Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ville du kjøpt I-Pace idag ?

Startet av Barfot, onsdag 27. januar 2021, klokken 07:53

« forrige - neste »

Barfot

Vi er i markedet for ny bil, budsjett opp til drøye 600' og da ser vi jo at Ipace EV320 fremdeles ligger ute med noen modeller både i Prime og Advanced utgave.
Største forskjellen der er vel panoramatak på Advanced utgaven hvis jeg forstår det rett ?

Men - mot de nye modellene som kommer, Mustang Mach-E, Enyaq etc, er Jag'en "utdatert" nå ?
De fleste "nye" modellene fåes til priser i området 530-600 for de variantene vi ser på.
Vil I-Pace også ha et større estimert verdifall enn en mer "normal" familiebil ?

Kjekt med henger, men har Landcruiser som tar de tyngste lassene uansett, så kravene våre er så tett opptil 360 km rekkevidde på vinter med familien i bilen som mulig, helst lengre, 4x4 og ryggekamera.
Og - ikke minst - sette seg inn høyde på bilen, ikke sette seg ned pga helse.

Vi er på en 360 km tur minst en gang i mnd opp til hytta, og det finnes ladestasjoner på veien men vi vil jo helst ikke måtte fylle på mer enn strengt tatt nødvendig (og ladekøer på utfartsdagene)

Det er en Outlander diesel 7 seter som skal byttes inn og det er en veldig grei og feilfri bil, nesten som en Toyota :-)

Maxwell_400

Ja, det er fremdeles det beste valget for meg i dag. Kjøper uansett ikke biler uprøvd og heller ikke første årsmodell så da er det ikke aktuelt med det som kommer. Alternativene for meg som er velprøvde og kan kjøpes i dag er da Etron, EQC og I-Pace, tre fantastiske biler. (Model X har jeg ikke sett på, må ha kajakk på taket).

Om et par år så er utvalget av velprøvde SUV'er mye større så hvem vet ?


I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

JorgenM

Samme som Maxwell egentlig. Ville aldri kjøpt nylansert modell.

I tillegg er det 15 mil til Jaguar-forhandler for meg så det er svært få andre som har den i mitt område og det er viktig for både meg og kona :+1:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

fantonsen

Sitat fra: Barfot på onsdag 27. januar 2021, klokken 07:53
Men - mot de nye modellene som kommer, Mustang Mach-E, Enyaq etc, er Jag'en "utdatert" nå ?

Nei, Jag'en er på ingen måte utdatert nå. Mange av de bilene som kommer nå har vel noenlunde tilsvarende rekkevidde. Og rekkevidde vil ikke være alt i den settingen du nevner her.
Ja, I-pace har hatt sine utfordringer, først og fremst på infotainment, og kunne nok løst enkelte ting bedre. Men absolutt ingen showstoppere, og du har heller ingen garanti mot at det ikke vil dukke opp tilsvarende ting i disse merkene du nevner her.

Og en mere fantastisk kjørebil skal du lete lenge etter.

Sitat fra: Barfot på onsdag 27. januar 2021, klokken 07:53
Vi er på en 360 km tur minst en gang i mnd opp til hytta, og det finnes ladestasjoner på veien men vi vil jo helst ikke måtte fylle på mer enn strengt tatt nødvendig (og ladekøer på utfartsdagene)

Vil tro at dette vil gå greit store deler av vinteren dersom du starter med fullt og forvarmet batteri. Men det kan selvfølgelig bli litt tight, og noe lading kan bli nødvendig på de verste dagene. Men det avhenger bl.a. av kjørestil, hastighet, vær etc.

Og husk på at en ikke må fylle opp "tanken" hver gang en besøker en ladestasjon slik en er vant med på fossilbilene. I dette tilfellet så lader du på ladestasjonen kun det du trenger for å komme frem/hjem med grei sikkerhetsmargin. Så fyller du opp igjen hjemme/på hytten over natten. Da trenger du trolig kun 5-10 minutters påfyll på en ladestasjon enkelte ganger. Det er både raskest og rimeligst.

Og med mange ladestasjoner på veien, så burde det være greit selv på de største utfartsdagene. Velg ladestasjon med omhu, og ikke vent til siste liten.
Og husk at ladefart er heller ikke så viktig i denne settingen. En 50KW lader kan duge greit her om en ikke skal lade så mye, og da blir utvalget større.

Jag'en har ikke den største ladefarten, men det er kun på lenge turer godt over 500km at det vil få betydning. Først på langturer, når en trenger å full-lade bilen på en ladestasjon en eller flere ganger, så er ladefarten viktig.
8) I-Pace S | Firenze red | September 2018
:) InControl: S20C_20.43.1-618886 | Telematics: 18.2 | BECS: BP-AAE-BC-AC-BE

Ingeniøren

Enig med mange her, bilen er fortsatt et første valg og ville valgt den samme om jeg måtte kjøpe ny i morgen.

Folk er veldig opptatt av rekkevidde, ladehastighet, bagasjeplass, stor skjerm mm. Greit nok men selv setter jeg mest pris på de utmerkede og stabile kjøreegenskapene - best i klassen ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

espenri

Låner en EV320 Sport fra Insignia nå, så veldig relevant tråd. Fint å se at eksisterende eiere er fornøyde. Makan til kjøremaskin! Veldig mye kjøreglede til tross for at den fortsatt er komfortabelt satt opp. Her kan nok hele familien trives godt :)

Eneste jeg er litt skeptisk til er de praktiske detaljene for en familie.
- Bagasjerom er litt lite, tallene lyver litt og over seterygg er det mindre plass enn i tradisjonelle stv / suv
- Kulevekt er litt lite for sykkelstativ med fire sykler hvor noen av de er elsykler. Alternativet er henger eller takstativ
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

4Matic Fanatic

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 27. januar 2021, klokken 09:44
.. selv setter jeg mest pris på de utmerkede og stabile kjøreegenskapene - best i klassen ?
Som jeg har sagt mange ganger før - full pedal fra stillestående på vinterføre må oppleves før man tror det er mulig...  ;D

Og igjen...

Og igjen...

bmw2002

Hadde valgt samme bil igjen.  Ser ikke noen andre aktuelle valg før i 2022 med Porsche Macan eller Polestar 3.

Barfot

Mye input som bekrefter antagelsene mine, 10-15 minutt på en 50 Kw stasjon mens vi er inne og handler varer (Voss, Tyin, Vang eller Røn på E16) bør kunne gi de extra milene vi trenger, dvs Øygarden vest for Bergen til Vaset oppforbi Fagernes. Blir en god oppoverbakke på slutten av turen, så der må man ha nok strøm til å rekke fram :-)

Med 2 småjenter på 7 & 10 blir det mye myk bagasje som kanskje kan presses sammen når man stenger bakluka.
Er godt vant til landcruiseen som sluker mye bagasje, og Outlanderen som pakkes til taket idag...

Men - Prime versus Advanced ?
Og nye 2021 modellen kontra "gamle" modellen med det gamle infotainment systemet ?

chargedup

Jeg synes I-pace er den desidert beste elbilen å kjøre. Derfor valgte jeg å kjøpe den på nytt som bruktbil ifjor. Jeg valgte å kjøpe en 2 år gammel topputstyrt bil til under 600', men det er fordi fornuften tilsier at jeg ikke burde bruke mer penger enn "nødvendig" (jeg tror altså at totalkostnaden for bruktbil blir mye lavere enn nybil, i og med at jeg sannsynligvis bytter bil årlig). 

Som alle elbiler har I-pace noen kjente "problemer" på alle bilene, som hurtigladehastighet, et infotainment system som ikke er det mest brukervennlige/raskeste og høyt forbruk (noenlunde likt som konkurrentene E-tron/EQC, men høyt i forhold til feks Ioniq). Jeg ville heller kjøpt en ny I-pace til 600' enn en id4/enyaq/mach-e til 500-600' (hadde du listet opp model Y, hadde jeg vært mer usikker). Jeg tror neppe de andre bilene vil gi samme kjøreglede eller premiumfølelse av interiør, men mach-e kan sikkert gi bedre rekkevidde.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Tellus

#10
Har hatt bilen siden oktober 2018 og er veldig fornøyd. Hatt svært lite trøbbel og mye glede. Det er likevel absolutt forbedringspotensiale.

Hvis jeg skulle bytte bil i dag er utvalget større.
Audi-e tron : Litt kjedelig bil, men kunne levd helt fint med denne. Måtte blitt 55 varianten. 50 blir et for stort steg ned i rekkevidde. Jeg vil kunne kjøre de drøye 200 km til hytta uten å måtte vurdere lading.
Mercedes EQC: Liker utseende på denne langt bedre enn Audi. Ville jeg gått ned i rekkevidde fra det jeg har ?
Model X: Uaktuell i 2018 og enda mer uaktuell i dag. Dyr og stygg og lite premiumfølelse. Rekkevidde og ladeopplevelse er ikke nok til å vurdere denne.
Model Y: Ikke å få kjøpt enda. Grei pris, men ellers samme motargument som Model X
Ford Mustang Mach e: liker utseende, pris og rekkevidde. Trekk for manglende premiumfølelse. Et klar mulighet hvis jeg ønsker å kjøpe noe rimligere. Er den stor nok ?
Skoda Enyaq: Tja, begynner å bli ganske kjedelige nå, men sikkert OK bil.
Volvo XC 40 Recharge: Alltid likt Volvo i øverste sjikt. Hører denne hjemme der mon tro ? Litt liten kanskje og kortere rekkevidde.

Skulle jeg byttet i dag ville det nok blitt I-Pace på nytt, men hadde sikkert prøvkjørt EQC.
Hvis jeg skulle spare noen kroner så ville jeg tittet nærmere på Mustang.

chargedup

#11
Sitat fra: Barfot på onsdag 27. januar 2021, klokken 12:14
Men - Prime versus Advanced ?
Og nye 2021 modellen kontra "gamle" modellen med det gamle infotainment systemet ?
Prime har det helt essensielle utstyret som cold climate pack og adaptiv cc.
Advanced har panoramataket (som mange sverger til pga støy i tunneller uten) og bedre (eller bare mer fancy?) lykter.
Er advanced verdt 30' mer enn prime? Jeg har hatt både S (med 40' i tillegsutstyr ink vinterhjul) og nå en FE (med så og si alt, så ca 300' mer i utstyr enn S) og man får like mye kjøreglede med begge. De som kjører mye tunneller vil sikkert si at panoramataket alene er verdt 30', mens andre (som meg) kjører såpass sjelden gjennom tunneller at en bare skrur opp stereoanlegget i tunneller. Jeg hadde nok valgt Prime mod, men det er veldig individuelt hva man ser på som essensielt ift pris, så finnes ingen fasit.

2019-2020 mod har Touch duo pro (tror det er navnet) som er kjent som litt tregt og laggy, men fungerer stort sett helt greit.
2021 mod har Pivipro som visstnok er mindre tregt/laggy, men det har mye høyere feilprosent akkurat nå som det er nytt (ser folk klager om at ditt og datt ikke virker og Jaguar jobber med fiks på neste oppdatering).


Et tips angående rekkevidde: test din spesifike rute til/fra hytta med ABRP (https://abetterrouteplanner.com/) for å se estimert rekkevidde (evt hvor fort/kaldt/medvind/motvind osv) med I-pace.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Maxwell_400

Sitat fra: Barfot på onsdag 27. januar 2021, klokken 12:14

Med 2 småjenter på 7 & 10 blir det mye myk bagasje som kanskje kan presses sammen når man stenger bakluka.
Er godt vant til landcruiseen som sluker mye bagasje, og Outlanderen som pakkes til taket idag...

Jeg har en Thule bagasjeboks som settes på kroken hvis det blir liten plass, men har kun hatt behov for det et par uker i sommer, frakter jevnlig to voksne ungdommer, samboer og hund + 12 par ski til hytta. Går "fint" å pakke hvis en er litt disiplinert. Da jeg hadde Landcruiser så ble den også stappe full.

https://www.thule.com/nb-no/cargo-carrier/towbar-cargo-carriers/thule-backup-_-900000

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

4Matic Fanatic

Sto på lista for EQC men den kom jo aldri, og når den nå er kommet er det langt unna det MB ga inntrykk av de skulle lage, mens I-Pace ble minst like lekker som konseptbilen. Utseendet på eTron har vokst litt på meg etterhvert, men det er nå fremdeles bare atter en Audi SUV..

Resten er ærlig talt ikke i samme klasse og medmindre du bare er ute etter et framkomstmiddel blir det feil å dra dem inn i diskusjonen. At en bakhjuls/framhjulsdrevet, mye simplere bil bruker mindre strøm - so what? Sammenligner du en Cayenne Turbo S med en Corolla er det sikkert samme forholdet.

Min blir 2 år i februar og ville valgt det samme i dag, men ikke en ny lett utstyrt 320 når jeg kunne fått en knapt brukt fullspec'et First Edition 400 med flere års gjenstående garanti for samme pris. SÅ ille er ikke Touch Pro Duo, infotainment funker helt greit nå etter ørti oppdateringer, og bilen fortjener de 400hk etter min mening. 

Personlig burde jeg naturligvis ikke ha den ytelsen tilgjengelig, blir 18 år i hodet hver gang jeg kjører den bilen...  ;D

Ingeniøren

Og I-pace eierne er blant de mest fornøyde - trenger man egentlig en undersøkelse på det, er vel bare å sjekke elbil forum  :+1:

https://www.elbil24.no/nyttig/sa-fornoyde-er-vi-med-elbilene-vare/73327460
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA