Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vurderer I-pace, noen spørsmål

Startet av espenri, torsdag 28. januar 2021, klokken 11:51

« forrige - neste »

Kanutten

Sitat fra: turfsurf på fredag 05. februar 2021, klokken 10:50
Nå er det vesentlig mere motorvei på denne strekningen enn Oslo-Hemsedal, og nok høyere fart på landeveien. Men, hva slags dimensjon har du på vinterhjulene?

Enig i at det er mer motorvei (men 1 mil kortere), men så var jeg en bra bit unna å klare turen også, så jeg er ikke 100% sikker på at det går bra til Hemsedal.

Jeg har 20" vinterhjul.

espenri

Jeg bruker aldri under 3 timer på de 220km (sammen med familien), noe som gir en snitthastighet på maks 73kmt, regner med det er rimelig langt under snittfarten man kan regne med til Trysil. I realiteten er snittfarta som oftest ca 65kmt, ikke inkludert stopp.

Men så har selvfølgelig andre forhold også innvirkning, blir fryktelig vanskelig å synse. Får vel bare prøve ut se om det holder :)
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

turfsurf

Sitat fra: Kanutten på fredag 05. februar 2021, klokken 11:53
Enig i at det er mer motorvei (men 1 mil kortere), men så var jeg en bra bit unna å klare turen også, så jeg er ikke 100% sikker på at det går bra til Hemsedal.

Den motorveibiten utgjør mye. Som du ser over, både jeg og flere som har erfaring med den aktuelle veien, så tilsier det at det skulle gå bra. Laveste rekkevidde jeg har sett herifra er 25 mil, da med temperaturer fra -15 ved start, men mellom -20 og -30 det meste av turen. Da med 20" vinterhjul. Det er da dog ekstremtilfelle, og kan avhjelpes både med 18" vinterhjul og litt lavere fart (snittfarten var godt over 80).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tellus

Forskjellen på 120 km/t (hvis man liker å ligge litt over) og 70-80 km/t (store deler av veien til Hallingdal) utgjør en dramatisk forskjell i forbruk.


Når dette er sagt så vil det sikkert finnes situasjoner hvor også jeg måtte stoppe å lade på vei til hytta, men foreløpig har jeg hatt god margin. Skal en tur opp igjen i helgen. Det er meldt under -10 grader nesten hele veien, men det blir sol. Sola begynner å bli såpass sterk at det begynner å få innvirkning på kupetemperaturen. Blir veldig overasket hvis jeg må lade på vei opp denne helgen  :) 

Med takstativ med nogo oppå, snødrev, midt på natta, kraftig vind fra nordvest og hard høyrefot så må man nok lade på vei til hytta i Hallingdal også.

Tellus

Helgens tur til hytta:
Gjenståede batteri: 27%
Avstand 216,1 km
Høydeforskjell +800 m
Snittforbruk 25,6 kWh/100 km
Snitthastighet: 72 km/t
Utetemperatur: -8 til -19. Under -10 mesteparten av turen. Ellers fine forhold.
Beregnet energi i batteriet (0-100%) : 76 kWh.

Barfot

Dvs, Tellus, at på dagsturen din hadde du maks rekkevidde på 308,5 km og på helgeturen din nå 295,9 km før det var tomt.

Strekket vi kjører, blir 360 km Øygarden til Vaset, med stigninger etter Gudvangen, mellom Flåm og Aurland og over Filefjell og så til slutt ca. 400 høydemetre fra Røn opp til Vaset. Men tidligere input er at man "får igjen" oppoverbakkene i regenerering nedover og stort sett bare bruker strøm som på flat vei.

Med en fornuftig buffer 10 % må vi da lade ca. 19 kwh et sted på turen vår, vinterstid. Hvor lang tid vil det ta ?


espenri

Igjen fine forbrukstall som blir presentert her.

Er det mulig å enkelt lese ut andel AC vs DC lading på I-pace? Vet at dette er mulig på bl.a. Tesla, og det har stor påvirkning på degradering av batteri, generelt sett. Uten at jeg vet om det gjelder spesifikt for I-pace, eller om de faktisk har nok initielt buffer til at det ikke merkes.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Maxwell_400

#22
Sitat fra: Barfot på mandag 08. februar 2021, klokken 12:22
Dvs, Tellus, at på dagsturen din hadde du maks rekkevidde på 308,5 km og på helgeturen din nå 295,9 km før det var tomt.

Strekket vi kjører, blir 360 km Øygarden til Vaset, med stigninger etter Gudvangen, mellom Flåm og Aurland og over Filefjell og så til slutt ca. 400 høydemetre fra Røn opp til Vaset. Men tidligere input er at man "får igjen" oppoverbakkene i regenerering nedover og stort sett bare bruker strøm som på flat vei.

Med en fornuftig buffer 10 % må vi da lade ca. 19 kwh et sted på turen vår, vinterstid. Hvor lang tid vil det ta ?
Tar ca. en halv time på vinteren, lader mens du handler. Du må for all del ikke la bilen stå på mens du lader, da kan det ta lang tid...

Regenerering fungerer ja.... her ble 16kWh regenerert.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Maxwell_400

#23
Sitat fra: espenri på mandag 08. februar 2021, klokken 12:57
Igjen fine forbrukstall som blir presentert her.

Er det mulig å enkelt lese ut andel AC vs DC lading på I-pace? Vet at dette er mulig på bl.a. Tesla, og det har stor påvirkning på degradering av batteri, generelt sett. Uten at jeg vet om det gjelder spesifikt for I-pace, eller om de faktisk har nok initielt buffer til at det ikke merkes.
I-Pace er svært konservativ på batteriet, det er en grunn til at den ikke er lademester. "Bufferet" er ca 4% på topp. Har ennå ikke hørt om en I-Pace med degradering, har det vært noe så er det feil på enkelt celler.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

turfsurf

Sitat fra: Maxwell_400 på mandag 08. februar 2021, klokken 13:04
Tar ca. en halv time på vinteren, lader mens du handler. Du må for all del ikke la bilen stå på mens du lader, da kan det ta lang tid...
Det er med kaldt batteri. Hvis man startert hjemmefra med forvarmet bil og starter lading på 10-20% så bør det ikke gå så treigt. Kanskje 15-20 minutt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Maxwell_400

Sitat fra: turfsurf på mandag 08. februar 2021, klokken 13:16
Sitat fra: Maxwell_400 på mandag 08. februar 2021, klokken 13:04
Tar ca. en halv time på vinteren, lader mens du handler. Du må for all del ikke la bilen stå på mens du lader, da kan det ta lang tid...
Det er med kaldt batteri. Hvis man startert hjemmefra med forvarmet bil og starter lading på 10-20% så bør det ikke gå så treigt. Kanskje 15-20 minutt.
Ja og hvis en forvarmer batteriet før avgang så blir det bra, første gangen jeg ladet var det etter at bilen hadde stått ute i -20 over natten og attpå til satt jeg inne i bilen med klima på mens jeg ventet på lading, megatabbe. Heldigvis er rekkevidden så bra at jeg var ikke nødt til å lade. Siden har jeg egentlig ikke tenkt over ladehastighet, den har vært mer enn bra nok for mitt behov, jeg må også ha pause hver 4de time. Og hvis konservatismen til Jaguar fører til at batteriet degraderes lite så er jeg fornøyd med det som det er nå.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Tellus

Sitat fra: Barfot på mandag 08. februar 2021, klokken 12:22
Dvs, Tellus, at på dagsturen din hadde du maks rekkevidde på 308,5 km og på helgeturen din nå 295,9 km før det var tomt.

Strekket vi kjører, blir 360 km Øygarden til Vaset, med stigninger etter Gudvangen, mellom Flåm og Aurland og over Filefjell og så til slutt ca. 400 høydemetre fra Røn opp til Vaset. Men tidligere input er at man "får igjen" oppoverbakkene i regenerering nedover og stort sett bare bruker strøm som på flat vei.

Med en fornuftig buffer 10 % må vi da lade ca. 19 kwh et sted på turen vår, vinterstid. Hvor lang tid vil det ta ?

Jeg ladet på vei tilbake samme dag som jeg kjørte opp. Ladet fra 14-56 %. Gikk med 40.33 kWh. Makseffekt 70 kW og snitteffekt 56 kWh. Siste 5 minutter før lading var jeg nesten alene på veien og tok noen hurtige aksellerasjoner etterfulgt av maks regen. Mulig det et hjalp bittelitt på batterivarmen. Var i hvert fall fornøyd med ladehastigheten. Batteriet hadde i hvert fall ikke blitt iskaldt.

espenri

Vil bare benytte anledningen til å takke for gode svar i diverse tråder her som har overbevist meg om å velge I-Pace. Plukker opp en fin HSE FE en av de nærmeste dagene og kan ikke skjønne annet enn at det er mye bil for pengene.

Nå gjenstår det å se om jeg klarer å leve med kompromisset på plass i forhold til Outlander som byttes ut, det regner jeg med går greit. Første test blir påsken med fulllastet bil :)
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

espenri

Har nå hatt denne bilen noen dager, trives veldig godt :) Har dog noen spørsmål:


  • Er det noen som har noen fornuftige forslag til oppsett av skjermene? Skjønner at det er smak og behag, men jeg føler at det er for mange valgmuligheter. Jeg ender liksom med å ha mediainformasjon på alle tre skjermene etter hvert.
  • Kameraene forvirrer meg, noen ganger vises kameraet på skjermen etter at jeg har begynt å kjøre, i et vindu med en lukkeknapp i hjørnet. Dette virker helt tilfeldig når skjer.
  • Mer kamera / sensor: Jeg føler sensor er utrolig sensitiv, er det riktig at den piper for fortauskanter og snø i veikanten? Redd for at dette gjør at jeg får et likegyldig forhold til parkeringssensorene etter hvert.
  • Jeg har nå 20" felger og Conti VikingContact på vinterhjulene. Sommerhjulene er 22" også Conti. Er det noen som kan si noe om støy og komfort på disse, gjerne sammenlignet med vinterhjulene? Vurderer å prøve og selge de og bytte til 20" på sommer også, hvis det viser seg at 22" støyer mye eller kjører vesentlig mer ukomfortabelt.
  • Bremsepedal har endel lenger vandring enn jeg er vandt med fra tidligere biler, normalt?
  • Skuffelsen var stor da jeg koblet til Android telefon og ikke fikk den til å fungere. Litt googling forteller meg at det er trukket tilbake i visse markeder. Regner med det ikke er noen vei rundt dette, eller om vi har noe håp om å få tilbake?
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Maxwell_400

1. bruker nedre skjerm for klima
2. er bilen fullt oppdatert ? blir uansett en vanesak
3. fungerer greit hos meg
4. 18" Nokian R3 og 18" Michelin Latitude HP, kunne ha vært mere støysvake
5. Synes den er normal.
6. Virker hos meg på flere telefoner, bruker du USB i midtkonsoll?
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA