Hovedmeny

Vask

Startet av TM3P878, torsdag 28. januar 2021, klokken 15:48

« forrige - neste »

TM3P878

Hei,

Her jeg bor er det veldig kaldt for tiden, minus 10 grader,, og vil tro det er likt hos flere andre.
Ser bilen får mye salt på seg, og jeg rett og slett hater å se det. Frem til nå har jeg kjørt på selvvask og spylt over bilen en gang i uken, i tillegg har jeg tatt lakkforsegling på den.

Lurer på om det er fornuftig å vaske i en maskin, men da børsteløs, men er litt redd for lakken. Hva tenker dere der ute? hvordan beskytter dere modell 3èn deres nå på vinterstid? ?

model3pw

På vinteren er mitt opplegg at jeg holder den ren, så jeg holder meg til 100% touchless og tar ikke på lakk gjennom hele perioden. Vasker hver uke med selvvask kun med vann når minusgrader og med såpe+vann når plussgrader.

I salt/sørpe-perdioder vasker jeg raskt (20 kr) av bilen daglig på kvelden, så ikke skitt fester seg, så rett i garasje (kald).

Ellers tar jeg den i børsteløs vask med underspyling typisk 1 gang i mnd (Liertoppen ved supercharger har beste i mitt område).

Electric cars in Norway

Sitat fra: model3pw på torsdag 28. januar 2021, klokken 16:03
På vinteren er mitt opplegg at jeg holder den ren, så jeg holder meg til 100% touchless og tar ikke på lakk gjennom hele perioden. Vasker hver uke med selvvask kun med vann når minusgrader og med såpe+vann når plussgrader.

I salt/sørpe-perdioder vasker jeg raskt (20 kr) av bilen daglig på kvelden, så ikke skitt fester seg, så rett i garasje (kald).

Ellers tar jeg den i børsteløs vask med underspyling typisk 1 gang i mnd (Liertoppen ved supercharger har beste i området).

Smart å vaske mye og ofte, salt dreper bilene! - bare ikke bruk høytrykken for nærme for da kan det skjer ting med lakken. Dette står også som warning i TM3 manualen et sted. Tror det var minst 30 cm fra.... men usikkker...

trykkertor

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 28. januar 2021, klokken 16:09

bare ikke bruk høytrykken for nærme for da kan det skjer ting med lakken. Dette står også som warning i TM3 manualen et sted. Tror det var minst 30 cm fra.... men usikkker...

Riktig som EciN skriver.

jalle

Sitat fra: TM3P878 på torsdag 28. januar 2021, klokken 15:48
hvordan beskytter dere modell 3èn deres nå på vinterstid? ?
Kanskje ikke -10 veldig ofte her, men jeg synes det er greit å bruke Kärcher OC3, som er en batteridrevet vasker. Den har 4 liter vanntank som akkurat rekker rundt bilen etter en tur i slaps og salt.

Når vi skal fra A til B, fyller jeg den med lunket vann, og spyler når vi kommer frem til B (parkering, svigers, foreldre, korona-test, osv.). Da får jeg vekk det som 2 liter per minutt klarer å fjerne. Fungerer ypperlig her i Rogaland  :)
Gjør det samme en gang til når vi kommer hjem. Litt ekstra nøye da i hjulbuer (mye dritt der) og felger.

Hvis det er veldig kaldt er det kanskje best å ta med håndkle, samt unngå vann i dørhåndtak. Og ha silikon på pakninger. Jeg bruker ellers Sonax Xtreme Spray & Seal på vinteren (unngå å få på vindu).

Ingeniøren

Om hyppig vaske for å holde lakken fin er et must er jeg ikke så sikker på...

Vasker kun bilen for hånd og om vinteren har den kun fått 2-3 vask når været og temperaturen har tillatt det. Bor og nær E18 så kjøring i saltsuppe er en daglig foreteelse. Hver sommer har bilen fått en grundig rens og en godt lag men fast bilvoks.

Den bilen jeg har hatt lengst var en Audi 80 som jeg hadde nær 15 år. Lakken var nesten like fin etter 15 år. Den fikk aldri en bilvask i maskin da jeg tror det er det som sliter mest på lakken, spesielt de børsteløse som må bruke masse kjemikalier for å få bort møkka og da forsvinner voksen og.

Det er nå min erfaring  :)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

trykkertor

Enig.
I forkant av vinteren, legge enten en coating eller god langtidsholdbar voks, og kun spyle bilen med milde såper og kjemikalier gjennom vinteren. Kanskje 2-3 skånsomme berøringsvask hvis nødvendig.

Børstevask er det som dreper glansdybden i lakk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA