Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vi som ventet på levering av Model S i mars

Startet av OleJA, søndag 31. januar 2021, klokken 16:48

« forrige - neste »

sjokomelk

Står inne på Tesla.com når du bestiller/konfigurerer ny bil. Inkludert på alle.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

geear

Ja, men det står jo "Tilhengerfeste selges separat" i skjermbilde 2...

sjokomelk

Jeg tolker det som at bilen har festet og elektronikken som trengs, og at det er bare den lille veska med den avtagbare kroken du må kjøpe utenom.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Motorwatt

Men eksempelet er over 10K dyrere. Er det hengerfeste eller noe annet?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

sjokomelk

Det er vrakpanten og "dokumentavgiften" til Tesla.
Har bare trykket "Neste, neste" gjennom bestillingssiden for å få frem info.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 03. august 2022, klokken 23:47
Jeg tolker det som at bilen har festet og elektronikken som trengs, og at det er bare den lille veska med den avtagbare kroken du må kjøpe utenom.
Men det står ikke på X...

Uansett så ligger nok Tesla tynt an med å ikke levere hengefeste inkl når det står som det gjør på oppsummeringen.

ELTesla

Fy fader det gledes! (Ikke til å få pris på forsikring da...)

matgsl

Hvis det stemmer at Tesla nå tar nye plaid ordre og lar de hoppe foran i køen slik at langtidsventende LR-kjøpere får moms på sitt kjøp så synes jeg det er lite greit. Skjønner at de vil ha mest mulig profitt, men det er ikke grei kundebehandling, og muligens i strid med forbrukerloven. Det fører vel da også til at en del LR-kjøpere kansellerer sin ordre, noe tesla sikkert også ønsker siden de har bestilt tidlig til en lavere pris. Vet ikke om noen her har mer inngående kjennskap til loven, men mener man har enkelte rettigheter når det kommer til å kreve en vare utlevert dersom leveringstiden blir urimelig lang. Hvis de som sagt plutselig leverer nye pleid-ordre foran er det å gå for langt spør du meg..

sjokomelk

Så lenge Tesla ikke produserer LR-versjonen av Model S for Europa, så kan du ikke klage på at noen "sniker i køen". Tesla har aldri sagt at de ville produsere biler i den rekkefølgen de ble bestilt. Spesielt ikke enn så lenge det var ingen satt dato på når bilen skulle lanseres i det europeiske markedet.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Motorwatt

Dette bestemmer Tesla helt selv, og har ikke noe med "forbrukerloven" å gjøre. I USA er det også kort leveringstid på Plaid, mens det er opp til 10 måneders leveringstid på LR.

Men det er tid igjen. Husker da Nederland endret intensivene negativt ved et årsskifte hvilket gjorde at Tesla leverte alt de kunne dit i november/desember på bekostning av andre ventende kunder.

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

matgsl

Da jeg bestilte sto det estimert levering november 2021. Og jeg legger ved et sitat fra den eneste infomailen tesla har kommet med i ventetiden.

"For å fremskynde leveringen av eksisterende bestillinger, inkludert din Model S bestilling, vil vi for tiden ikke lenger ta imot nye bestillinger på Model S og Model X i markeder utenfor Nord‑Amerika. Din Model S vil beholde prisen fra bestillingsdatoen så lenge du ikke gjør endringer på bilkonfigurasjonen din."

Jeg unner alle å få sin bil så tidlig som mulig. Men det ligger jo veldig i kortene at tesla her ønsker å selge flest mulig plaid istedenfor å levere "billige" LR til sine kunder som har ventet lenge. Hadde det ikke vært for at moms innføres fra nyttår hadde saken vært en annen. Får håpe tesla gjør en innsats for å levere så mye som mulig av hengende ordre i Norge får nyttår..

Motorwatt

#282
SitatMen det ligger jo veldig i kortene at tesla her ønsker å selge flest mulig plaid istedenfor å levere "billige" LR til sine kunder som har ventet lenge.

Slik har det alltid vært, og ikke noe de prøver å skjule. Bedriftsøkonomisk sundt, men for kunder surt. Det koster ikke Tesla særlig mye mere å produsere en Plaid sammenlignet med LR, men fortjenesten er atskillig større når produksjonskapasiteten er begrenset.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Sitat fra: matgsl på fredag 05. august 2022, klokken 09:36
Hvis det stemmer at Tesla nå tar nye plaid ordre og lar de hoppe foran i køen slik at langtidsventende LR-kjøpere får moms på sitt kjøp så synes jeg det er lite greit. Skjønner at de vil ha mest mulig profitt, men det er ikke grei kundebehandling, og muligens i strid med forbrukerloven. Det fører vel da også til at en del LR-kjøpere kansellerer sin ordre, noe tesla sikkert også ønsker siden de har bestilt tidlig til en lavere pris. Vet ikke om noen her har mer inngående kjennskap til loven, men mener man har enkelte rettigheter når det kommer til å kreve en vare utlevert dersom leveringstiden blir urimelig lang. Hvis de som sagt plutselig leverer nye pleid-ordre foran er det å gå for langt spør du meg..
Det har vært utlevert titusener av Teslaer som er bestilt etter din Model S-bestilling, det er først når de faktisk har fått typegodkjent, satt i produksjon og begynner å levere modellen du har bestilt, at køen gjelder...

Contango

Jeg stresser ikke med å bytte ordre fra LR til Plaid. Er i det hele tatt i tvil om S er det vi skal ha nå. Vel og bra at Tesla oppgraderer bilene sine underveis, men det er grenser for hva man kan gjøre med et så gammelt design og S/X volumene er for lave til at det lønner seg å endre veldig mye. Liker ikke drivaksel problemene med S, dårlige vindusviskere, ukomfortabelt baksete med trange bakdører, dørhåndtakene som aldri blir driftssikre nok, pluss at bilen er for bred for byforhold og parkeringshus i Norge generelt. På toppen kommer ergonomi problemene med yoke, og styring av vindusviskere, blinklys og gir. Ja, den er litt mer komfortabel enn Y og har litt bedre seter. Men for en som er temmelig funksjonorientert er den ikke et åpenbart valg lenger - på tross av kroken som endelig har kommet. Synes den nå er mer en bil for spesielt interesserte og med et sannsynlig verditap tilbake der det var (og mere til) før modellen ble temporært borte. Y har blitt progressivt bedre og bedre med en kvalitet (i hvert fra Kina) som går i sirkel rundt Fremont. Passer meg helt fint at Plaid kommer først og at andre høster erfaringene. Får se hva vi gjør etterhvert, men hadde jeg måttet velge nå hadde ordren blitt kansellert.
Hadde vi hatt 2019 S'en ennå hadde jeg lagt den ut på Finn nå. Prisingen på de nyere brukte S'ene må etterhvert merke nyintroduksjonen. Spesielt når nyprisene har gått motsatt vei av forventningene. Blir uansett interessant å se hva LR prisen blir.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA