Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Barnesete med isofix - Skade på setene?

Startet av Husstein, fredag 29. januar 2021, klokken 18:17

« forrige - neste »

Husstein

Hei.
Ny bil, nytt familiemedlem.
Har ingen erfaring med isofix barneseter og "skinn"-seter, men har dog tenkt i utgangspunktet å ha montert et  isofix-barnesete i Tesla Model 3s isofix-fester.
Eg antar at barnesetet blir stående montert så lenge det er nødvendig, og bare tas ut ved behov eller utskifting av stol med barnets alder.
I denne sammenheng lurer eg på om noen har erfart, eller om eg kan forvente at dette medfører permanente skader/deformasjoner i setet, der hvor isofix-stangen presser mot bilsetet?
Mulig svaret er åpenbart, takk på forhånd for innspill!

Sandvika

På Model S blir det klart varige deformasjoner, men antar de har lært et par ting før Model 3. Du får sikkert kjappere svar på Model 3 delen forumet.


geear

Anbefaler prince lionheart two stage seat saver. Den har "skålform" i bunn og er relativt stiv, så trykket jevnes nok noe ut.

Husstein

Takk for gode tips.
Godt poeng det med en beskyttelse for å unngå trykk og merker fra babystolen.
Eg tenkte spesifikt på deformasjon i setet akkurat der de to "armene" til babystoleb koblet til isofix stikker "gjennom" seteryggen. Kanskje vanskelig å unngå dette, så lenge man skal benytte seg av isofix?

apehest

Sitat fra: Husstein på fredag 29. januar 2021, klokken 22:48
Takk for gode tips.
Godt poeng det med en beskyttelse for å unngå trykk og merker fra babystolen.
Eg tenkte spesifikt på deformasjon i setet akkurat der de to "armene" til babystoleb koblet til isofix stikker "gjennom" seteryggen. Kanskje vanskelig å unngå dette, så lenge man skal benytte seg av isofix?

Hadde vært mer bekymra for gulp og annen elendighet. Åfy jeg har sett noen jævlig tilfeller.

yurgh

Ikke sett permanente bulker etter isofiks-stengene på min bil, men den er bare fire måneder. Tar ut og støvsuger iblant, så pleier å sjekke. Største problemet er smuler og dritt som ramler inn i beltemekanismen, men har ikke tettet seg ennå.

Prøv setet i bilen før du kjøper, det er kjempeforskjell på hvor mye plass bakovervendte stoler tar. Stol med roterbart sete ville jeg nok kjøpt i dag. Og sånt sparketrekk er et must, iallefall når arvingen begynner å gå selv og har sko på i bilen 👍

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Husstein

Sitat fra: yurgh på lørdag 30. januar 2021, klokken 10:29
Ikke sett permanente bulker etter isofiks-stengene på min bil, men den er bare fire måneder. Tar ut og støvsuger iblant, så pleier å sjekke. Største problemet er smuler og dritt som ramler inn i beltemekanismen, men har ikke tettet seg ennå.

Prøv setet i bilen før du kjøper, det er kjempeforskjell på hvor mye plass bakovervendte stoler tar. Stol med roterbart sete ville jeg nok kjøpt i dag. Og sånt sparketrekk er et must, iallefall når arvingen begynner å gå selv og har sko på i bilen 👍

Godt å høre at det ikke enda har derofmrert setet. Mulig det kan være en preventiv løsning, å ta ut setet noen ganger i året slik at setet kan få mulighet til å beholde formen?

Har allerede kjøpt en stol som eg har prøvekjørt litt, men merket at det var gode "bulker" etter isofix-stenger/plastbeskyttelse i setet som tok mange timer (1-2 dager) før så normalt ut.

En stol man kan svinge er sikert lurt, det får bli neste gang  :)

Husstein

Sitat fra: apehest på lørdag 30. januar 2021, klokken 00:39
Sitat fra: Husstein på fredag 29. januar 2021, klokken 22:48
Takk for gode tips.
Godt poeng det med en beskyttelse for å unngå trykk og merker fra babystolen.
Eg tenkte spesifikt på deformasjon i setet akkurat der de to "armene" til babystoleb koblet til isofix stikker "gjennom" seteryggen. Kanskje vanskelig å unngå dette, så lenge man skal benytte seg av isofix?

Hadde vært mer bekymra for gulp og annen elendighet. Åfy jeg har sett noen jævlig tilfeller.

Haha ser den!   :)
All slags substanser går nok greit tenker eg, har vært borti litt av hvert tidligere som drosjesjåfør. Eg synes personlig det er verre med merker/derformasjoner som man rett og slett ikke kan gjøre noe med.

Husstein


Klykken

Flott.
Opplever ellers at baksetene har litt bratt vinkel på sitteputa slik at en bakovervendt stol gjør at barnet blir litt "hengende" på noen modeller. Spesielt når det sover.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA