12 volt battrie

Startet av Rafa ali, søn 31. jan 2021, kl. 12:54

« forrige - neste »

Rafa ali

Hei jeg at tms 2017 ..kjørt 65000..
Bilen står ute og kjører 2 mil hverdagen samt 5 mil helgen..så bilen battriet er Altid kald som viser på prikker på regen på.intstrumentel pannel..derfor må jeg bruke forhånd oppvarming halvtime forvein 2 ganger om dagen..inne temperatur 22 grader Altid med viften er på 5 ved kjøring
Jeg får meld igår at12  VOLT BATTERIT MÅ GÅ TIL SERVICE
RINGTE TESLA DE SA IKKE FARLIG BARE BESTILE TIMA FOR DET OG DET HASTER IKKE OM DET ..

Har forhånd oppvarming fast sliter 12 volt batterit?
Leste at når forhånd oppvarming er på vifte bruker energir  fra 12volt og varmen tar energi fra hoved battriet? Men
Tesla bjørnn mente når du bruker forhånd oppvarming 12volt battriet lades?
Da jeg lurer på
1.er 12 volt batteri kommer under granti 2 eller 8 år?..
Jeg ladet mitt bil til 90% og  i 5 dager kjøring med fikk 50 km på små ture med  til battriet gikk til 30%..jeg tror veldig lite selv om det er 10 over minus grader og bilen kjører små turer samt står ute..
Forhåndt takk for tips.

LA-Thing

12V batteriet lades fra hovedbatteriet hele tiden. Alt i bilen drives av 12V batteriet, bortsett fra motorene og varme-elementet til varming av kupé og hovedbatteri. Forvarming sliter ikke noe mer på 12V batteriet enn annet forbruk.

Tror 12V batteriet regnes som en slitedel. Koster ikke så mye å bytte, ble gjort av mobile service på 45min. på min bil.

Når du kjører mange korte småturer i det kalde været vi har nå bruker du mye strøm fra hovedbatteriet til varming. Dermed går rekkevidden drastisk ned. Energi brukt til forvarming regnes ikke med i snittforbruket, men du ser jo at % SOC på hovedbatteriet reduseres betraktelig til tross for få km kjørt. Differansen er energien du har brukt til forvarming.
Drammen, Tesla Model S #2510

MuskElBil

Byttet akkurat 12v batteri på min S100D, reg juni 19.
Fikk beskjed om at dette gikk på bilens 5år/100.000km garanti.
2019 TMS 100D Deep Blue Metallic FSD

Bjørn

Bruk range mode hvis du vil senke forbruket.. Da varmes ikke batteriet av el kolben. Men du får også redusert effekt på kupévarme og ac.. og regen vil bli redusert/fraværende pga kaldt batteri.

BMW850

Sitat fra: MuskElBil på søn 31. jan 2021, kl. 22:56
Byttet akkurat 12v batteri på min S100D, reg juni 19.
Fikk beskjed om at dette gikk på bilens 5år/100.000km garanti.

Den var ny🤔
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Rafa ali

Det stemmer som MUSKELBIL sa .de byttet også min igår og regningen var 0 .

Marius150

De byttet 12V batteri på utvidet garanti faktisk akkurat idag! =) kostet ingenting

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA