ;)


Det var litt vel tidlig, ja. God mulighet for at det depositumet er tapt allerede fra det sekundet trekket er gjennomført.


:D
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

OleJA

Sitat fra: dundun på søndag 31. januar 2021, klokken 21:58
Jeg sliter litt med å forstå.

Om du har inngått en kontrakt, og Tesla er villige til å levere det du bestilte til den prisen dere ble enige om, mener du da at du er dårlig behandlet!?
Spør meg vel selv litt om det samme ::) Beslutningen om å oppgradere til 'ny' bil vil i så fall ha vært tatt på bakgrunn av informasjon som Tesla har holdt tilbake. Dette har de selvfølgelig full rett til å gjøre, men er kanskje ikke 100% redelig ovenfor kundene?

Andre bilmerker løser som regel dette ved at nye modeller annonseres i god tid, og kundene har da sjans til å ta en vellinformert beslutning om de vil kjøpe en utgående, og ofte rabatert modell, eller vente på refresh. Tesla velger istedet å dytte på oss en løsning de selv velger.

tornaldo

Sitat fra: OleJA på mandag 01. februar 2021, klokken 15:43
Sitat fra: dundun på søndag 31. januar 2021, klokken 21:58
Jeg sliter litt med å forstå.

Om du har inngått en kontrakt, og Tesla er villige til å levere det du bestilte til den prisen dere ble enige om, mener du da at du er dårlig behandlet!?
Spør meg vel selv litt om det samme ::) Beslutningen om å oppgradere til 'ny' bil vil i så fall ha vært tatt på bakgrunn av informasjon som Tesla har holdt tilbake. Dette har de selvfølgelig full rett til å gjøre, men er kanskje ikke 100% redelig ovenfor kundene?

Andre bilmerker løser som regel dette ved at nye modeller annonseres i god tid, og kundene har da sjans til å ta en vellinformert beslutning om de vil kjøpe en utgående, og ofte rabatert modell, eller vente på refresh. Tesla velger istedet å dytte på oss en løsning de selv velger.

Du har da fortsatt mulighet til å trekke deg fra avtalen? Det er vel ingen som kommer til å tvinge på deg en refresh, til dyrere pris?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

sjokomelk

Alt står tydelig forklart i avtalen på 4 tettskrevne sider man signerte/godtok da man bestilte bilen:
https://www.tesla.com/no_NO/order/download-order-agreement?redirect=no&country=NO&model_code=ms
I denne forbeholder Tesla seg retten til å kansellere avtalen hvis de avvikler produktet. De forbeholder seg også retten til å justere opp prisen hvis de ikke kan levere akkurat den bilen du bestilte, men har noe som ligner. Men da står du fritt til å kansellere bestillingen din og få tilbake depositumet.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

OleJA

Helt enig i at de juridiske sidene av saken bør være helt klar, og har vel heller aldri stilt noen spørsmål vedrørende det.

Registrerer også at det store flertallet, dvs dere som ikke er i samme situasjon som offpist og meg, synes det er helt ok oppførsel fra Tesla å fortsette å selge en utgående model som de ikke har hatt noen planer om å levere til avtalt pris. (Ok, forutsetter at de ikke har et hemmelig lager av gamle modeller stående).

Får bare konstatere at vi er uenige i at det er greit å holde kundene for narr på denne måten.

Minner også om at jeg i første post først og fremst etterlyste synspunkt fra andre som var i samme situasjon som meg. Takk til @offpist som kom med et meget saklig innlegg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA