Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ABB hurtigladere

Startet av mariowing, søndag 03. juni 2012, klokken 13:08

« forrige - neste »

foxy

uff ja virkelig ille at goder kortes inn - f... f...  ;D ;D

15min - 30min som max ladetid på hurtigladere er helt ok og riktig! enn sålenge man ikke har multiple ladere pr. lokasjon.

ps: abb sine har maxtid på 30 min.
I-miev 2011
Asker

Griffel

#16
Sitat fra: Løv på søndag 23. september 2012, klokken 13:52
Hei
Skulle lade hos Birger N Haug, Økeren (Haraldrudveien). De har innført 15 min ladetid. Her kortes våre goder inn dag for dag. Bjerke bensinstasjon skal ha 44 kr for ett kvarter. Ser ut til at fler og fler ser muligheten til å skvise EL bil eiere. Håper Bellona og myndighetene ser hva som skjer...Takk til ABB som ser verdien av vårt bilkjøp og vår miljømentalitet.
Hilsen Løv
Restriksjoner på ladetid er vel egentlig ikke innkorting av gode, men en løsning for å fordele godene så retferdig som mulig på de som ønsker lading, med en (1) lader er kapasiteten begrenset til fire kvarter i løpet av en time.

At Bjerke bensinstasjon ikke har lyst til å spandere strøm og leie av hurtiglader på deg er vel heller ikke unaturlig, og det er egentlig opp til eieren å vurdere prissettingen, direkte lønnsom er nok ikke denne hurtigladeren for eieren uansett. En kan nok regne med lavere hurtigladepriser på biler uten ChaDeMo (Renault Zoe i første omgang).

ABB ser enn så lenge på dette som en reklame utgift. På sikt ønsker nok de også å tjene penger på ditt bilkjøp og din miljømentalitet.

Det er nok de ferreste som kommer til å kjøpe sitt totale energiforbruk til bil på hurtigladestasjoner så noen stor utgift på hurtiglading blir det nok ikke for de fleste. De som har større behov har en eller annen form for abonnement og rabatt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tomrh

Prissettingen er en hårfin balanse mellom at det 1) blir billigere å hurtiglade enn å kjøre fossil samme strekning, og 2) at det skal gå an å tjene inn investering i infrastruktur.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

mariowing

Fredag ettermiddag kjørte jeg Lysaker - Svinesund - Asker med Leaf'en, 235 kilometer. Startet kl 16 og var hjemme ved 23-tiden.

Hadde 100% når jeg startet på jobben (gratis strøm). Hurtigladet i 30 minutter i Sarpsborg (kostet 30 kroner). Så ladet jeg på Norby senteret (16 amp sakte ladning, gratis). Så ladet jeg 25 minutter hurtiglading på Marche Rygge (gratis).

Jeg sparte 25 x 2 i bompenger ved Moss og 60 kroner i bompenger gjennom Oslofjordtunnelen. Jeg synes prisen på 30 kroner for 30 minutter er kurrant og hadde gledelig betalt det samme også på Marche Rygge. Jeg kunne betalt dobbelt så mye for ladingen (tilsammen 120 kroner) og fortsatt bare brukt 10 kroner mer enn det jeg sparte i bompenger.

Dieselkostnaden på denne turen ligger rundt 200 kroner. Dersom jeg hadde kjørt dieselbil hadde turen (med en fiktiv hurtigladepris på kr 120) altså kostet meg ca 200 kroner mer enn med el bilen. Til gjengjeld tok turen 1 time lengre tur/retur enn den ellers ville gjort pga ladestoppene. Den timen brukte jeg på å spise middag (det måtte jeg gjort uansett) og ta en kopp kvelds-kaffe (det hadde jeg nok ikke gjort hvis jeg ikke "måtte").

Hvis hurtigladeprisen hadde vært/blir høyre enn min fiktive hurtigladepris så ville jeg kanskje ikke kjørt el-bil fordi besparelsen i kroner ikke helt veier opp ekstra tidsforbruk. Det igjen vil jo avhenge om man har "dårlig tid" ditt man skulle, hvor miljøvennlig man har lyst til å være etc.

Med dagens prisbilde (en hurtiglading for 30 kroner og en gratis) så er det ingen tvil om at jeg gledelig kjører el-bilen på denne turen en gang til, jeg sparer ca 300 kroner for å bruke en time lengre tid på turen. I tillegg kommer god samvittighet for å ha kjørt forurensningsfritt :-)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

erikf

Som for bensinstasjonene antar jeg at det er bedre ting å tjene penger på enn overpriset strøm på ladestasjoner. I alle fall når bilparken vokser litt til. 1 av 20 nysalg er elbil, snart er vi mange nok til at ladestasjoncafeer vil bli god bisniss med gratis strøm.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Griffel

Sitat fra: erikf på søndag 23. september 2012, klokken 19:57
Som for bensinstasjonene antar jeg at det er bedre ting å tjene penger på enn overpriset strøm på ladestasjoner. I alle fall når bilparken vokser litt til. 1 av 20 nysalg er elbil, snart er vi mange nok til at ladestasjoncafeer vil bli god bisniss med gratis strøm.
Det er selvfølgelig lov å ønske seg at at andre gir en gaver, men på en eller annen måte må du nok regne med å betale. Staten kan selfølgelig bruke skatte inntekter til å gjøre det gunstigere å kjøpe elbil.

Men en privat ladestasjon må enten ha støtte eller tjene på på salg av tjenester. Ladestasjoncafeer: Hver hurtiglader kan trekke 2 kunder til forkost, 3 kunder til lunch, og 4 familier (2,5) til middag (Optemistisk anslag). Hvorfor skal "jeg" som kafe eier tjene mindre på hver av disse enn på mine øvrige kunder. Hvor mye skal "jeg" investere for å få et mersalg på 10-15 måltider per dag, + ekstra utgifter til strøm til de 9 som spiser + noen som stikker innom for å lade men bare kjøper en krones is (150 kWh/dag) + vedlikehold.

Når (dersom) den europiske hurtigladestandarden slår igjennom blir kansjke infrastrukturen så mye rimligere at ladeprisen kan nærme seg innkjøpspris på strøm + en rimlig fortjeneste til den som eier stasjonen. Men enn så lenge synes ikke jeg at 50-60 kr. for en 20 minutters lading fra en stasjon som kan levere 50kW DC høres ut som overprising.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

erikf

Jeg tror overprising på strømmen vil skremme bort potensielle kunder.
Store kundegrupper vil vegre seg for å ta dem i bruk, som ellers ville brukt penger på cafeen.
Synes det optimistiske anslaget med 13 stk og en kronesis pr dag er ganske worst case. I lure settinger er elbilbrukerne et supplement og ikke hele kundemassen.

Jeg tenker at prinsippet er å lokke til seg kunder, ikke selge strøm. Strøm er så latterlig billig at det er vanskelig å selge, det blir bare småpenger i forhold til andre ting man kan selge. En halvtime hurtiglading, og strømutgiftene er 5 kr (pluss vedlikehold, innkjøp av lader etc)

Hvis en enkelt person ofte (halvparten av handleturene kanskje) prioriterer en butikk pga den har hurtigladestasjon utenfor vil han fort ha lagt igjen åtti tusen på et år.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA