Irriterende funksjoner

Startet av Morten L, søn 31. jan 2021, kl. 16:25

« forrige - neste »

Morten L

Er det ting som irriterer dere ved bruk av bilen? Jeg blir sprø av den evinnelige masingen om SIM-kort. Nei jeg gidder ikke ekstra abb. for ting jeg ikke trenger i hverdagen. Det skulle kunne vært mulig å bare delt nett fra mobilen de gangene man trenger å være online eller ved en softwarefix. Filassistenten må slås av hver eneste gang bilen startes, det skulle jo være lov å bestemme når man selv trenger dette. Disse tingene kunne lett vært fikset ved en programoppdatering. Rekkevidde har jo vært diskutert utallige ganger. I min 50 blir det jo unektelig komisk nå på vinteren med melding om liten rekkevidde, mens batteri faktisk har 50% igjen. Bortsett fra dette er jeg selvfølgelig fornøyd, men hva annenhåndsverdi blir om 3-4 år tør jeg ikke tenke på. 

Hyperstress

Start / Stopp knappen. Jeg blir aldri helt klok på når bilen er på eller av. Føles veldig unødvendig den knappen.

At jeg ikke kan starte hurtiglading mens bilen er på.

At jeg ikke kan ha på varmeanlegget mens bilen lader (ja finnes triks, men burde være unødvendig)

At bilen enkelte ganger ikke går i revers når  en skifter fra D Til R, med resultat at en holder på å gi gass rett i hindring foran.

At designet på appen er lite brukervennlig.

Dette er små irritasjonsmomenter som lett kunne vært utbedret og gjort bilen enda bedre.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

orodreth

At bilen skrur seg av når man går ut en kjapp tur og folk sitter igjen i bilen.

Start/stopp knappen som nevnt over.

Ingen Android Auto wireless støtte.

Appen kan ha en mengde flere funksjoner som å se temp inne/ute, lukke opp vinduer, og åpne/lukke garasjeport f.eks.

castortroy

Enig med de over. Start knapp, og knoting med å varme kupeen mens den lades føles noen år tilbake fra å ha kjørt tesla.

Hyperstress

At vinduer ikke kan lukkes etter "tenning" er skrudd av. Altså, du går ut av bilen og ser at du glemte å lukke vinduet, og må sette deg inn igjen, og starte bilen, for å kjøre dem opp. Dette gjelder for øvrig mange biler.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Individual

Sitat fra: Hyperstress på man 01. feb 2021, kl. 18:34
At vinduer ikke kan lukkes etter "tenning" er skrudd av. Altså, du går ut av bilen og ser at du glemte å lukke vinduet, og må sette deg inn igjen, og starte bilen, for å kjøre dem opp. Dette gjelder for øvrig mange biler.

Hold inn låseknapp på fjernkontrollen, så lukkes vinduene.
(Hvis dette er valgt i MMI)

elektro

Hva er poenget med denne tråden? Omtrent like konstruktivt som en tråd om irriterende ting ved din partner. He he.. Nei, men seriøst, det er i ferd med å bli et problem med elbiler av alle merker, spesielt de som folk har store forventninger til, at det klages på alt fra filleting til ingenting. Særlig i sosiale medier. Altså ting som ikke engang er en feil. Man kan på en måte ikke klage på at en blå ballong ikke er rød, eller at en sko med borelås ikke har lisser.

Uansett, hvis noen har forslag til løsninger eller forklaringer på ting, blir jo tråden straks litt mer nyttig!  :)

- At bilen skrur seg av når man går en kjapp tur ut og folk sitter igjen, har irritert meg også. Antar at det har å gjøre med at man ikke skal glemme å skru av bilen, ettersom den er lydløs når den står på tomgang? Så vidt jeg vet skrur biler uten startknapp seg også av når man går ut. I alle fall hvis man lukker igjen døra. Start/Stopp knappen er vel der for nettopp å kunne styre dette selv. Det hender jo f.eks. man vil skru av bilen selv om man sitter i den. Forslag til løsning: Hvis man skrur bilen av og så på igjen, blir den stående å gå så lenge man vil. Ikke så smooth, men det virker. Du kan til og med låse innenfra, skru av lysene og sove i den (NB! Har kun testet 2,5 timer.) Hvis man bare vil ha varme/klima, legg merke til at man får opp en dialogboks på hovedskjemen hver gang man slår bilen av, før man åpner døra. Her kan man kan starte klimatisering i 30 min med ett trykk, i stedet for tre trykk via klimakontrollene. Man kan også skru på stereoen med ett trykk på volumknappen i midtkonsollen.

- Ovennevnte fungerer også ved lading. Ett trykk. Maks tre, hvis du glemmer å skru på klima vha hurtigtast når du stopper bilen. Det tar1-2 sekunder. Ikke SÅ knot, selv om man kommer fra Tesla, som meg. ;) Starter man klima etter man har startet hurtilading ser det for øvrig ut til at den nå går i 1 time. MEN man kan ikke starte klima under 20% SOC selv om man lader. Det gir ingen mening, spesielt siden bilen trekker strøm til klima/varme rett fra DC laderen.

- Ang. Android Auto wireless støtte, så er det vel dessverre vanlig at produsenter velger én plattform de støtter, eller tar jeg feil? Noen støtter ingen. Her har jeg ikke noen løsning, men en (fattig) trøst. Har nemlig åpnet for Apple Car Play på min 19-modell (20' og senere har dette fra fabrikk). Poenget er at det etter min mening er useless, fordi Spotify kun lar deg spille predefinerte spillelister og kartet er ikke integrert med bilens systemer, sånn at den kan estimere batteri ved ankomst, vise kjøreanvisninger i instrumentpanelet og head-up display osv. Fungerer sikkert bra til å ringe med, og skrive/diktere meldinger. Det jeg savner er Alexa integrasjonen noe status der?

- Ang. funksjoner i app er det jo en del ting som krever at bilen er på nett hele tiden, slik at kommandoene kan utføres med et minimum av forsinkelse. Dette innebærer at batteriet tapper seg litt når bilen står parkert. Temp inne og ute er det vel få biler som har. Noen har én av delene, men jeg kommer ikke på noen som har begge deler. Det er jo litt dumt, men kanskje bilen må være standbyfor at sensorene skal fungere? Åpne/lukke vinduer og ikke minst garasjeport er vel litt risikabelt å kunne gjøre hvis man ikke er i nærheten. Men nei, appen er ikke perfekt. En svak firer. :) På den annen side har den det mest nødvendige, som kjøretøystatus og lås/lås opp og en del funksjoner som andre bilers app mangler. (Avgangstid for lading, tirsstyrt forhåndsvarming, kjørebok, kjørehistorikk, servicehistorikk, ruteplanlegger m. ladestopp, søk etter ladestasjoner med en rekke nyttige filtre, mm.)

- Kan ikke lane assist slås av i innstillinger? Skal sjekke dette i bilen etterpå.  :) Ellers er det jo bare å trykke inn knappen ytterst på cruise control spaken da, men forstår jo at det er masete om man av en eller annen grunn oftest ikke bruker den. Jeg har den nesten alltid på og ønsker at det skal være default, så jeg plutselig ikke kjører rundt uten. Det er jo en sikkerhet. Hvor tidlig den griper inn kan i alle fall stilles inn, om det kan hjelpe. Bilen husker også ønsket avstand til bilen foran på adaptive cruise. Dette er så vidt jeg valgfritt om den skal gjøre.

- Når det gjelder SIM-kort kjørte jeg rett til nærmeste mobilforhandler da jeg hentet ut bilen og fikk meg et tvilling-SIM. Tror det koster 30 kroner i måneden. Det har jeg råd til, og det er nyttig både for å ha WIFI sone i bilen som alltid er tilgjengelig for resten av familien med god dekning og for automatisk nedlasting av kart mm.
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Counterpointer

Interresant med 8 avsnitt om at en tråd er unyttig

Siden du nevner at biler uten startknapp slår seg av de også, så er det to trykk for å velge flere modi for å ha bilen på. I flere døgn om du ønsker det
Til trøst så er det irriterende ting om biler uten startknapp også. Finnes mange tråder om dette, men passer ikke her.

Morten L

Poenget med tråden var vel kanskje om jeg ikke hadde fått med meg løsninger som var innlysende for andre, og dermed slapp irritasjonen. Jo det er detaljer, men det hadde vært detaljer å gjøre noe med dette også. Jeg nekter å være slave av teknikken, teknikken skal tjene meg. Og åpenbare funksjoner skal være intuitive, lette å finne og endre på, ikke at man tilfeldigvis må trykke på enden av CC spaken etter å knotet rundt i en bruksanvisning.

Trond.m

Sim kort fungerer jo ikke på 21 modellen. Der er det esim om man er tvunget til å tegne et nytt og dyrt abonnement hos Cubic.

elektro

Sitat fra: Counterpointer på man 01. feb 2021, kl. 20:11
Interresant med 8 avsnitt om at en tråd er unyttig

Siden du nevner at biler uten startknapp slår seg av de også, så er det to trykk for å velge flere modi for å ha bilen på. I flere døgn om du ønsker det
Til trøst så er det irriterende ting om biler uten startknapp også. Finnes mange tråder om dette, men passer ikke her.

Vel, tittelen på tråden var litt sånn "kos med misnøye" og jaggu kom det fem svar på rappen uten noe særlig konstruktivt. Prøvde å adressere dette, som egentlig også var trådstartres intensjon. :)

PS! Det skulle egentlig vært ni avsnitt, men jeg glemte det med vinduene som @Individual bidro til å oppklare. :) Nå skal jeg ut og sjekke om det går an å slå av Lane Assist.

Avsnitt nr. 10 kunne handlet om at dette med tidlig varsel om lav rekkevidde også kan sees på som noe positivt, nemlig at bilen faktisk har en svært velfungerende GOM. Forslag til løsning: Tast alltid inn destinasjon i Navi, så blir GOM enda mer presis. Ellers velger den gjerne "worst case" basert på siste tids småkjøring, motorvei el.
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: Trond.m på man 01. feb 2021, kl. 21:22
Sim kort fungerer jo ikke på 21 modellen. Der er det esim om man er tvunget til å tegne et nytt og dyrt abonnement hos Cubic.

Ok, det kjenner jeg ikke til hvordan fungerer. Da bør det gå an å deaktivere funksjonen om man ikke ønsker det. Hva koster det og hva slags dekning / datamengde er det snakk om?

storeulv

Sitat fra: elektro på man 01. feb 2021, kl. 21:23
<snip>
PS! Det skulle egentlig vært ni avsnitt, men jeg glemte det med vinduene som @Individual bidro til å oppklare. :) Nå skal jeg ut og sjekke om det går an å slå av Lane Assist.

Min erfaring er at Lane Assist ikke lar seg slå av permanent verken i MMI eller med knappen ytterst på blinklysarmen. Jeg har nå lagt inn som en muskel-makro (altså en reflekshandling ;) )  at jeg trykker to trykk på venstre regen-knapp på rattet og så trykker av Lane Assist med knappen på blinklysarmen.

Om noen skulle finne ut hvordan man slår det av permanent er jeg takknemlig for tips :)
Audi e-tron 50AS MY 2020

ThomasEL

Enig med @Storeulv, jeg har trålt det meste av manualer og menyer, og det er nok dessverre ingen måter å slå den av permanent. For meg personlig har det også, som Storeulv nevner, blitt en reflekshandling å slå den av når jeg setter meg inn i bilen, så tenker ikke særlig over det lenger. (Men kunne hatt et menyvalg på det, enig i det :+1:)
Skoda Enyaq 85X Sportline Max (2026)

Audi e-tron 55 AS (solgt)
Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

orodreth

Forhandler sa at det var et EU krav at lane assist er default på når biler som har dette starter.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA