Irriterende funksjoner

Startet av Morten L, søn 31. jan 2021, kl. 16:25

« forrige - neste »

espenri

Som potensiell kjøper av bilen er en slik tråd gull verdt, det bør være sticky i alle bilmodellenes underforum. Irriterende småting kan fort bli til såpass store ting at det er dealbreakers. På min nåværende bil er det hovedsaklig irriterende småting som gjør at jeg ønsker å bytte så fort som mulig, ting som kanskje hadde gjort at jeg kjøpte en annen bil i utgangspunktet hvis jeg hadde kjent til de før kjøp.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

castortroy

Blir ikke helt klok på lane assist. Noen ganger fungerer den, andre ganger ikke. Virker som den trives best med å overta på en rett strekke, så den kan korrigere litt. Overtar den i små svinger styrer den bare videre rett ut

Counterpointer

Hva med slik programering som gjøres med Golf ol? Der går de inn i service menyene og lager nye alternativer av koder som ligger inne (OVMS ?? eller noe lignende).

Dette burde kunne gjøres med lane assist som da kunne settes til auto av i stedet for auto på.

Kan ikke tenke meg at systemet i E-tron skiller seg så mye fra konsernsøsken.

elektro

Sitat fra: espenri på tir 02. feb 2021, kl. 09:57
Som potensiell kjøper av bilen er en slik tråd gull verdt, det bør være sticky i alle bilmodellenes underforum. Irriterende småting kan fort bli til såpass store ting at det er dealbreakers. På min nåværende bil er det hovedsaklig irriterende småting som gjør at jeg ønsker å bytte så fort som mulig, ting som kanskje hadde gjort at jeg kjøpte en annen bil i utgangspunktet hvis jeg hadde kjent til de før kjøp.

Ja, tja.. Problemet er at det for det ofte kommer opp en del påstander som er litt misvisende eller direkte feil, som ikke gjelder alle biler, eller som du kanskje ikke hadde tenkt på, hvis du ikke hadde blitt fortalt at det var negativt.

EDIT: Hvilken bil er det som ikke har funksjoner eller løsninger som kunne vært annerledes? Eller som mangler? Det viktigste, som burde vært "sticky", er etter min mening en oversikt over de beste- eller unike egenskapene ved hver bil. Disse tingene vil oftest trumfe irritasjonsmomentene, hvis de er viktige for deg. Og man kan dessverre ikke få både i pose og sekk. I så fall vil jeg gjerne vite hvilken bil det er. :) På den annen side er det jo fint at ikke alle biler er like.
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Egil Fonn

Sitat fra: orodreth på tir 02. feb 2021, kl. 09:51
Forhandler sa at det var et EU krav at lane assist er default på når biler som har dette starter.

Mulig han har rett. Ikke mulig deaktivere lane assist permanent i I-Pace eller Eqc heller. Må deaktiveres hver gang bilen startes på nytt. Irriterende ja!
Mercedes EQC fra 31.03.20
xBMW IX 40 fra sept.2022 (solgt 12.03.25)
xJaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
xBMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
xBMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
xTesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
xMercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Busa

Er det andre nyere biler hvor det er mulig å sette det til av som default?
Citroen C-0, 2014
Renault Gr.Espace 2.2 dci IV, 2003
Westfield Megabusa, 2012 (lekebilen)
Viktig med litt fart og "spenning" i hverdagen

turfsurf

På I-Pace er ikke lane assist på som default (den virker sammen med ACC), men veikant deteksjon.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

borge

Lane assist er ikke bra. Har enda ikke lært meg å skru den av umiddelbart, men kjører ikke lenge før den vil gjøre noe annet enn meg som sjåfør, banner og steiker og får den slått av.

Auto brems er en annen ting. Riktignok skjer bare en gang pr mnd, men når det skjer ønsker du bilen til helvete.

Counterpointer

Sitat fra: borge på man 08. feb 2021, kl. 18:50
Lane assist er ikke bra. Har enda ikke lært meg å skru den av umiddelbart, men kjører ikke lenge før den vil gjøre noe annet enn meg som sjåfør, banner og steiker og får den slått av.

Auto brems er en annen ting. Riktignok skjer bare en gang pr mnd, men når det skjer ønsker du bilen til helvete.
Har E-tron «phantom breaking»? Det trodde jeg var forbeholdt en viss amerikansk bil. Mørk hemmelighet.

Wendel

Lane assist er ikke bra.

Har selv hart E-tron i 1 år og 21k km nå. Lane assist synes jeg er super så lenge man kjører på motorvei i kombinasjon med den adaptive cruisecontrollen.

Auto brems har jeg heller aldri opplevd.

Frode Nylund

Mitt inntrykk av Lane assist er at den lærer seg ditt kjøremønster å blir mindre dominerende etter en tid.
Auto brems her jeg bare opplevd ein gang på et år , det var bråbrems! 🤪
Audi E-tron AS 50 2020mod
Nr 2 Nissan Leaf 2017 Tekna

ThomasEL

Autobrems har jeg opplevde én gang
- Og den gangen var jeg veldig takknemlig for den👏👍
Skoda Enyaq 85X Sportline Max (2026)

Audi e-tron 55 AS (solgt)
Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

daktari

Sitat fra: Counterpointer på man 08. feb 2021, kl. 20:19

Har E-tron «phantom breaking»? Det trodde jeg var forbeholdt en viss amerikansk bil. Mørk hemmelighet.
Ja, masser. Både for feiltolket fartsgrense (kan delvis reduaeres ved å skrus av) og for falsk kollisjonsvarsel.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

elektro

Sitat fra: daktari på man 08. feb 2021, kl. 22:01
Sitat fra: Counterpointer på man 08. feb 2021, kl. 20:19

Ja, masser. Både for feiltolket fartsgrense (kan delvis reduaeres ved å skrus av) og for falsk kollisjonsvarsel.

Masser?! :o Kan ikke huske å ha hatt falsk kollisjonsvarsling én gang på to år jeg.. Og vi har vel omtrent like biler @daktari, tidlig 2019 med synlig laserscanner. Det går jo også an å stille inn tidlig/middeks/sen varsling. Tror jeg har på middels.

Feiltolket fartsgrense er noe annet. Hvis man deaktiverer automatisk justering av hastighet når adaptiv cruise er aktiv, minimerer man problemet. Synd bilen ikke stoler mer på skiltene den leser, men prioriterer kartdata. Deaktiverer man i tillegg Prediktiv regen, reduserer man «problemet» ytterligere. Men det siste er ikke verdt det, spør du meg. Prediktiv regen må man ha i 2020. :)

Uansett vil man fortsatt kunne oppleve at bilen blir usikker og ønsker å sakke ned farten med adaptiv cruise aktiv, på nye veistrekninger ol. Dette skjer vel i de fleste biler.. Det rare er at den nye veien ofte vises som en stiplet linje i kartet, likevel står det «off road», 30 km/t, ACC begrenset/utilgjengelig osv.

(Et annet tips er å fjerne destinasjonen i Navi, midlertidig, når bilen blir veldig «usikker» på veien. Sånn at den ikke ønsker å hjelpe deg å snu, eller ta av og velge en annen vei.)
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: elektro på tir 09. feb 2021, kl. 01:22
Uansett vil man fortsatt kunne oppleve at bilen blir usikker og ønsker å sakke ned farten med adaptiv cruise aktiv, på nye veistrekninger ol. Dette skjer vel i de fleste biler..
Uh, nei. De fleste biler med ACC prøver å holde farten gitt de ikke oppdager en bil foran seg. Er vel kun noen nyere biler som kobler fart på ACC opp mot kart. Noe som er dømt til å feile med oppdateringsfrekvensen her i Norge.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA