Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det ok forretningsførsel å øke prisen på bestilte, men ikke leverte TMS med kr:100k? Hva med TMY?

Startet av ToWalkOrDrive, lørdag 30. januar 2021, klokken 08:07

« forrige - neste »

Contango

Det er egentlig to forskjellige ting. Det å bestille og deretter få en nyere modell for prisen er det vel eksempler på at Tesla har godkjent tidligere - Facelift i 16?
Det er vel noe annet å rope «svindel» uten at noen har blitt lurt på noen måte?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Counterpointer

Sitat fra: Vaduz på lørdag 30. januar 2021, klokken 21:47
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 30. januar 2021, klokken 19:25
Sitat fra: Contango på lørdag 30. januar 2021, klokken 19:05
Er det noen her som har bestilt en 2020 MS, som ønsket å få den, men ikke fikk?
Godt spørsmål. Tror det er overvekt av de som bestilte 2020 utgave, men heller vil ha refresh til samme pris. Lett å forstå egentlig.

Ikke så veldig lett å forstå egentlig, litt som å bestille ps4 og deretter kreve ps5 når den kom. De som virkelig hadde lyst på ny «gammel» kjøpte det litt tidligere enn uken før refresh. Så her på forumet at det var mange som mente at tesla «måtte» gi dem den nye og langt dyrere bilen og satt og nektet å ta i mot bil før refresh var annonsert. Ganske åpenbare greier.
Det er lett å forstå at folk vil ha mer enn de bestilte, uansett hva det er.

Nå har jo Tesla litt historie med både å gi mer og å ikke gjøre det. Vi som kjøpte Model 3 i februar 2019 vet litt om det.....

Det er ikke alltid en lykkes med å treffe de gode kjøpene.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Contango på lørdag 30. januar 2021, klokken 22:10
Det er egentlig to forskjellige ting. Det å bestille og deretter få en nyere modell for prisen er det vel eksempler på at Tesla har godkjent tidligere - Facelift i 16?
Det er vel noe annet å rope «svindel» uten at noen har blitt lurt på noen måte?

Det som har skjedd her er at intetanende stakkars amerikanere har uvitende bestilt drømmebilen sin etter å ha jobbet 20 år i gruvene, og akkurat fått nok til å låne til skorsteinen....de har så lånt en edb-maskin som de med hjelp har trykket inn en kjøpsordre., og får så vite at fabrikken dessverre blir stengt litt ekstra....De sliter mer med å sove....hva skjer? Er de i ferd med å gå konkurs igjen? Er det russerne? De får så beskjed om lenger utsettelse...og så kommer den nedslående beskjeden...de får ikke lov til å kjøpe bilen de har bestilt likevel....men de kan kjøpe en annen til 10,000 usd mer, som er langt over hva banken vil tillate...og de som allerede hadde solgt 2004-modellen Ford F-150 for å betale depositumet....og så står Musk og sier:"håper de ikke blir irritert". 2000 usd i rabatt burde vært 8000 usd i rabatt.

Så når Tesla har gått vekk fra prinsippet om å være generøse og rettferdige ved endringer som de selv er skyld i, og Model Y fra Berlin er varslet å være annerledes fra Model Y Fremont, så kan en regne med at de endrer prisen på den og, om ikke de kjører en annen politikk i Norge pga vekslingkurs som inkluderer engelsk vat.
Tesla Model Y                         2021-

kodax

Hehe, «intenanende stakkars anerikanere som jobber i gruvene..lån til skorsteinen...lånt en edb-maskin...». Kan det hende denne posten er ironisk ment ;)
Eksempelet minner forøvrig veldig om en norsk politiker som liker å konstruere eksempler på hvor urettferdig noen ting blir for de vanskeligstilte, når de vanskeligstilte aldri vil komme opp i den problemstillingen :D
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Samco


tornaldo

Sitat fra: kodax på søndag 31. januar 2021, klokken 09:38
Hehe, «intenanende stakkars anerikanere som jobber i gruvene..lån til skorsteinen...lånt en edb-maskin...». Kan det hende denne posten er ironisk ment ;)
Eksempelet minner forøvrig veldig om en norsk politiker som liker å konstruere eksempler på hvor urettferdig noen ting blir for de vanskeligstilte, når de vanskeligstilte aldri vil komme opp i den problemstillingen :D

Ironi er en vanskelig øvelse på nett, bak et ukjent brukernavn. Men vedkommende kalte jo Tesla for "pakk" i første innlegg, så hvem vet.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

overskyet

Å svindle noen ville være å levere pærer når kjøper har kjøpt og betalt for appelsiner. Eventuelt levere enn gammel Toyota når kjøper har betalt for en Porsche. Eller ikke levere noe i det hele tatt.

Jeg klarer ikke, ikke engang når jeg legger godviljen til, å forstå hvordan det er svindel å kreve X kroner for en bil, når prisen er nettopp X kroner. Spesielt ikke når kjøper når som helst kan velge å si "nei takk" og ingen penger skifter henter.

Blir jo bare fjas.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: overskyet på søndag 31. januar 2021, klokken 16:59
Å svindle noen ville være å levere pærer når kjøper har kjøpt og betalt for appelsiner. Eventuelt levere enn gammel Toyota når kjøper har betalt for en Porsche. Eller ikke levere noe i det hele tatt.

Jeg klarer ikke, ikke engang når jeg legger godviljen til, å forstå hvordan det er svindel å kreve X kroner for en bil, når prisen er nettopp X kroner. Spesielt ikke når kjøper når som helst kan velge å si "nei takk" og ingen penger skifter henter.

Blir jo bare fjas.

Å svindle noen kan og være at du selger noe som du ikke eier, eller har tenkt å levere. Electrek er et veldig Tesla-vennlig magasin. Jeg basererer mine karakteristikker på Electrek's uttalelse om at samtidig som de planla lanseringen av de nye Model S og X så fortsatte de å ta i mot bestillinger med de gamle prisene som var $69.420 samtidig som de visste at de aldri kommer til å levere de bilene til de prisene, ifølge Tesla-vennlige Electrek. Det som flytter Tesla fra sleipe til Pakk og Banditter er at de faktisk og tok i mot depositum for disse varene DE VISSTE at de ikke kunne levere til den prisen. Da har du et økonomisk bedrageri.

Hvis noen selger deg appelsiner med levering om 4 måneder, men vil ha 10000 kroner i forskuddsbetaling, samtidig som de vet at de ikke har appelsiner, og kun luksusappelsiner som de kan selge til deg for 100.000 kroner mer, og de sitter på dine penger uten å fortelle deg dette....synes du virkelig at dette ikke er en svindel?

Oppsummert:
De har sittet på dine penger (depositum) i to måneder vel vitende om at de ikke har produktet de selger, og holdt det skjult for å unngå å røpe en hemmelighet for andre (refresh).

Mulig ting er annerledes i USA, men i Norge er ikke det lov.
Tesla Model Y                         2021-

Øyvind.h

Men er det ingen som har bestilt den gamle modellen som får den her i Norge? Dvs om en bestilte i desember, får en nå beskjed om at man ikke får noen bil allikevel med mindre man bytter til den nye?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

keepitsimple

Ja dette er helt klart svindel, OM Tesla aldri hadde tenkt levere bilen de tokk inn 15k i depositum for.

Jeg tenker det er greit å betale tilbake 16.5k til de som ikke vil ha refresh. 10 % i rente for noen måneder er vel grei avkastning.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

daktari

Depositum var bare 1000,- NOK men non-refundable. Regner med ar de refunderer uansett hvis de ikke kan levere slik bestilt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

tornaldo

Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Magnus Hansen

Hvis dere faktisk mener dette kvalifiserer for å være svindel så er det jo bare å gå til politiet. Og lykke til med det..

Sandvika

Det å anklage en aktør for svindel, basert på hva man selv spekulerer på at de kommer til å gjøre blir rett og slett så idiotisk at jeg har ikke ord.

Trodde ikke fantes mennesker som både evnet å bestå førerprøven, skaffe finansiering til Tesla, og likevel fremføre den typen resonementer man leser i denne tråden.

Hva Electrec skriver er basert på anonyme kilder, i USA, hvor de leverer biler fra Mars, i kontekts av amerikansk lovverk.

Anta heller at Tesla forholder seg til norsk lov og norske kunder får bilen de har bestilt til prisen de har bestilt. Det finnes INGEN indikasjon på noe annet. Om så noen heller vil utsette levering 6mnd og betale mellomlegg så er står det naturligvis fritt til dette.

Jeg har vært en av de største kritikerne av flere av Teslas praksiser her på forumet, men dette blir rett og slett for dumt.


overskyet

Sitat fra: Sandvika på mandag 01. februar 2021, klokken 20:22

Trodde ikke fantes mennesker som både evnet å bestå førerprøven, skaffe finansiering til Tesla, og likevel fremføre den typen resonementer man leser i denne tråden.


Amen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA