Pro’s og Con’s med nye Model S 2021 refresh

Startet av Counterpointer, fre 29. jan 2021, kl. 11:37

« forrige - neste »

Counterpointer

Jeg kjenner på skepsis og i valget ville jeg nok valgt vanlig ratt om jeg måtte velge nå.

Litt som de virtuelle kameraspeilene til E-tron. Synes de virket kule, men var skeptisk.

De viste seg å ha noen få fordeler og noen ulemper. Etter å ha kjørt bilen med begge varianter ville jeg valgt vanlige speil.

Omvendt med Model 3. Var veldig skeptisk til ikke instrumentdisplay og kun sentral skjerm. Etter to år og 45 k km kunne jeg ikke tenkt meg noe annet.

Trodde jeg ville savne HUD men etter å ha kjørt diverse med dette, er det ikke noe jeg savner (skrur det av i biler som har det)

JorEl

Sitat fra: Klykken på fre 29. jan 2021, kl. 12:06
Sitat fra: BR på fre 29. jan 2021, kl. 11:52
I forhold til min gamle fra 2018 håper jeg at støynivået er lavere
De nye utgavene som kommer skal ha aktiv støydemping. Det bør altså bli "helt stille" i kupeen.
Aktiv støydemping, er vel lyd som skal overdøve annen uønsket lyd, på en forhåpentligvis ikke-hørbar-måte. Sånn ca. Det jeg har vært borti når det gjelder dette, er høretelefoner. Det kan man bli litt trett i hodet av. Håper Tesla ikke overdriver eller gjør meg ør i skallen, i tillegg til farten ;)
Edit; Gjerne yr, men ikke ør :P
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Amoss

Sitat fra: daktari på fre 29. jan 2021, kl. 14:38
Det er jo et ratt  fortsatt.

Er det? Så vidt jeg forstår omtaler ikke Tesla dette som "steeringwheel".

En Yoke i styresammenheng forøvrig, eller på tysk penere "Steuerhorn" er jo 2-dimensjonal, dvs. du dytter inn og trekker ut, i tillegg til sving/rotasjon. Tesla har ikke fjernet gasspedalen eller?

Det du beskriver her er identisk med hva jeg har forstått at en fly-stikke er/oppfører seg, noe som jeg tolker som en bekreftelse på at dette er rett oversettelse. Nei, jeg påstår ikke at man kan dytte denne stikken frem og tilbake, men den bevegelsen er jo for å endre flyhøyde/vinkel, og Tesla har enda ikke levert noen flygende bil - så har ingenting med akselerator-pedalen å gjøre.
Model S 85D

Sandvika

Sitat fra: Counterpointer på fre 29. jan 2021, kl. 14:49

Litt som de virtuelle kameraspeilene til E-tron. Synes de virket kule, men var skeptisk.

Morsomme er jo at denne løsningen ble vist frem på Model X allerede i 2013, men det var Audi som klarte å få den til markedet først. Trolig grunnet forskjell på europeiske og amerikanske regler. I grunnen merkelig at ikke Tesla klarer å følge opp denne?

JorEl

Om den Yoke`n virker funksjonelt, og er herlig å bruke, etter et par dager/uker. Så synes jeg dette er en inner-tier. Den er flott å se på, akurratt som resten av interiøret. Less is more! TM3 hadde litt for lite, etter min smak. Men her synes jeg tilbakemeldingene har vært at det funker, tross alt. ModelS får enda mer, og bør bli enda bedre å bruke. Fart og data, i en elbil, er vel Tesla nr.1 på. Forventer at nye modelS blir det beste Tesla har levert til nå.
Heldigvis har mange av oss en Tesla, så vi har jo litt bedre tid enn alle andre. Eller er vi mest sugne?   :o
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

boppus

Sitat fra: Amoss på fre 29. jan 2021, kl. 15:01

Det betyr ikke noe hva Tesla kaller det. Det brukes som et ratt.

flyhøyde/vinkel
Pitch

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

kodax

Sitat fra: JorEl på fre 29. jan 2021, kl. 15:00
Aktiv støydemping, er vel lyd som skal overdøve annen uønsket lyd, på en forhåpentligvis ikke-hørbar-måte. Sånn ca. Det jeg har vært borti når det gjelder dette, er høretelefoner. Det kan man bli litt trett i hodet av. Håper Tesla ikke overdriver eller gjør meg ør i skallen, i tillegg til farten ;)
Edit; Gjerne yr, men ikke ør :P
Aktiv lyddemping er at det lages lydbølger i motfase til den lyden man vil ha vekk, slik at lydbølgen utjevnes (ikke overdøves) og det ikke blir noe lyd i det hele tatt. Hvis du har blitt trett i hodet av å bruke hodetelefoner med lyddemping, så mistenker jeg at det er noe annet som er grunnen eller at du har brukt noe skikkelig ræl. Velfungerende aktiv lyddemping fungerer veldig bra.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Counterpointer

Kanskje vi skal være glade for at ikke Tesla gikk for joystick hvor alt er i samme hendel.

Eventuelt lei oss for dette. Sandy Munro har lenge ivret for at bilindustrien skal gå for joystick. Han sier jo dette med en viss tyngde siden de har vært med å designet både fly og biler i titalls år

o.b.lix

Sitat fra: Amoss på fre 29. jan 2021, kl. 14:29
Du kan jo prøve deg med norsk?

På de norske sidene til Tesla er dette "rattet" omtalt som "Yoke". Jeg mener korrekt ord er "Joke"
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Counterpointer

Sitat fra: Sandvika på fre 29. jan 2021, kl. 15:31
Sitat fra: Counterpointer på fre 29. jan 2021, kl. 14:49

Morsomme er jo at denne løsningen ble vist frem på Model X allerede i 2013, men det var Audi som klarte å få den til markedet først. Trolig grunnet forskjell på europeiske og amerikanske regler. I grunnen merkelig at ikke Tesla klarer å følge opp denne?
Amerikanerne er veldig konservative på noen få områder. Du kan kjøre tanks på gata men ikke bil med kameraspeil
Ikke lett å forstå.

Counterpointer

Sitat fra: o.b.lix på fre 29. jan 2021, kl. 15:53
Jeg mener korrekt ord er "Joke"
Det ser mildt sagt litt tungt ut i forhold til andre utgaver av samme sort. F.eks den yoke'en (pun intended) som sitter i Roadster ser langt mer smekker ut.

daktari

Et firkantet ratt i mine øyne. Visuell, men ikke funksjonell likhet med en "Airplane Yoke".
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Amoss

Sitat fra: boppus på fre 29. jan 2021, kl. 15:38
Det betyr ikke noe hva Tesla kaller det. Det brukes som et ratt.

Tja, diskusjonen her går på hva den norske oversettelsen er av det ordet Tesla bruker.
Om det ikke betyr noe hvilket ord Tesla bruker, hvorfor er det da så mange som velger å tildels vellykket bruke det engelske ordet her på ett norsk forum?

Sitat fra: boppus på fre 29. jan 2021, kl. 15:38
flyhøyde/vinkel
Pitch

Og poenget med å oversette det norske ordet til engelsk på ett norsk forum er?

Sitat fra: daktari på fre 29. jan 2021, kl. 16:21
Et firkantet ratt i mine øyne.

Her er ett firkantet ratt:

Tesla's stikke mangler en vesentlig del for å oppfylle dette begrepet.

Sitat fra: daktari på fre 29. jan 2021, kl. 16:21
Visuell, men ikke funksjonell likhet med en "Airplane Yoke".

Sant nok, men det er altså så langt jeg kan se en direkte oversettelse (og ikke "fornorsking" som en annen prøvde seg med ;) ) av det ordet Tesla selv velger å bruke.
Model S 85D

kodax

Et vanligere ord er vel "Gullwing steering wheel".
Tesla liker jo å bruke egne "kule" ord, feks. "Sentry". (Forøvrig et ord vel de fleste biltyver ikke kan, så det skremmer nok ikke like mange vekk som hvis de bare hadde kalt det CCTV, Video surveillance e.l.)
Model Y - Model 3

kodax

Forøvrig er rattet temmelig likt Nissan sitt BladeGlider-ratt:
Model Y - Model 3

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA