Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ville du kjøpt I-Pace idag ?

Startet av Barfot, onsdag 27. januar 2021, klokken 07:53

« forrige - neste »

bmw2002

Sitat fra: 4Matic Fanatic på mandag 08. februar 2021, klokken 15:16
Må nå sjekke litt hva man kjøper da, her er en "First Edition" som mangler basis utstyr som 4-soners klima...
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=201645942

Vil vel ikke si at 4 soners klima er basisutstyr?

Personlig vil jeg ikke ha det pga småbarn som knoter med å justere temperatur...  Aldri savnet det når jeg sitter i baksetet på noen bil eller.

4Matic Fanatic

Sitat fra: bmw2002 på tirsdag 09. februar 2021, klokken 20:48
Vil vel ikke si at 4 soners klima er basisutstyr?
Greia var mer at First Edition skal være en toppspec'et HSE og den bilen som ble forsøkt presentert som en FE her ikke hadde det. 
Men den hadde jo veldig bra WLTP-rekkevidde da..

elbil4ever

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 27. januar 2021, klokken 09:44
Enig med mange her, bilen er fortsatt et første valg og ville valgt den samme om jeg måtte kjøpe ny i morgen.

Folk er veldig opptatt av rekkevidde, ladehastighet, bagasjeplass, stor skjerm mm. Greit nok men selv setter jeg mest pris på de utmerkede og stabile kjøreegenskapene - best i klassen ?

Oppsummerer veldig bra hva jeg ville sagt også. Jeg er fortsatt ingen fan av bakpartiet på Ipace, men for en fantastisk morsom, stabil, forutsigbar og herlig kjøremaskin med enorme krefter! Ingen andre biler kan tilby noe lignende, så jeg ville helt klart kjøpt den samme bilen igjen.

Eneste egentlig negative jeg har å si er at den spiser opp batteri i rekordfart med en gang man kjører i 110-120 kmt og oppover (lovlig, altså, i Tyskland) :) Men derfor er det litt vanskelig å vite faktisk rekkevidde på rask motorvei.

legacyweaver

Hadde jeg visst om de tekniske problemene vi ville få med bilen vår rett etter kjøp så er svaret nei. Basert på kjøreegenskaper og komfort så er svaret ja.
Jaguar I-Pace EV320 2021 Advanced Santorini sort

Barfot

Forteller du lit mer om problemene, og ikke minst hvordan dette ble/blir håndtert ?

Ser du har en EV320, så den må jo være rimelig ny.

legacyweaver

Det kan jeg. Det stemmer, bilen er så og si helt ny, fikk den i desember i fjor. Hadde samme kveld jeg hentet bilen hos forhandler problemer med falske tyverivarsler, trodde i utgangspunktet det var fordi den hadde ny eier og ble kjørt vekk fra forhandler, men det var det ikke. Ble en del opprigninger fra JLR og smser om at bilen var stjålet, gjerne et par ganger daglig. Det pågikk fram til vi leverte bilen på service sist gang i slutten av januar, hvor da denne funksjonen ble deaktivert i påvente av ny TCU. Jeg var vel nesten på fornavn med de som jobbet på JLR support så ofte jeg snakket med dem ;D. I tillegg fungerte ikke mobilappen til bilen, dvs pga tyverivarselet var alle andre funksjoner blokkert, så funksjoner som forhådsvarming etc ikke kunne brukes. Har hatt den inn og ut av service 4 ganger og det har blitt forsøkt utbedret. Denne siste gangen har TCUen og 12-volts batteriet blitt byttet ut.

Siste helgen i januar hadde vi havari på bilen og måtte tilkalle veihjelp for å få start på den igjen, 12-volts batteriet var helt tomt etter en natt med lading på vanlig ladepunkt i garasje. Dette var i følge forhandler mest sannsynlig forårsaket av feil på TCUen og at batteriet hadde blitt tappet fordi den ikke har klart å koble seg mot JLR, en slags endeløs loop som til slutt tømte batteriet. I tillegg kunne vi ikke lade bilen på hurtiglader (feilkommunikasjon med lader) og adaptiv cruisekontroll har tilsynelatende sluttet å fungere.

Jeg håper at det meste er løst nå med bytte av TCU og 12-volts batteriet. Mulig jeg henter bilen over helgen hvis ting ser ut til å være i orden. Forhandler har vært proaktive og vi har fått veldig god service hele veien, men det har vært mye tekniske problemer med bilen på kort tid. Utenom dette så har jeg vært fornøyd med bilen, en drøm å kjøre og sitter godt på veien synes jeg, overraskende bra på vinterføre.
Jaguar I-Pace EV320 2021 Advanced Santorini sort


Barfot

Henter en EV320 Advance for prøvekjøring i morgen - er det noe vi spesielt bør "teste" ?

Kommer fra Toyota og Mitsubishi, så vi er jo vant med å sette oss inn og tut og kjør uten å måtte lese bruksanvisning først...

Her hjemme har vi 3-fas, 230 V, TT nett her hjemme, ser andre steder at nett betyr endel for lading, så skal bli gøy å se om den lader på vanlig schuko, 16 amp.

Trekkoppbil

Det betryggende er at bilen har vært på markedet er par år, og den er kommet med oppdateringer. Gamle EV400 kan mangle spyledyse til kamera.
Trenger man 4-hjustrekk, så veit jeg ikke hva man ellers skulle kjøpe. Konkurentene har dyre og sære biler, eller kinabiler, eller tvilsommme framtidsmodeller av billigere biler som man må vente på, og som koster nesten like mye som I-pace.

I-pace har lang akselavstand, og med Hakka R3, er det går å kjøre i snøen, og det føles omtrent som å kjøre på sommerføre.

Akkurat glasstak forstår jeg ikke helt vitsen med.

Sitat fra: Barfot på onsdag 10. mars 2021, klokken 14:33
Kommer fra Toyota og Mitsubishi, så vi er jo vant med å sette oss inn og tut og kjør uten å måtte lese bruksanvisning først...
Sånn er det ikke helt med I-pace.
Den har så mye automatikk og den gjør så mange rare ting på egenhånd, så da gjelder det å lære seg hvordan automatikken fungerer, og hvordan man kan ta manuell kontroll over bilen.
F.eks så slår bilen seg av på egenhånd i tide og utide. Det kan være ubehagelig om du går fra passasjerer i bilen, og fatalt om du går fra dyr i bilen.

Kattedyr er egenrådige og gjør hva de vil når de vil, så man må være oppfinnsom skal man klare å styre dem. Sånn er det med I-pace også.

En plagsom ting, er aggresiv automatisk regnerering. Her kan du velge mellom aggregsiv, og enda mer aggresiv.  Skal man kjøre økonomisk og jevnt med en sånn bil, er trikset å stadig skifte mellom Drive og Nøytral, avhengig av om man trenger framdift eller ikke. Det er en slitsom måte å kjøre på til å begynne med, men jeg er vant til det fra andre biler, og da blir det en vane å kjøre sånn. Ellers må man regne med ganske høyt forbruk.

Legg merke til om bilen har girspak. Jeg har vært borte i et eksemplar som ikke har det, og da må man fomle etter kanpper, når man skal veksle mellom Drive og Nøytral.
Sitat fra: Barfot på onsdag 10. mars 2021, klokken 14:33
Her hjemme har vi 3-fas, 230 V, TT nett her hjemme, ser andre steder at nett betyr endel for lading, så skal bli gøy å se om den lader på vanlig schuko, 16 amp.
Du må nok regne med å kjøpe egen EVSE, da den som følger med er en dum vits som bruker 40-50 timer på å lade. Med 16A enfase lader jeg 3 kw med andre biler, så det er mulig I-pace vil ligge på samme nivå, og da vil det ta 30 timer å lade batteriet fra tomt til fullt.
Jeg veit ikke om bilen tar mer enn 16A enfase på IT.
Jeg kjøpte en 16A evse fra evmotion.eu:

På TN nett burde den ta 11kw fra veggen, så jeg tipper man får 9kw lading. Jeg har ikke prøvd den å IT-nett. Bruksanvisninga sier at man må velge en manuell instilling, hvis man skal plugge den i IT-nett, så den bør kanskje brukes av elektroingeniører.

4Matic Fanatic

Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 10. mars 2021, klokken 17:48
Akkurat glasstak forstår jeg ikke helt vitsen med.
Da kjører du tydeligvis ikke i tunneller i det daglige. Støynivået med/uten glasstak er natt og dag.
Pluss at det naturligvis gir en mye lysere og åpnere følelse, dog kanskje mest for baksetepassasjerene.

Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 10. mars 2021, klokken 17:48
En plagsom ting, er aggresiv automatisk regnerering.
En persons plagsomme regenerering, en annen persons enpedalkjøring.

Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 10. mars 2021, klokken 17:48
Legg merke til om bilen har girspak. Jeg har vært borte i et eksemplar som ikke har det, og da må man fomle
Hva i himmelens navn mener du her? Girspak, i en I-Pace???

Tellus


turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorgenM

Men skulle ønske den hadde hatt girspake. Finner det langt enklere å bytte mellom drive, reversj og P på i3'n. På i-Pace må man se ned og sjekke at man treffer riktig knapp. Burde i det minste hatt de knappene lengre opp, gjerne på rattet. Til og med Tesla var bedre på dette området med sin Mercedes-hendel.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

4Matic Fanatic

Sitat fra: JorgenM på onsdag 10. mars 2021, klokken 21:47
.. Mercedes-hendel.
Sliter litt når jeg veksler mellom den gamle M-klassen min og I-Pace hvor viskerarmen er omtrent der girspaken er på MB'n  :-)

Øystein Hermansen

Sitat
Sitat fra: Barfot på onsdag 10. mars 2021, klokken 14:33
Her hjemme har vi 3-fas, 230 V, TT nett her hjemme, ser andre steder at nett betyr endel for lading, så skal bli gøy å se om den lader på vanlig schuko, 16 amp.
Du må nok regne med å kjøpe egen EVSE, da den som følger med er en dum vits som bruker 40-50 timer på å lade. Med 16A enfase lader jeg 3 kw med andre biler, så det er mulig I-pace vil ligge på samme nivå, og da vil det ta 30 timer å lade batteriet fra tomt til fullt.
Jeg veit ikke om bilen tar mer enn 16A enfase på IT.
Jeg kjøpte en 16A evse fra evmotion.eu:

På TN nett burde den ta 11kw fra veggen, så jeg tipper man får 9kw lading. Jeg har ikke prøvd den å IT-nett. Bruksanvisninga sier at man må velge en manuell instilling, hvis man skal plugge den i IT-nett, så den bør kanskje brukes av elektroingeniører.

Nødladere skal vel ikke trekke mer enn 10A (2300W) over en Schuko dersom den skal være lovlig.  Det kan være brannfarlig å trekke 16A i 20+ timer over en Schuko og er ikke anbefalt.  Så Jaguar holder seg vel strengt tatt bare til lovverk og anbefalinger når deres nødlader bare lader med 10A over Schuko standard kontakt.

Bilen kan lades med opptil 32A (ca 7,4 kW) over 1-fase IT/TT nettverk ved bruk av skikkelig lader for elbil.
2021 modellene kan også lades med 11 kW tilkoblet 3-fase 400V TN-nett.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA